שתף קטע נבחר
 

החורף מגיע: מדריך בסיסי לנהג ולרכב

הגשמים, הקור והרוחות כבר כאן וכדי שנמשיך להגיע הביתה בשלום למרות כבישים רטובים ולצד נהגים חסרי ביטחון, קבלו מדריך בסיסי שיכין אתכם היטב

עכשיו זה כבר לגמרי רשמי: החורף בפתח. מעט שעות אור, מזג האוויר סגרירי יותר, טמפרטורות נמוכות, רוחות ערות וגשם לצד כביש רטוב וערפל. ופעולת הנהיגה, למרות שהיא מבוססת על אותם עקרונות בדיוק, הופכת למורכבת ומאתגרת יותר. בגלל התנאים החיצוניים שמשפיעים על הרכב, אבל לא רק. קבלו מספר נקודות חשובות שיסייעו להקטין סיכונים:

 

צילום: ירון ברנר

צילום: ירון ברנר

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כך תכינו את הרכב: אם עוד לא עשיתם זאת, הגיע הזמן. גשו למוסך בו אתם מטפלים ובקשו בדיקה מקיפה של כל המערכות עם דגש על צמיגים, בלמים ומערכת חשמל ואיוורור. יש לא מעט מקרים בהם מוסכים עורכים בדיקות חורף ללא תשלום, בעיקר כאשר מדובר במוסך מורשה של מותג הרכב שלכם. הסיבה פשוטה: בבדיקה עלולים לצוץ כשלים הדורשים טיפול בתשלום. אגב, גם אם רק לאחרונה ביצעתם טיפול גדול או עברתם טסט שנתי, בדיקת תקינות מקיפה לחורף היא לא פחות מחובה.

 

הכנסו למוסך, בקשו בדיקת מערכות מקיפה ()
הכנסו למוסך, בקשו בדיקת מערכות מקיפה

 

אז מה בודקים? מלבד בדיקת מכלולי הנעה, בלימה והיגוי הנכונה גם לקיץ, הדגש הגדול הוא על הצמיגים. אלה, גם אם אינם מציגים סימני שחיקה מתקדמים, עשויים להיות ישנים וסדוקים באופן שיגרום להם לאבד מתכונותיהם ובשל כך לאבד אחיזה מוקדם יותר - עם השפעה מיידית על מרחק בלימה (שיתארך), יכולת האצה (שתקטן) ועמידות בפני החלקה בפניות - שתדעך אף היא.

 

עוד לפני שתיגשו למוסך, ניתן לבדוק עצמאית מה מצב הצמיגים. בדקו את עומק החריצים המיועדים לניקוז המים, את תאריך ייצור הצמיג המופיע בארבע ספרות - שתיים ראשונות הן השבוע בשנה, השתיים האחרות את השנה עצמה - והחליפו צמיג שגילו יותר מחמש שנים, גם אם אינו שחוק. צמיג עם סדקים בדפנותיו סיים את חייו, וכך גם צמיג עם בליטות שונות.

 

הצמיגים קריטיים - בדקו אותם היטב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הצמיגים קריטיים - בדקו אותם היטב(צילום: shutterstock)

 

עוד חשוב לבדוק את המגבים ותקינות מערכת האורות (לרבות בהירות כיסוי יחידות התאורה), שכן שני רכיבים אלה הופכים לחשובים הרבה יותר בחורף ותפקידם הבטיחותי ברור. עוד חשוב לבדוק את מערכת המיזוג, אשר גם בה נעשה שימוש תדיר לחימום התא והסרת אדים. מיותר להזכיר כי יש לבדוק את תקינות המצבר ותמיד מומלץ להצטייד בערכת עזרה ראשונה בסיסית. כלי עבודה וחומרים דוחי לחות לאזור המנוע וסוללה נטענת לסיוע בהתנעה מומלצים אף הם.

 

כך תכינו את עצמכם: בהתאם לטמפרטורות הנמוכות, גם אופן הלבוש בחורף משתנה והוא עלול להשפיע (לרעה) על יכולת השליטה במכונית. מעיל גשם כבד, צעיף עבה או מגפיים מגושמים וגרביים עבים, כל אלה מגבילים את חופש התנועה של הנהג ופוגעים ביכולתו לשלוט במכונית, בעיקר כשהוא נדרש לפעולות מהירות במצבי חירום. ההמלצה החד-משמעית: לאחר כניסה לרכב, התנעתו והפעלת מערכת החימום כדי להפשיר, יש להסיר פריטי לבוש שעלולים להגביל את פעולת הידיים והרגליים.

 

בחוץ הוא נחוץ, בפנים הוא מגביל. הסירו מעילים, בפקודה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
בחוץ הוא נחוץ, בפנים הוא מגביל. הסירו מעילים, בפקודה(צילום: AFP)

 

עוד חשוב לזכור כי כניסה לרכב ביום חורפי טומנת בחובה סכנות לא מוכרות, למשל סוליית נעליים רטובה שעלולה לגרום להחלקתה מדוושת הבלם. חשוב לזכור כי ידיים קפואות אינן מגיבות היטב, ומצד שני לא לשכוח כי חימום מוגזם גורם לעייפות, לפגיעה בכושר הריכוז ולתנועות איטיות יותר.

 

כך תנהגו: כפי שכבר ציינו, רמת האחיזה של הצמיגים בחורף, על כביש רטוב אך גם על אספלט קר, נמוכה יותר. לא רק שכבת המים מפריעה לצמיג, גם טמפרטורות נמוכות של הגומי פוגעות בתכונותיו ומקטינות את רמת האחיזה. לכן כאשר אתם מאיצים, בולמים או פונים בימי החורף, בעיקר כאשר יורד גשם, זכרו לבצע את הפעולות באופן רגוע ועדין יותר.

 

אל תחששו לבלום חזק בעת הצורך או לפנות במהירות כדי לחמוק מסכנה. רק זכרו שתגובות חדות ופתאומיות עלולות לגרום לעומס חריג על הצמיגים שיאבדו אחיזה. אם אין צורך, הפעילו את המערכות השונות באופן רגוע יותר. זה גם יסייע לצריכת הדלק ופליטת המזהמים.

 

כיצד לדאוג לכך שיקטן הסיכוי לפעולה חדה? לתכנון הנסיעה יש משמעות גדולה יותר במקרה כזה. היו מודעים יותר למה שקורה סביבכם, גם מאחור ובצדדים. שמרו מרחק גדול יותר ונסו לקלוט מי נוהג באופן תזזיתי או חסר ביטחון. אלה ואלה עלולים להפתיע אתכם. הקפידו גם על ניקוי יעיל של אדים וגשם משמשות ומראות, והקנו לעצמכם שדה ראיה מיטבי.

 

הכירו את מערכות הבטיחות ברכב, את ה-ABS שמונע נעילת גלגלים ושומר על יכולת היגוי, אך כזה שמגיע יחד עם רעידות וקולות שונים העלולים להרתיע את מי שאינו מכיר. וכך גם מערכת בקרת יציבות. רוצים לדעת כיצד הן נשמעות? גשו למגרש חניה גדול ונסו אותן.


פורסם לראשונה 25/10/2019 07:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אודי בוך
חורף, בדרכים
צילום: אודי בוך
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים