סקודה קאמיק (נהיגה ראשונה) - קטן בחוץ, גדול בפנים
שנתיים מאז הופסק ייצור הייטי, ממייסדי הקטגוריה, חוזרת סקודה לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. האם היא יכולה להצליח בשוק רווי מתחרים חדשים ועדכניים?
מתחרים: סיטרואן C3 איירקרוס, סיאט ארונה, אופל קרוס לנד, קיה סטוניק
מתי אצלנו: רבעון ראשון 2020
מחיר משוער: החל מ-115 אלף שקל
בעד: מרחב מחייה מאחור, איכות נסיעה, אבזור בטיחות
נגד: עיצוב חיצוני, תיבת הילוכים
סקודה היא מחלוצות קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים עם הייטי, אי שם בתחילת העשור. אבל מאז הופסק הייצור - לפני כשנתיים - נותרה החברה ללא מתמודד, באחת הקטגוריות היותר-צומחות ורווחיות כיום. למעשה, סקודה הוא המותג האחרון בקונצרן פולקסווגן להציג רכב פנאי קטן - הקאמיק. יתרונו על פני אחרים: הילה ומוניטין שצברו בינתיים אחיו הגדולים קודיאק וקארוק, שנמכרים היטב בישראל ובאירופה ומיישמים הלכה למעשה את ערכי המותג הצ'כי המוכרים - דגש על תא נוסעים מרווח ושימושי.
עיצוב ותא נוסעים: עיצוב חיצוני מסובב ראשים מעולם לא מוקם גבוה ברשימת ההעדפות של יצרנית הרכב הצ'כית, והקאמיק החדש לבטח אינו יוצא דופן מבחינה זו. המראה זוויתי ותכליתי, עם אלמנטים מוכרים מדגמי סקודה אחרים לרבות יחידות תאורה מפוצלות בחרטום - חלק עליון עם תאורת לד ליום ויחידות איתות דינמיות (בדומה לאודי) ותחתון כיחידות ראשיות. יש כמובן פסי גגון להגברת האפקט ההרפתקני אך באופן ייחודי לקטגוריה, אין מגני פלסטיק שחור סביב המרכב, וטוב שכך.
סביבת הנהג דומה לזו של הסקאלה, עם אפשרות ללוח מחוונים דיגיטאלי ("10.25) ומסך מגע ("9.2 בגרסאות הבכירות) בחלק העליון של הקונסולה. אלא שמושב הנהג ממוקם 4 ס"מ גבוה יותר ומאפשר - יחד עם שטחי חלונות גדולים - תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת המייצרת שדה ראיה טוב במיוחד. המושבים נוחים ותומכים היטב, אולם זווית ההגה אופקית מעט ופוגמת כך בתנוחת הנהיגה.
איכות החומרים טובה במרבית האזורים בתא, כולל אפשרות לצביעה דו-גונית ודיפוני אלומיניום. תאי אחסון יש לרוב, עם נפח כולל של 26 ליטר. פחות אהבנו את מיקומם הנמוך של פתחי המיזוג והיעדר תמוה של מתג לכיוון עוצמת המאוורר. רוצים פחות רוח ורעש (או יותר)? גשו לתפריט יעודי במסך המגע. זה לא נכון ואף פחות בטיחותי, בעיקר בהתחשב באקלים המקומי הדורש שימוש - בעיקר בקיץ - אינטנסיבי במערכת.
הקאמיק מתבסס על פלטפורמת MQB-A0 משותפת לסיאט ארונה, אבל אופיה המודולרי אפשר תוספת של 10 ס"מ לאורך וב-8.5 ס"מ לבסיס הגלגלים (424 ו-265 ס"מ בהתאמה). גם ממד הרוחב נדיב כעת בסנטימטר אחד (179 ס"מ). אלה מידות נדיבות במיוחד עבור רכב בקטגוריה זו, ולדברי סקודה מדובר בתא הנוסעים המרווח ביותר מסוגו, המאפשר הסעת ארבעה מבוגרים בנוחות, תודות למרחב מחייה יוצא דופן בספסל האחורי. תא המטען דומה בנפחו למקובל בקטגוריה (400 ליטר) וכולל אפשרות לתליית שקיות קניות.
ברשימת התוספות הייחודיות יש חלק ניכר מהרשימה המוכרת- לרבות פיסות פלסטיק נשלפות בדלתות הצד שייעודן מניעת פגיעה בחניון צפוף, תא לאחסון מטריה בדלתות הקדמיות, תאורת תא מטען נשלפת ההופכת לפנס, כרטיס פלסטיק להסרת קרח בפתח התדלוק ופתח מילוי מים למגבים בצורת משפך. רשימת האבזור האופציונאלי עשירה וכוללת בין היתר בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים למושב האחורי, חימום למושבים קדמיים ואחוריים, גג שמש ענק עם וילון נגלל לפנים (כדי שלא לפגוע מרווח הראש), דלת תא מטען חשמלית ואפילו וו גרירה נשלף.
אבזור הבטיחות כולל תשע כריות אוויר (כולל לברכי הנהג וצדיות בספסל האחורי) ומערכת אקטיביות כמו בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים (כולל בנסיעה לאחור), בלימה אקטיבית במקרה של תנועה חוצה וערנות נהג.
יחידות הנעה וביצועים: הקאמיק יוצע אצלנו עם מנועי טורבו-בנזין המוכרים של פולקסווגן: שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (115 כ"ס) וארבעה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס). שניהם משודכים לתיבת שישה הילוכים ידנית או שבעה כפולת-מצמד, האחרונה תהיה כמובן זו שתוצע כאן, עם הנעה קדמית בלבד.
באירוע ההשקה נהגנו רק בגרסה בעלת המנוע הקטן, וזה התגלה כבעל ביצועים טובים יחסית. הן בזינוק מהמקום (10 שניות ל-100 קמ"ש) והן באפשרות לשמור על מהירות שיוט גבוהה. הוא גם נטול רעש צורמני ורעידות אופייניות למנועי שלושה צילינדרים. פחות אהבנו את תיבת ההילוכים שאינה רהוטה בתחילת הנסיעה, וממהרת להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק (הילוך שישי ישולב כבר ב-60 קמ"ש אם לא תאמצו את המנוע). היא גם איטית בהורדות הילוכים ומטרידה כך בעת יציאה לעקיפה. בחירה במצב S משפרת משמעותית את תגובותיה.
נוחות והתנהגות: לקאמיק כיול מיתלים מוצק יחסית אבל נוחות הנסיעה טובה עם ספיגה סבירה של שיבושים במהירות נמוכה. במהירות גבוהה הריסון טוב מאוד ומאפשר יכולת דינמית מרשימה יחסית למקובל, ללא תחושה מגושמת שמאפיינת חלק מהמתחרים. זוויות הגלגול מבוקרות היטב, ההיענות לשינויי כיוון טובה והאחיזה גבוהה, בין היתר תודות למערכת XDS המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה ומסייעת להורדת הכוח לגלגלים הקדמיים ביציאה מפניות.
למרות בסיס גלגלים ארוך, קוטר הסיבוב קטן יותר מאחיו הספרדי בחצי מטר (10.1 מטר), דבר המקל על התמרון בעיר. פחות אהבנו את רעשי הרוח המוחשיים בשיוט בגלל פסי הגגון המסיביים.
סיכום: נהיגת הבכורה ברכב הפנאי הקטן של סקודה מותירה רושם חיובי, בעיקר בכל הקשור ליתרונות תא הנוסעים המרווח והשימושי, איכויות הנסיעה המרשימות (באירוע ההשקה) וסוללת מערכות הבטיחות המתקדמות. פחות אהבנו את העיצוב המרושל. האם היכולת הגבוהה תספיק לסקודה כדי לייצר להיט מכירות?
בשונה מקודמו שנהנה מבלעדיות, כשינחת כאן הקאמיק בעוד חודשים ספורים הוא יאלץ להתמודד בקטגוריה רווית מתחרים, שרק תלך ותגדל עם בואם של ניסאן ג'וק, פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ור החדשים. כך שלמרות שהוא מרשים בביצוע ועשוי להתגלות כאחד הטובים שבהם, צפוי לו קרב לא פשוט.
מנוע | 3 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 999 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 115 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 424.1 ס"מ |
רוחב | 179.3 ס"מ |
גובה | 153.1 ס"מ |
בסיס גלגלים |
265.1 ס"מ |
משקל | 1,251 ק"ג |
נפח תא מטען | 400 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10 שניות |
מהירות מרבית | 193 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 125 גרם לק"מ |
כריות אוויר | 9 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת סקודה