תערוכת האופנועים של מילאנו - עדיין ממתינים לבשורות
תערוכת הרכב הדו-גלגלי הגדולה בעולם אמורה להיות גדושת חידושים השנה. אך לפחות בינתיים, מילאנו מתקדמת בעצלתיים. גיא בן ברק בדו"ח ביניים
תערוכת מילאנו ה-77 תיפתח ב-5.11 לעולם התקשורת בפיירה החדשה והענקית בחוצות מילאנו, ותימשך כמעט שבוע ימים. זו תערוכת האופנועים והקטנועים הגדולה והוותיקה בעולם, אלא שהשנה יש לה חשיבות יתרה לאור הצפי להצגת דגמי "שנה עגולה", שמסורתית גוררת השקעה ועניין מצד היצרנים.
הוסיפו לכך את תקן אירו 5 שהשפיע דרמטי על היצרניות ואיך לא - מהפיכת החשמל שאולי עכשיו תגשים את הציפיות אשר תולים בה כבר שנים. הבעיה היא שנכון לעכשיו, כשלושה שבועות לפתיחת התערוכה וזמן בו יצרניות מתחילות לחמם מנועים באמצעות "הדלפות" וחשיפות מלאות, החידושים מעט מאכזבים.
קחו למשל את תקן אירו 5 שאמור היה לסיים את חיי משפחות מנועים עתיקות-עיצוב ובראשן מנועי ה-650-טווין המאוד-מצליחים של קאוואסאקי, ששורשיהם עוד במנועי ה-GPZ500 של שנות ה-80 במאה הקודמת. אולם ראה זה פלא, בימים אלה נחשף נינג'ה 650 חדש והוא מונע על-ידי יחידה זהה לדגם הקודם. כך שגם דגמי "טווין" אחרים כמו ורסיס או Z65O, ימשיכו עם אותם מנועי 650 שנה נוספת לפחות. מנועים חדשים? רק בעתיד.
איך זה יתכן? היצרניות הקטנות יחסית - קאוואסאקי וסוזוקי למשל - מורשות למשוך עם התקן הקודם עוד שנה ואפילו שנתיים, בעוד יצרניות גדולות - הונדה וימאהה - חייבות לשלב מיידית את התקן החדש.
מה בכול זאת ידוע?
ידיעות שהתפרסמו בימים האחרונים בהודו מספרות על משפחת דיוק כל-חדשה "קטנה" מבית ק.ט.מ, בה יחליף מנוע 490 סמ"ק עם שני צילינדרים את הסינגל 390 סמ"ק המאוד מצליח (גם בישראל) - עם יותר כוחף משקל ומחיר. צפויות גרסאות נייקד, היפר-ספורט ואדוונצ'ר שיתבססו על המנועים החדשים.
ואם ק.ט.מ וישראל, אז הענק האוסטרי הוסיף לאחרונה לרשימת המותגים שבבעלותו את המותג הספרדי (בבעלות ישראלית בתקופות מסוימות) גאס-גאס המותג. לא ברור בשלב זה האם האוסטרים יבחרו להמשיך ולפתח את גאס-גאס כפי שעשו עם הוסקוורנה, או יחסלו אותו כפי שעשו עם הוסאברג ב-2013.
כן ראינו עד עתה ימאהה R1 סופר-ספורטיבי, והונדה אפריקה טווין 1100 הרפתקני וקאוואסאקי KLX230 דו-שימושי. דוקאטי מרחיבה את השימוש במנוע ה-V4 ואולי תפתיע עם מולטיסטרדה ארבעה-צילינדרי. יש גם ימאהה MT03 מעודכן קלות וטריומף מתקינה את מנוע 765 בדייטונה הסופר ספורטיבי ובסטריט טריפל היפר-נייקד חדש.
הארלי-דייוידסון חשפה בינתיים מערכות בטיחות ותקשורת אלקטרוניות חדשות והציפייה מהיצרן האמריקני הענק - שסובל מירידה במכירות - היא להציג במילאנו דגמים מבוססי מנועים חדשים ומתקדמים בנפח 975 ו-1250 סמ"ק, כולל האדוונצ'ר פאן-אמריקה שאמור לסייע משמעותית במכירות. ב.מ.וו רשמה לאחרונה זכויות יוצרים על אופנועים בגרסאות "M", ויצרה ציפייה לסדרת גרסאות ביצועים יוקרתיות בדומה לדגמי חטיבת המכוניות.
החשמול (עדיין) תקוע
ומה עם מהפיכת החשמל שכובשת חלקים גדלים והולכים בעולם הארבע-גלגלי אך מבוששת להגיע לשניים? החדשות אינן טובות במיוחד. המיזם "וקטור", אופנוע-על חשמלי ביזמת היצרניות יגואר ולנד רובר שהושק לפני שנה בקול גדול, הודיע על הליכי חדלות-פירעון וייסגר. היפנים ממשיכים להתעכב למרות שקאוואסאקי הודיעה על המשך פיתוח רכב ארבע-גלגלי חשמלי בעל יכולות דינמיות של שני גלגלים, אבל כאלה ראינו בטוקיו כבר לפני 12 שנה עם הבטחה שלא מומשה.
במצב זה ממשיכים דווקא האמריקנים להוביל בתחום חשמול אופנועים. זירו מתכוונת לחדש והשנה צפוי זינוק בפעילות לאחר מעבר הזיכיון ליבואנית הגדולה מטרו. ויש כמובן את הארלי-דייוידסון לייבווייר ששיווקו יתחיל בשנה הקרובה גם באירופה ובישראל.