שתף קטע נבחר
 

דו-גלגלי במילאנו 2020 - כוח, עוצמה, וגם חשמל וסינים

ממש כמו החברה האנושית, גם הכלים הדו-גלגליים שהוצגו בתערוכה העולמית באיטליה מביאים כעת יותר כוח, קיצוניות, עיצוב אגרסיבי וטכנולוגיה מתקדמת. ההנעה החשמלית חודרת באיטיות אך עקביות, וכך גם הסינים

תערוכת האופנועים של מילאנו - ממש לא פוליטיקלי קורקט. דגמי הקטנועים והאופנועים החדשים והמחודשים לשנת 2020 נחשפו בתערוכת מילאנו, ונראה כי תהליך - שהחל לפני כעשור - ההתנערות מתקינות חברתית, נמשך במלוא עוזו. עם עוד כוח, ועוד עיצוב אגרסיבי, טכנולוגיה מעולם התעופה והרחבה של מנעד הסגנונות. כאשר במרכז, עדות נוספת להגדלת הפער בין האדם למכונה עם כוח בלתי נתפס ומשקל קל שמוחלקים איכשהו על-ידי אלקטרוניקת-על.

 

הארלי דייוידסון פאן אמריקן ()
הארלי דייוידסון - מעכשיו גם האמריקאים הרפתקנים

 

התהליך החל באופן טבעי עם אופנועי סופר-ספורט, הגיע במהירות לאופנועי תיור-הרפתקה והשנה חדר במלוא העוז לעולם הנייקד. ולמרות שהדגם החשוב בתערוכה היה סופרבייק (הונדה CBR1000RR-R, לו נקדיש כתבה נפרדת), ההמונים עטו על דגמי נייקד פורקי רסן שמצטיידים במנועים אדירים וטכנולוגיות עילאיות בהיקף גדול מבעבר.

 

הונדה אפריקה טווין - גדל בנפח לטובת תקן יורו5

הונדה

הונדה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

דוקאטי סטריטפייטר, קאוואסאקי Z H2 למשל, או MV אגוסטה ברוטאלה 1000, ק.ט.מ סופר-דיוק R, כולם משחררים כ-200 כ"ס ויותר לגלגל האחורי בעזרת מנועי סופרבייק. בהבדל קטן. אופנועי מירוץ מנצלים את הכוח הזה על מסלול מירוצים סגור ובטוח להם ולסביבה, בשליטת רוכבי מירוץ מוכשרים ומנוסים. הנייקדים המוזכרים ינועו (גם) ברחוב בו אתם גרים על כל המשתמע מכך. ואפרופו, כולם יגיעו לישראל במהלך השנה הקרובה.

 

מה עוד? ההערכה הרווחת גרסה כי תקן אירו5 המחמיר יעלים דגמים רבים וישנה מציאות. ההערכה לא הייתה מוטעית, הלו"ז כן. הרשויות באירופה נכנעו ללחץ היצרניות ואיפשרו לדגמים קיימים עוד שנה אחת של שיווק בטרם יונף הגרזן על מזלגם הקדמי, בד בבד עם קביעה כי מנועים חדשים לחלוטין נדרשים לעמוד בו כבר השנה.

 

ימאהה TMax 560 ()
ימאהה TMax 560 - בגלל התקן המחמיר

 

אי אפשר להפריז במשמעות התקן החדש שכן הוא מטיל על התעשייה מגבלות פליטה חדשות שיקשו מאוד על ייצור הכוח, עם צורך לעמוד בתקן לכל אורך חיי הכלי, ולא 20 אלף ק"מ בלבד כפי שקבע התקן הקודם. חלק מהיצרנים הכינו עצמם וכבר השנה עומדים בתקן, בדרך כלל תוך הגדלת נפח המנוע כדי לייצר הספק "ישן" ללא עליה - מזהמת, מעמיסה ויקרה - בסל"ד. כך קיבלנו טי-מקס 560, ב.מ.וו F900, הונדה אפריקה טווין 1100.

 

תקנים אקולוגיים דוחפים בכל זאת את ההנעה החשמלית שמקרטעת עדיין (מאוד) בעולם הדו-גלגלי, במקביל לכיבוש מהיר של עולם המכוניות. ותערוכת מילאנו אכן הייתה עמוסה בכלים מצויידי מצבר במקום מיכל דלק, רובם קטנועים, חלקם אופנועים. ולא רק של יצרניות אירופיות קטנות כמו אנרג'יקה או מונדיאל, אלא גם קאוואסאקי שהציגה אב-טיפוס עם ארבעה הילוכים, הנעת שרשרת וביצועים מקבילים לנינג'ה 650.

