סמוטריץ': נבחן את איסור הרכיבה בנת"צ החדש
בעקבות הפרסום ב-ynet לפיו אופנועים וקטנועים לא יורשו לרכוב בנתיבי תחבורה ציבורית בכביש החוף ונתיבי איילון, הצהיר שר התחבורה: נבחן עם המשטרה אפשרות לבדיקת בטיחות דו-גלגלי בנת"צים
יומיים לאחר חשיפת ynet כי דווקא אופנועים וקטנועים, האמורים להיות חלק מהפתרונות לפקקי תנועה על כבישי ישראל הגדושים, לא יורשו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית בכביש החוף ובנתיבי איילון, הודיע היום שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', כי ההחלטה תיבחן מחדש.
מהיום: נתיבי תחבורה ציבורית ושיתופית באיילון ובכביש החוף
החלטה מפתיעה: איסור על דו-גלגלי בנת"צים ובנתיבים שיתופיים"בימים האחרונים קיבלתי פניות רבות של בעלי רכב דו-גלגלי התמהים מדוע לא מתאפשר להם לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניים", כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו. "הוצגו בפניי גם תוצאות ניסוי מוצלח שערכה משטרת ישראל בשיתוף משרד התחבורה, שאישר נסיעת אופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית. מאחר ואין לי שום רצון לפגוע בציבור נהגי האופנועים בישראל, קיימנו במשרד ביום רביעי דיון מקיף בנושא".
סמוטריץ' כתב עוד כי "הניסוי המוצלח המדובר היה בנת"צים עירוניים שבהם הנסיעה מוגבלת למהירות עירונית ובאופן טבעי נמוכה יותר. הנת"צים הבינעירוניים הם עניין שונה מהותית הן בהיבט הבטיחות, למשל אוטובוסים הדוהרים במהירות בנת"צים בין עירוניים יתקשו לראות את האופנועים. כל פגיעה במהירויות הללו היא הרבה יותר קטלנית. והן בהיבטים של תנועה, כאשר קטנוע נוסע 70-80 קמ"ש הוא יכול מאוד לעכב את התנועה בנתיב.
"כמו כן הובאה לידיעתי מדיניות אי האכיפה של המשטרה כנגד בעלי אופנועים שנוסעים בשולי הכביש בכדי לעקוף פקקים. יש בכך היגיון מסוים מאחר ובשוליים נהג האופנוע הרבה יותר דרוך והרבה יותר זהיר ויכול להיות שזה פתרון מספק. הבנתי גם שברוב מדינות אירופה מאפשרים לרכב דו-גלגלי ליסוע בנתיבי תחבורה ציבורית. ובכל זאת, אתם יודעים, יש קצת הבדל בטמפרמנט ובתרבות הנהיגה בין הנהג האירופי לנהג הישראלי".
לסיכום גילה שר התחבורה כי "בסיומו של הדיון הנחיתי לבחון מחדש את ההחלטה ואף לבדוק את האפשרות לצאת, בתאום עם משטרת ישראל, לניסוי נוסף בנת"צים הבינעירוניים כפי שנעשה בנת"צים העירוניים בהצלחה. החלופות הללו ייבחנו בימים הקרובים ואני מבטיח לעדכן ברגע שתתקבל החלטה. אין לאנשי המקצוע במשרד התחבורה ולי שום עניין לפגוע בנהגי האופנועים. להיפך. ההחלטה הנוכחית התקבלה בשל הרצון לשמור קודם כל על בטיחותם וחייהם".
הנתיבים בהם אסורה החל מהיום רכיבת כלים דו גלגליים הוגדרו בכביש 2 (כביש החוף) בו הוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 ק"מ, בין מחלף נתניה ומחלף גלילות בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, מותרת מעתה הנסיעה לכלי רכב עם לפחות נוסע נוסף לצד הנהג ולתחבורה ציבורית. בכביש 20 (נתיבי איילון) הוגדר נתיב בין מחלף מבוא איילון ומחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד. בנתיב זה יוכלו כלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (כולל נהג) להשתמש בנת"צ הקיים, שיוארך עד מחלף קיבוץ גלויות.
לפי משרד התחבורה, האכיפה בנתיבים החדשים תבוצע על ידי אופנועי משטרת ישראל אשר יחלקו בחודש הראשון רק דו"חות אזהרה. נהגים שייתפסו פעם נוספת או לאחר החודש הראשון, יקבלו קנסות.