שתף קטע נבחר
 

החברה הגבוהה

2020 תהיה השנה של הג'יפונים המשפחתיים שמחירם נע סביב ה־130 אלף שקל. לקראת הגעת הדגמים החדשים, כינסנו למבחן את אלה שכבר כאן, וכבר התעדכנו לקראתם

לפני ארבע שנים נחת בארץ במפתיע קיה ספורטאז' 1,600 סמ"ק אוטומטי ושינה את שוק הרכב שלנו. לראשונה אפשר היה לרכוש ג'יפון בממדים משפחתיים, ובמחיר של מכונית משפחתית, 135 אלף שקל. הספורטאז' הפך לג'יפון הנמכר ביותר, ובהמשך גם לרכב הנמכר בארץ, תוך שהוא גורר איתו למעלה את מכירות היונדאי טוסון התאום, פיג'ו 3008 ועוד.

 

כמו שקורה לרוב, מחירי הספורטאז' ושות' טיפסו מאז. היום, עם מחיר בסיסי של 148 אלף שקל, הוא כבר מתקשה להתחרות ראש בראש במשפחתיות הפופולריות שזולות בכ־15 אלף שקל. פער המחיר יצר קטגוריה חדשה שאלה נכנסו מיצובישי ASX ויונדאי קונה, ועד אז הורכבה בעיקר מסוזוקי קרוסאובר: ג'יפונים שקרובים מאוד במחיר ובממדים למשפחתיות, וגדולים מספיק לשימוש משפחתי.

 

יונדאי קונה, מיצובישי ASX וסוזוקי קרוסאובר (צילום: נועם ריין)
יונדאי קונה, מיצובישי ASX וסוזוקי קרוסאובר(צילום: נועם ריין)

 

ב־2020 יצטרפו לקטגוריה הזו סקודה קאמיק, קיה סלטוס והדורות החדשים של פיג'ו 2008 ורנו קפצ'ור. בינתיים המתחרים הוותיקים נערכים לתחרות: ASX בן התשע עבר מתיחת פנים, קרוסאובר קיבל סוף סוף מערכות בטיחות אקטיביות וקונה זכה לגרסת הנעה קדמית מוזלת. אז אם אתם רוצים את הג'יפון שלכם עכשיו, במי מהם כדאי לבחור? יצאנו לבדוק.

 

עיצוב ותא נוסעים 

מתיחת הפנים עשתה חסד עם עיצוב ה־ASX. החזית החדשה מתחברת לעיצוב הקיים ומרעננת אותו, כך שלא מורגש שמדובר ברכב ותיק. הוא עדיין גבוה, ג'יפי ואופנתי. אבל בתא הנוסעים השינויים מינוריים. סביבת הנהג מראה את גילה וחומרי הבנייה פשוטים. לפחות תנוחת הנהיגה הגבוהה שאהובה על הרוכשים לא נפגעה.

 

גם במושב האחורי הישיבה גבוהה, אבל מרווח הראש פחות טוב למבוגרים. המרווח טוב, אך מעט פחות מרווח מאשר בסוזוקי. לתא המטען נפח של 393 ליטר, ללא תאי צד אך עם שקע חשמלי V12, לצידניות קרור ועוד.

 

הסוזוקי עודכן עיצובית כבר לפני שנתיים אחרי שהושק עוד ב־2013, עם חזית אגרסיבית יותר לטובת מראה קשוח יותר. לא בטוח שזה מספיק והוא נראה הכי קרוב למכונית פרטית כאן. גם תא הנוסעים שלו לא ממש עדכני, אך הוא נעים וקל להתמצאות, ואיכות הבנייה והחומרים עדיפה על זו שבמיצובישי. תנוחת הנהיגה טובה, פחות גבוהה מב־ASX, אבל גבוהה מהמצופה. המושב האחורי הוא המרווח והעמוק ביותר כאן, כשהחלונות הגדולים תורמים לתחושה אוורירית, אבל חסרה יציאת מזגן. גם תא המטען הוא הגדול ביותר, 440 ליטר נפחו, וכולל תאי צד ושקע V12.

 

יונדאי קונה (צילום: נועם ריין)
יונדאי קונה(צילום: נועם ריין)

 

הקונה מעוצב לפי כל כללי הז'אנר, ונראה בהחלט טוב, בעיקר בדגמים הדו־גוונים, עם גג שחור וצבע נוסף לשאר הרכב. סביבת הנהג אפורה מאוד בצביעה שלה, אבל פשוטה ויעילה. איכות החומרים וההרכבה טובה. תנוחת הנהיגה פחות גבוהה מבאחרים, אך עדיין גבוהה מאשר במכונית פרטית.