 

גם הענקית הטיוואנית קימקו חשפה דגם חשמלי בשם RevoNEX והוכיחה שנה שנייה ברציפות את ההשקעה שלה בעתיד השקע-תקע. דווקא האמריקנים, חלוצי האופנועים החשמליים, נותרו מאחור. זירו לא הגיעה לתערוכה עם דגמים חדשים, הארלי-דייוידסון החביאה את הלייבווייר החשמלי עקב כשלי אמינות.

 

קימקו revonex ()
קימקו RevoNEX - תאמינו, זה חשמלי

 

ולסיום, הסינים. לפני 20 שנה בדיוק ראינו במילאנו אופנועים סיניים ראשונים, סינגלים פרימיטיביים דמויי אופניים בנפח 125 סמ"ק. אז נכון, כיבוש עולם הרכב הדו-גלגלי (כמו שקרה עם המכוניות) על-ידי הסינים לא קרה (עדיין) ומתקדם בקצב איטי מהצפוי,  אולם עכשיו הוצג שם טווין מקורר מים ומוזרק בנפח 750 סמ"ק, עם עיצוב מרשים ותג-מחיר נמוך ב-50% מאופנוע יפני או אירופי בנפח דומה.

 

אנרג'יקה אגו: רבים לא מכירים אותה (עדיין), אבל היצרנית האיטלקית הקטנה נחשבת למובילה בתחום האופנועים החשמליים, בין היתר מכיוון שהיא היחידה שמספקת את הכלים למוטו E, אליפות העולם לאופנועים מונעי חשמל, גרסה דו-גלגלית לפורמולה E במכוניות. במילאנו חשפה אנרג'יקה דור שני לדגמיה, בגרסת אגו-סופרספורט ואווה-נייקד. החידוש המרכזי והצפוי: הגדלה משמעותית של טווח הסוללה. לדברי היצרנית, ניתן כעת לרכוב 400 ק"מ בין טעינות בשימוש עירוני, כ-230 ק"מ בשימוש מעורב. וזה כבר מרשים.

 

אנרג'יקה אגו ()
אנרג'יקה אגו - חשמל למסלול

 

אסטון מרטין AMB001: מותג המכוניות הבריטיות האקזוטי נעזר ביצרנית האופנועים בראף סופיריור והציג אופנוע-על, במחיר ומספר יחידות שמייעדים אותו לאספנות בלבד: 108 אלף יורו, 100 חתיכות. למרות שהוא נראה כמו מתרגיל מוצלח של סטודנט שנה ד' בעיצוב מוצר, האופנוע הזה יימסר ללקוחות ראשונים (ועשירים) בעוד כשנה מהיום. התפריט הייחודי כולל מנוע V-טווין בנפח ליטר ארוז באלומיניום תעופתי, מוגדש טורבו, מייצר 180 כ"ס ומשמש גורם נושא עומס בשלדה. המשקל עומד על 180 ק"ג בלבד תודות ליחידת זנב מקרבון, מזלג אלומיניום בעיצוב הוסאק המפריד היגוי משיכוך, זרוע אחורית מכורסמת, כיסויי גוף מקרבון ואלקטרוניקה לרוב.

 

אסטון מרטין אופנוע ()
אסטון מרטין - אקזוטיקה לעשירים

 

בנלי לונצי'ינו 800: כפיר האריות האיטלקי-סיני בעיצוב "נייקד" דומה למוכר לנו מהיצרנית, עם גרסאות מנוע צנועות יותר. כאן העיצוב שרירי והמנוע גדול: 754 סמ"ק לטווין מקורר מים ומוזרק עם 82 כ"ס על 220 ק"ג רטובים. עוד במפרט: שישה הילוכים בעוקה רטובה, מצמד מחליק, שלדת צינורות עם מזלג 50 מ"מ הפוך מבית מרזוקי, שני דיסקים בקוטר 320 מ"מ וצמיג 180 מאחור.

 

ב.מ.וו F900XR ו-S1000XR: היצרנית שנהנית שנים ארוכות משליטה מרשימה וריווחית בשוק אופנועי האדוונצ'ר הגדולים והיקרים, למרות אין ספור ניסיונות לנשל אותה מהכתר, מוטרדת בכל זאת מהצלחת משפחת המולטידסטרדה של דוקאטי שהושקה בתחילת העשור הקודם, וצוברת כך נראה קהל נאמנים גדל והולך שמעריך בעיקר יכולות דינמיות. ה-XR שהציגה ב.מ.וו בדיוק לפני 5 שנים בתערוכת מילאנו, תוכנן לחטוף בחזרה מדוקאטי את הרוכבים שנשבו אך לא ממש הצליח.

 

ב.מ.וו 1000 XR ()
ב.מ.וו 1000 XR - שינוי קל וחשוב

 

כעת מציגים הבווארים חלופה כפולה לאוהבי ה"אדוונצ'ר-אספלט" הספורטיבית. ראשית זוכה ה-S1000XR הארבע צילינדרי לעיצוב קומפקטי ואגרסיבי יותר, עם שילדה חדשה וקלה מבעבר שמורידה במעט (2 ק"ג) את המשקל הכולל ל-226 ק"ג. בסיס הגלגלים ארוך יותר (1,552 מ"מ) לטובת יציבות משופרת, מהלך הבולם האחורי גדל ב-10 מ"מ ל-150 מ"מ.

 

החדשות המעניינות יותר שמורות לאח קטן בשם F900XR, תת-משפחה עדכנית לצד גרסת נייקד (F900R) עם מנוע טווין בנפח 895 סמ"ק, 103 כ"ס וגל ארכובה עם סדר הצתה של 270/450 מעלות, כדי לזכות ביתרונות אופי ובעיקר צליל של V-טווין, כאן עם צמד גלי-איזון להרגעת רעידות. יש שילדת צינורות פלדה, מזלג 43 מ"מ הפוך ובולם אחורי יחיד שמעוגן ישירות לזרוע. המושב גבוה יחסית (825 מ"מ), הכידון גבוה ומוטה לאחור לטובת תנוחת רכיבה זקופה-אך-קרבית, מיכל הדלק (15 ליטר) ממוקם מסורתית בין רגלי הרוכב. מועד הגעה לא נקבע עדיין.

 

הארלי-דיוידסון פאן אמריקן וברונקס: האמריקאים ממשיכים להיאבק בתדמית הקשישה-מיושנת-מזהמת, לצד צרות שיווקיות אחרות, ועושה זאת עם שני דגמים חדשים לחלוטין המצוידים במנוע חדש ומתקדם, V-טווין עם 60 מעלות, מקורר מים ומוזרק. ראשית, הפאן אמריקן הצפוי, אופנוע תיור-הרפתקה גדול שמצטרף בכך לרשימה מתארכת בעולם הדו-גלגלי, עם 1,250 סמ"ק ו-122 כ"ס ותקווה לנגן על רגשותיהם הפטריוטיים של עשרות אלפי רוכבי ב.מ.וו GS בצפון אמריקה. הברונקס סטריטפייטר מצויד בגרסת 975 סמ"ק ו-115 כ"ס. שני הדגמים אמורים להגיע לשוק האמריקאי לקראת סוף 2020, ולשאר העולם ב-2021.

 

הוסקוורנה נורדן 901: והנה שוב אופנוע תיור-הרפתקה, אם כי בגרסת אב-טיפוס בלבד. הוסקווארנה בחרה בעיצוב קרבי בהשראת אופנועי המירוץ של הדקאר, עם מנוע שני צילינדרים ראשון ליצרנית מאז נרכשה על ידי ק.ט.מ. לפי הערכות, הדגם יהפוך למסחרי כבר ב-2021 והמנוע ישמש גם דגמי כביש טהורים בסגנון ה"נודה", שיוצר ב-2012.

 

ימאהה טי-מקס 560: הכלי הכי רלוונטי עד עתה לשוק הישראלי, דגם עדכני של הקטנוע הסופר-נמכר ונחשק בכל העולם, לרבות ישראל. כפי שפרסמנו בתחילת השנה הנוכחית, נפח המנוע של המגה-סקוטר גדל ל-560 סמ"ק כדי לעמוד בתקן אירו5 המחייב, עם שיפור של אחוזים בודדים בכוח מבלי לחרוג ממגבלות רישיון "עד 47 כ"ס". תיבת העברת הכוח הותאמה למנוע המוגדל והעיצוב קומפקטי מבעבר, בין היתר לטובת טיפוס וירידה נוחים יותר ממושב הנוסע.

 

יש גם תאורה שונה, לוח מחוונים חדש וג'ק אמצע עם נעילה חשמלית שלא תאפשר את סגירתו ללא מפתח חכם - עוד אבטחה נגד גניבה. לקוחות ראשונים יקבלו את הכלים בישראל כבר בינואר 2020, כפי שהערכנו בעבר. תג-מחיר לא נמסר אך באירופה הוא התייקר בכ-6%.

 

ימאהה טרייסר 700: השינויים בגרסת התיור-הרפתקה של MT07 ל-2020 מוכווני איכות ונוחות רכיבה. במרכז השינויים עומד פיירינג חזית גדול משמעותית מהדגם היוצא, כולל מגן רוח גדול יותר. הכידון רחב יותר, יש מושב חדש שאמור להיות נוח וארגונומי יותר, בסיס הגלגלים התארך ב-10 מ"מ ל-1,460 מ"מ לטובת היציבות, המתלים משופרים בכיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה בשני הקצוות. יגיע לישראל ברבעון הראשון של 2020.

 

ימאהה טרייסר 700 ()
ימאהה טרייסר 700 - יותר הרפתקני

 

ימאהה טריסיטי 300: קטנוע תלת-גלגל המיועד לעיר-פרברים, גדול ואיכותי מאחיו הקטנים וקודמיו בנפחי 125/155, מתחרה לפיאג'יו MP3 300 . יש חידוש בדמות צמד גלגלים קדמיים ("14) הניתנים לנעילה במצב עמידה. יש דיסקים בקוטר 267 מ"מ בכל הגלגלים והמנוע מבוסס על ה-XMax 300 עם שיפור מובטח לתגובת מנוע בסל"ד נמוך-בינוני. מתחת המושבים יש חלל אחסון לשתי קסדות מלאות. ינחת בישראל ברבעון ראשון של 2020.

 

ימאהה טריסיטי 300 ()
ימאהה טריסיטי 300 - פיאג'ו על הכוונת

 

ימאהה MT125/MT03: ה-MT125 מקבל מנוע עם תזמון שסתומים משתנה בעל תקרת סל"ד ב-10,000. יש מצמד "מחליק" למניעת נעילת גלגל אחורי בהורדת הילוכים, שלדה חדשה ובסיס גלגלים שהתקצר ב-30 מ"מ לשיפור הזריזות. וגם צמיג אחורי רחב יותר (140 מ"מ), פנס קדמי כפול ולוח מחוונים חדש. ה-MT03 מעוצב מחדש בעיקר בחלקו הקדמי ליותר נוכחות ואגרסיביות, עם פנס קדמי כפול, מיכל דלק גדול יותר ושלדת הצינורות צרה וקלה מבעבר. יש זרוע אחורית ארוכה יותר, בולם אחורי עדכני ומזלג 37 מ"מ הפוך וחדש. שני דגמי ימאהה יגיעו לשווקים באירופה וכנראה גם לישראל בדצמבר 2019.

 

ימאהה MT125 ()
ימאהה MT125 - צעיר, מתוחכם

 

קאוואסאקי Z H2: מאז יצרה קאוואסאקי את הטיל היבשתי H2 ב-2015, שימש המנוע המוגדש גם בגרסאות ספורט-תיור וכעת מתווספת גרסת-עירום. הבסיס המכאני זהה, עם מנוע 998 סמ"ק מצויד במגדש-על (סופרצ'ארג'ר) לאחר שנמוך מ-230 כ"ס ל-197 בלבד. לשלדת הצינורות בסיס גלגלים של 1,455 מ"מ, יש מזלג שואה סופרבייק בחרטום ועיצוב צר וקומפקטי. יגיע לישראל עד סוף רבעון ראשון 2020.

 

קאוואסאקי ZH2 ()
קאוואסאקי ZH2 - פחות מ-200 כ"ס, הייתכן...?

 

קאוואסאקי W800: היפני שנראה הכי בריטי חוזר לשנת 1966 ולדגם האגדי  של היצרנית שכונה W1. עם חישוקי שפיצים, תנוחת רכיבה ניטרלית ונוחה אף יותר הודות לעיצוב המושב והכידון, וסטיילינג מוקפד כצפוי עם פנס בולט, ציפויי כרום למיכל הדלק ולכיסוי המנוע, מראות, כנפיים, מגן שרשרת ורגליות. הבסיס המכאני מוכר וכולל את מנוע הטווין בנפח 773 סמ"ק עם מהלך בוכנה ארוך המצויד - למרות קירור מים - בסנפירי קירור המעניקים מראה עתיק. יגיע לישראל עד סוף רבעון ראשון 2020.

 

קאוואסאקי W800 ()
קאוואסאקי W800 - טעם מיושן של פעם

 

קימקו איקס-טאון CT 300: גרסת CT החדשה לקטנוע כוללת מנוע מוגדל-נפח אך חשוב מכך, עיצוב שונה המסלק את ה"גיבנת", ומאפשר כעת קרקעית שטוחה שאינה מפריעה כבעבר לעליה וירידה ונשיאת מטען בין הרגליים. יגיע לישראל בתחילת 2020.

 

קימקו RevoNEX: לאחר שאשתקד הציגה קטנועים חשמליים ואב-טיפוס לסופרבייק חשמלי, חושפת קימקו השנה אב-טיפוס לנייקד חשמלי שאמור להגיע לכביש ב-2021. הכלי נראה מצוין, לגמרי לא מובן מאליו לאופנוע חשמלי עירום, עם תיבת שישה הילוכים קלאסית שמשמיעה צליל התראה לטובת החלפת הילוך בנקודה מיטבית. הביצועים לדברי קימקו: תאוצה 0-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות ומהירות מרבית של 205 קמ"ש נפח הסוללה לא פורסם וכך גם טווח הרכיבה.

 

ק.ט.מ סופר דיוק 1290 R-דיוק 890 R: כמו קטגוריית אופנועי ההרפתקה, גם אופנועים עירומים זוכים לפופולאריות גדלה. וק.ט.מ, כמו ק.ט.מ, בוחרת בכיוון היותר ספורטיבי. הדיוק 790 R מתחזק ומקצין עם מנוע טווין שגדל בנפח ל-890 סמ"ק, וטיפס בהספק המרבי ל-121 כ"ס, תוך כדי ירידת משקל ל-166 ק"ג. תנוחת הרכיבה אגרסיבית יותר מה-790, עם כידון נמוך יותר ורגליות גבוהות. ווייט פאוור על המתלים, עם מזלג 43 מ"מ אפקס רב-כיוונים ובולם אחורי שניתן לכיול עומס קפיץ בלבד. האלקטרוניקה מתקדמת, כולל ABS-קורנרינג עם מצב "סופרמוטו", המשחרר את הגלגל האחורי לנעילה תחת בלימה.

 

ק.ט.מ סופר דיוק 1290 ()
ק.ט.מ סופר דיוק 1290 - לא PC

 

הסופר-דיוק 1290, כעת עם 180 כ"ס ושישה ק"ג פחות (189 ק"ג יבשים) מבעבר. גם כאן העיצוב מתחדש בכיוון הקצנה וספורט, קומפקטי-אגרסיבי. האלקטרוניקה כוללת כעת מערכת אינרציה חדשה עם שישה צירים ושלוש מפות מנוע לבחירה. כלים ראשונים כאן בקיץ 2020.

 

קטמ 390 אדוונצ'ר: השמועות כי ק.ט.מ תחשוף מנועי 490 סמ"ק עם שני צילינדרים שיחליפו את ליין ה-390 סינגל, הופרחו ובמילאנו הופרכו. במקום הופיעה גרסת תיור-הרפתקה לצעירים על הבסיס המכאני של הדיוק 390. מנוע 44 כ"ס ושלדת צינורות, תנוחה זקופה וממוגנת רוח ומתלים ארוכי מהלך - 170 מ"מ מלפנים ו-177 מאחור. יש בקרת משיכה עם מצב שטח, מיכל דלק בנפח 14.5 ליטר ומשקל יבש צנוע של 158 ק"ג בלבד. יגיע לישראל בתחילת 2020.

 

MV אוגוסטה ברוטלה ()
MV אוגוסטה - ברוטאלי

 

MV אגוסטה ברוטאלה 1000 RR: אשתקד הציגה MV ברוטאלה 1000 "אורו" (זהב), היפר-נייקד אימתני במהדורה מוגבלת של 300 יחידות בלבד שנחטפו בתוך זמן קצר, למרות תג-מחיר של 46 אלף דולר בארה"ב. השנה מגיעה גרסת ה-RR האמורה לתת כמעט את אותו דבר בפחות - אם כי עדיין הרבה - כסף. תמורת 32 אלף דולר תקבלו בארה"ב הייפר-נייקד-סטריטפייטר יום הדין עם מנוע סופרבייק בנפח ליטר שמייצר 208 כ"ס על 186 ק"ג יבשים. מתלי אוהלינס מנוהלים אלקטרונית, ויש כמובן שלל מערכות מבוססות מודול אינרציה לשליטה ובטיחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הארלי דייוידסון - מעכשיו גם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים