ב.מ.וו 745Le (מבחן בזק) - לימוזינה לנהג הירוק
לקחנו לסיבוב את הגרסה ההיברידית-נטענת של סדרה 7 העדכנית, זו שבעבר הבריקה בזכות תמורה גבוהה למחיר בקטגוריית היוקרה. ואיך היא הפעם?
למרות הצלחה בכמעט כל אחת מהקטגוריות בהן ב.מ.וו נוכחת, דווקא ספינת הדגל שלה התקשתה לאורך השנים לתת פייט אמיתי ליריבתה המושבעת, מרצדס S קלאס. כל זאת למרות שמהנדסי מינכן הצליחו להעניק לה - בדומה למרבית דגמיה בעבר - תדמית של "לימוזינה לעשיר הנוהג", לעומת "לימוזינה לעשיר היושב במושב הימני מאחור" מתוצרת שטוטגארט. ויתכן שכאן בדיוק נעוץ הכישלון היחסי. אחוז רוכשי סדרה 7 שבאמת אוהבים לנהוג, תמיד היה נמוך יותר מכפי שב.מ.וו הניחה. ובתחום של טכנולוגיה מתקדמת, נוחות נסיעה ותחושת איכות בלתי מתפשרת, לא הצליחה ה-7 להביס את יריבתה, כפי שעשתה בדגמים אחרים בארסנל המורחב שלה.
לאחרונה עברה סדרה 7 הנוכחית, דור שישי המיוצר כבר מספר שנים, מתיחת פנים של אמצע החיים. החידוש העיקרי הוא מעבר ליחידה היברידית חדשה, שזכתה מיידית לפופולאריות גדולה עקב תקנות המיסוי המקומיות שהפכו אותה זולה יחסית ולנמכרת ביותר בהיצע הדגם היוצא, למרות ביצועים פושרים יחסית. כעת מבטיחה היצרנית לשפר את כל הטעון שיפור. אם מבחינה דינמית, אם בהקשר איכות הסביבה והאבזור.
מה שונה: ב.מ.וו החליטה להתקין סבכת כליות עצומת ממדים בחזית. כמה גדולה מהקודמת והגדולה? ב-40%. היא אינה היצרנית היחידה שעושה זאת, ובהתאם גם אינה היחידה לספוג על כך ביקורת לצד מחמאות. עניין של טעם. בקצוות החרטום השונה ממוקמות יחידות תאורה צרות. בסך הכל העניקה היצרנית הבווארית לספינת הדגל שלה מראה דומיננטי יותר, כוחני ובוטה. עשירי סין התאהבו בו, באירופה הוא זוכה לפחות מחמאות. כאמור, על טעם וריח.
בתא הנוסעים השינויים צנועים יותר, עם גרסה עדכנית ומוצלחת למערכת השליטה iDrive, אפשרות צימוד Apple CarPlay למסך המגע ("10.25) המשובח ולוח מחוונים דיגיטאלי ("12.3) המוכר מהדגמים העדכניים של היצרנית. חבל רק שלמרות הפוטנציאל הוויזואלי הבלתי נגמר של מערכות כאלה, בוחרת ב.מ.וו בפחות אפשרויות התאמה-אישית ממתחרותיה.
החידוש הטכני העיקרי הוא מנוע שישה צילינדרים מוגדש בנפח 3.0 ליטר (286 כ"ס) המחליף את יחידת הארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר הצנועה והחלשה יותר (258 כ"ס). המנוע החשמלי נותר ללא שינוי ומייצר 113 כ"ס, וכך גם תיבת שמונה ההילוכים האוטומטית החלקה. התפוקה המשולבת עומדת על 394 כ"ס, שיפור של כ-20% (68 כ"ס) ל-740e הקודמת. דף הנתונים מציג 5.3 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, 0.2 שניות פחות מבעבר.
על הכביש מרגישה היחידה העדכנית הרבה יותר משכנעת. הזינוק מהמקום אינו רלוונטי כמובן, אך האצות הביניים ויכולת ההאצה בסל"ד גבוה יוצאות נשכרות מתוספת הכוח, ובאופן מהותי. יחד עם תיבת ההילוכים המשובחת של היצרנית וצליל מנוע משכנע הרבה יותר (עבור ספינת דגל יקרה), חוויית הנהיגה כעת משודרגת ללא ספק.
יש גם שינוי נוסף, הגם שהוא פחות בולט. קיבולת המצברים עלתה ל-12 קוט"ש וצמחה כך בכ-20% (2.8 קוט"ש יותר), כך שכעת ניתן לנהוג באופן כל-חשמלי עד 54 ק"מ - 10 ק"מ יותר - ועד מהירות של 140 קמ"ש. בפועל לא הגענו למרחקים שכאלה, אך השיפור לעומת הדגם היוצא ברור.
צריכת הדלק כעת, לא פחות ממרשימה. נהיגה רגועה על כביש החוף תציג נתון דימיוני עבור מכונית במשקל של יותר משני טון – כ-15.5 ק"מ לליטר. בממוצע המבחן העמידה ה-7 ההיברידית נתון של 13.4 ק"מ לליטר, ללא טעינה חשמלית. סופר-מרשים. כבעבר, היחידה החשמלית מציעה מצבי נהיגה שונים לרבות חשמלי-מלא, היברידי, ספורט או "טעינה" לטובת מילוי המצברים בנסיעה בכביש מהיר, שתסייע בכניסה לעיר להמנע מפליטה מזהמת.
מה נשאר: רמת הגימור הגבוהה ברכב המבחן התבטאה בתא הנוסעים עם שפע ריפודי ודיפוני עור משובצים, וגימורי אלומיניום ועץ שנראים מצוין בשילוב חום-שחור. על מרחב המחיה בגרסת "לונג" הנבחנת, אין כל תלונות והוא יכיל בקלות גם ארבע שחקני כדורסל עם שליטה חשמלית מלאה על מצב המושבים גם מאחור. הגיע אמנם הזמן לעבור לתפעול באמצעות מגע, ולא מתגים - קלים ואינטואיטיביים ככל שיהיו לתפעול.
רשימת האבזור ארוכה מאוד וכוללת מצלמות היקפיות כולל תצוגה תלת-ממדית, ריפודי עור משובחים, מושבים קדמיים והגה מתכוונים חשמלית עם חימום, קירור ועיסוי, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים עם אפשרות שליטה מאחור באמצעות טאבלט "7 נשלף המשקף גם את מסך המגע הקדמי, חלון שמש עם נוריות לד המדמים כוכבים, ווילונות מתופעלים חשמלית מאחור, מפתח חכם עם צג נתוני הרכב, סגירת דלתות עם ואקום, חישוקי "20 קלים ומערכת שמע משובחת.
אבזור הבטיחות כולל את כל ארסנל המערכות מהדגם היוצא המאפשרות נהיגה חצי-אוטונומית, כעת גם עם סיוע בנסיעה לאחור כולל זכרון תוואי של 50 מטרים אחרונים - לטובת חזרה על הנתיב באופן עצמאי. לימוד מערכות העזר המורכבות דורש זמן, אך הוא מתבטא בנוחות תפעול יוצאת דופן.
ומה על נוחות הנסיעה? יחידת ההנעה העדכנית מוסיפה 100 ק"ג למשקל העצמי אך השפעתה על איכות הנסיעה אינה מורגשת. יש מיתלי אוויר מלפנים ומאחור המספקים במצב "נוחות" נסיעה נעימה ורכב במהירות נמוכה-בינונית, אך אינם מתאימים לנהיגה בכביש המהיר, שם נדרשת הקשחתם למצב ספורט. בסך הכל, נוחות נסיעה טובה אך אינה יוצאת דופן.
היכולת הדינמית לעומת זאת בהחלט מציגה עליונות על דגמים מקבילים של המתחרות הגרמניות, המרגישות מגושמות (מרצדס) או פשוטות (אודי) מדי לצד ה-7. בהתחשב במשקל ובממדים הגדולים, ספינת הדגל של ב.מ.וו בהחלט ממקומת בצמרת מבחינה זו. בידוד רעשי רוח ודרך טוב מאוד תודות לחלונות כפולי-דופן ותוספת חומרי בידוד בבתי הגלגלים האחוריים.
סיכום: העדכון שעברה סדרה 7 בגרסה ההיברידית-נטענת מטפל בעיקר בנקודת התורפה של קודמתה, עם שיפור משמעותי בביצועים ושמירה - ואף שיפור - של יתרונות המערכת החשמלית. תג המחיר אומנם התייקר בכ-10% אבל הוא עדיין אטרקטיבי ביחס למתחרות. בהתחשב בכך, הצלחתה של ה-7 העדכנית מובטחת. הפעם, לא רק בגלל תג המחיר ורשימת האבזור.
מנוע בנזין | 6 צילינדרים, טורבו, 2,998 סמ"ק |
הספק מרבי | 286 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 45.9 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
מנוע חשמלי הספק / מומנט | 113 כ"ס / 27 קג"מ |
הספק / מומנט משולב | 394 כ"ס / 61.2 קג"מ |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / אוטומטית 8 הילוכים |
אורך | 526 ס"מ |
רוחב | 190.2 ס"מ |
גובה | 147.9 ס"מ |
בסיס גלגלים | 321 ס"מ |
משקל | 2,110 ק"ג |
נפח תא מטען | 420 ליטר |
100-0 קמ"ש | 5.3 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 43.4 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 50 גרם לק"מ |
מחיר | 795 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 כריות אוויר |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא בוצע |