 

המושב האחורי שלו הוא המרווח ביותר כאן לשני מבוגרים, אך הצר ביותר לשלושה מבוגרים, ילדים או פעוטות. אין יציאת מזגן והחלונות הקטנים יחסית קצת מאפילים את תא הנוסעים. תא המטען הוא הקטן ביותר, 361 ליטר, אבל הגישה אליו נוחה והוא מצויד בתאי צד ובשקע12V

 

אבזור ובטיחות 

המיצובישי התייצב למבחן ברמת האבזור הבסיסית, "אינטנס" (136 אלף שקל), כדי שיהיה קרוב במחירו למתחרים. היא כוללת חישוקי 18 אינץ' קלים, מסילות גג, הגה וידית הילוכים בציפוי עור, בקרת אקלים, תאורת דרך LED מלאה, חיישני גשם ותאורה אוטומטיים, דיבורית בלוטות' ומערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ', קונקטד קאר המקומית, עם צימוד לאפל קאר פליי ולאנדאוריד אוטו וכוללת אפליקציות כ־waze ורדיו אינטרנטי. 2,000 שקל נוספים משדרגים לרמת "אינסטייל", המוסיפה כניסה והנעה ללא מפתח ומראות צד מתקפלות חשמלית. רמת "פרמיום" (145 אלף שקל) מוסיפה גג שמש פנורמי, מושבים משודרגים עם ריפוד דמוי עור ומושבים קדמיים מחוממים.

 

המפרט הבטיחותי כולל בכל הגרסאות מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו־גלגלי, התרעה על סטייה מנתיב, אור גבוה אוטומטי, 7 כריות אוויר, אזהרה על רכב בשטח מת ועל תנועה חוצה מאחור.

 

הסוזוקי מוצע ברמת אבזור אחת, GLX, עם חישוקי 17 אינץ' קלים, בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והתנעה ללא מפתח, ודיבורית בלוטות'. למערכת המולטימדיה מסך 8 אינץ', היא נוחה לתפעול אך הגרפיקה מעט מיושנת והיא סובלת מהשתקפויות בשמש הישראלית.

 

סוזוקי קרוסאובר (צילום: נועם ריין)
סוזוקי קרוסאובר(צילום: נועם ריין)

 

המפרט הבטיחותי כולל 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית. אין תיקון סטייה מנתיב ועבור התרעת סטייה מותקנת בקרוסאובר בארץ מערכת מובילאיי.

 

הקונה "פרימיום" הבסיסי (126 אלף שקל) מגיע עם חישוקי 17 אינץ' קלים, מסילות גגון, בקרת אקלים, הגה מצופה עור ודיבורית בלוטות'. למערכת המולטימדיה מסך 7 אינץ' המותקנת בארץ, וזהה לזו שמוצעת במיצובישי. רמת הגימור פרסטיז' (133 אלף שקל) משדרגת לחישוקי 18 אינץ' ומוסיפה קיפול מראות אוטומטי, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח.

 

המפרט הבטיחותי כולל בשתיהן מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית ובקרת ערנות נהג. רמת הגימור הגבוהה מוסיפה ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור. בשתיהן אין בקרת שיוט אדפטיבית.

 

התנהגות וביצועים

מיצובישי מצהירה על מנוע וגיר חדשים, אך אלה רק עברו עדכונים, ונותרו עם אותו מפרט בסיסי: מנוע 2,000 סמ"ק (150 כ"ס) ללא טורבו ותיבה אוטומטית רציפה. הזינוק מהמקום זריז, אבל המנוע חסר מחץ במהירויות גבוהות יותר. אופי פעולתו של הגיר הרציף הופך כל עקיפה לדי רועשת, ברכב שגם כך לא נהנה מבידוד הרעשים הכי מוצלח כאן. למרות מנופי שליטה בהילוכים מההגה, "הורדת" או "העלאת" הילוך בגיר שאין לו בעצם הילוכים אמיתיים, ורק אינסוף יחסי העברה בין ההילוך הגבוה והנמוך ביותר, לא ממש מספקת בלימת מנוע. לפחות נוחות הנסיעה טובה, ולמרות הגובה המיצובישי לא רוכן מדי בפניות.

 

הסוזוקי קיבל כבר במתיחת הפנים מנוע 1,400 סמ"ק טורבו (140 כ"ס), ועבר לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים במקום הגיר הרציף שלא הפגין את האמינות האופיינית למוצרי סוזוקי. זהו מנוע חזק, שלא בילה כל כך הרבה זמן בחדר כושר כמו זה של הקונה, אבל הוא גם פחות פראי. קל לעקוף איתו ויחסית שקט, בטח לעומת שני מתחריו. נוחות הנסיעה טובה, וכך גם התנהגות הכביש הצפויה, נטולת הדרמות של הקונה. הקרוסאובר רוכן פחות בפניות מה־ASX, וגם ההגה שלו עדיף.

 

לא ברור למה החליטו ביונדאי שמנוע הבנזין היחיד שיקבל גיר אוטומטי רובוטי כפול מצמדים (7 הילוכים) לשוק האירופי יהיה 1,600 סמ"ק טורבו עם 177 כ"ס. אבל אין לנו תלונות. קונה לא רק הרכב המהיר ביותר במבחן, הוא גם חזק ומהיר יותר מכל משפחתית במחיר שלו. זה נחמד ברמזור, זה שימושי ובטיחותי בעקיפות, ומעניק לקונה אופי. ה־SUV וה־GTI מתמזגים.

 

מיצובישי ASX (צילום: נועם ריין)
מיצובישי ASX(צילום: נועם ריין)

 

אבל לא הכל טוב: המנוע קצת מחוספס ורועש תחת מאמץ, ושלדת ההנעה הקדמית מתקשה להתמודד עם הכוח שלו. יש תת היגוי מוגזם תחת מאמץ ואפילו קצת לוחמת הגה, כאשר ההגה מתקשה בלחיצה חזקה על דוושת התאוצה להפנות את הרכב ולהעביר את הכוח לכביש בו זמנית, תופעה שהייתה נפוצה ברכבי הנעה קדמית חזקים בעבר, אך די נעלמה מהשוק כשהיצרנים למדו לכייל את השלדות טוב יותר. נוחות הנסיעה סבירה בלבד, הפחות טובה מבין השלושה.

 

צריכת דלק 

הסוזוקי סיים את יום המבחן עם 13.7 ק"מ לליטר, לעומת 11.9 קמ"ל ליונדאי ו־11.8 קמ"ל למיצובישי. ההפרש של 15% לטובת הקרוסאובר צפוי להישמר גם בשגרה, אם כי שלושתם יציעו מספרים טובים יותר בנהיגה רגועה יותר. מנוע המיצובישי מפגין כאן את גילו, כך שאפילו המנוע החזק של היונדאי רושם צריכה מעט יותר טובה.

 

השורה התחתונה 

רגע לפני הפודיום חשוב להזכיר: משפחתית באותו מחיר, כמו הארבע שנבחנות במוסף הזה, יהיו מרווחת יותר מהשלישיה הזאת, בעיקר במושב האחורי ובתאי המטען, והן גם נוחות, שקטות וחסכוניות יותר. ובעלות התנהגות כביש עדיפה. אך הן לא תהיינה גבוהות כמותם.

 

ומבין השלושה, הקרוסאובר הוא המנצח. אין לו את ההופעה של המיצובישי, ולא את הביצועים הגרעיניים של היונדאי, אבל הוא עדיף עליהם בכל התחומים האחרים. מרווח ואיכותי יותר, נוח ואוחז יותר בכביש, וחסכוני בהפרש משמעותי. עד שיגיע גל הג'יפונים של 2020, הוא הקנייה העדיפה כאן.

 

תעודות זהות

סוזוקי קרוסאובר

מנוע: טורבו־בנזין, 1,373 סמ"ק. הספק 140 כ"ס ב־5,550 סמ"ק, מומנט 22.4 קג"מ ב־1,500 סל"ד.

תיבת הילוכים: אוט', 6 הילוכים. הנעה קדמית

ביצועים (יצרן): 9.5 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 200 קמ"ש מהירות מרבית, 18.5 ק"מ לליטר צריכת דלק משולבת

בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי

7 כריות אוויר

זיהום אוויר: 132 גרם CO2 לק"מ,

קבוצת זיהום 8 מ־15

אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ

מחיר: 130 אלף שקל

+ מרווח, אבזור, ביצועים וצריכת דלק

- עיצוב

ציון **** וחצי כוכבים

 

מיצובישי ASX

מנוע: בנזין. הספק 150 כ"ס ב־6,000 סל"ד, מומנט 19.9 קג"מ ב־4,200 סל"ד

תיבת הילוכים: אוטומטית רציפה, הנעה קדמית

ביצועים (יצרן): 11.7 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 190 קמ"ש מהירות מרבית, 14.7 קמ"ל צריכת דלק משולבת.

בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי,

7 כריות אוויר

זיהום אוויר: 176 גרם CO2 לק"מ,

קבוצת זיהום 11 מ־15

אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ

מחיר (מבחן/מרבי): 148,000/136,000שקל

+ עיצוב, גובה, תנוחת ישיבה

- תא נוסעים, צריכת דלק, התנהגות כביש

 

- ציון: *** וחצי כוכבים

 

יונדאי קונהמנוע: טורבו־בנזין, 1,591 סמ"ק. הספק 177 כ"ס ב־5,500 סל"ד, מומנט 27 קג"מ ב־1,500 סל"ד.

תיבת הילוכים: רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים. הנעה קדמית

ביצועים (יצרן): 7.5 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש,

210 קמ"ש מהירות מרבית,

16.1 ק"מ לליטר צריכת דלק משולבת.

בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי,

6 כריות אוויר.

זיהום אוויר: 142 גרם CO2,

קבוצת זיהום 11 מ־15.

מחיר: 126־133 אלף שקל.

+ ביצועים, ביצועים, ביצועים, אבזור

- מרווח, צריכת דלק

ציון: ****

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נועם ריין
מבחן השוואתי
צילום: נועם ריין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים