שתף קטע נבחר
 

בחזרה למשפחתיות

רגע לפני שאתם מזמינים ג'יפון חדש למשפחה, יש לשוק המשפחתיות כמה הצעות מעניינות, פחות אופנתיות, אבל יותר שימושיות ושאפילו ישאירו לכם חיוך בסיבובים

רגע לפני שהג'יפונים משתלטים באופן סופי על הכבישים, בתעשיית הרכב כבר מדברים על תגובת הנגד. מחקר של חברת ניסאן והתבטאויות של בכירים ביצרני הרכב האמריקאים, טוענים שצעירים מעדיפים יותר ויותר שלא לרכוש ג'יפונים כמו ההורים שלהם.

 

בישראל אין לזה בינתיים זכר. מכירות רכבי הקרוסאובר והפנאי המשיכו לעלות השנה, ונראה שלהיטי המשפחתיות, בעיקר טויוטה קורולה ויונדאי איוניק, משכו קהל בעיקר בזכות ההנעה ההיברידית החסכונית שלהן, והעובדה שכדאי לרכוש אותן רגע לפני שהמיסוי המוטל עליהן מתחיל לעלות.

 

שלוש המכוניות שבמבחן (צילום: ניר בן זקן)
שלוש המכוניות שבמבחן(צילום: ניר בן זקן)

 

המשפחתיות הקומפקטיות נרכשות כיום בעיקר בידי לקוחות פרטיים, ולא בידי חברות ליסינג, מה שאמור לשפר בטווח הארוך את שמירת הערך שלהן. וגם כך, לא חסר להן ערך. הן מרווחות, חסכוניות ובעלות התנהגות כביש עדיפה משל ג'יפונים במחיר שלהן. אפילו שהן מאותגרות גובה.

 

סקודה סקאלה, שנחתה כאן לאחרונה עם מחירים זולים משאר הקטגוריה, מנסה לעורר אותה מחדש. הפגשנו אותה עם צמד המתחרות התאומות מקוריאה, יונדאי i30 וקיה סיד, וגם עם המלכה האם של השוק הזה, הפולקסווגן גולף היוצאת, שכבר נוצחה אצלנו במפגש הקודם שלה עם היונדאי.

 

היה מעניין. 

 

עיצוב ותאי נוסעים

לדגמי סקודה יש לא מעט תחומי הצטיינות, עיצוב אינו אחד מהם. הסקאלה נאה, בעיקר בגרסת האבזור הגבוהה המוסיפה עיטורי ניקל לחלונות, אך לא ברור מהעיצוב אם מדובר במכונית קומפקטית או סטיישן. סביבת הנהג, לעומת זאת נראית הרבה יותר טוב, בקווים נקיים, מסך מולטימדיה שצץ מעל לדשבורד – תצורה שהגיע ממכוניות היוקרה ונמצאת גם ביונדאי ובקיה – ומשטח פלסטיק בהיר דמוי אלומיניום.

 

 
יונדאי i30. שילבו צבעים נכון יוצר סביבת נהג נאה (צילום: ניר בן זקן) ()
יונדאי i30. שילבו צבעים נכון יוצר סביבת נהג נאה (צילום: ניר בן זקן)

 

הישיבה נוחה מלפנים ומרווחת מאוד במושב האחורי, בכפוף לכך שאתם מסיעים שם שניים, אפילו מבוגרים. מרווח הברכיים הוא הטוב ביותר כאן, אבל נוסע שלישי שאינו ילד יסבול ממנהרת גיר גבוהה שתפגע במקום לרגליו. יש יציאת מזגן ואפילו שני שקעי USB-C לטעינה, בנוסף לשניים שמלפנים. תא המטען הוא הגדול ביותר כאן, עם נפח של 429 ליטר, תאי צד, טבעות עגינה ונקודת חשמל V12.

 

גם i30 היא לא מכונית מסובבת ראשים, אך היא נאה והצבע השחור של מכונית המבחן סייע לה להתלבט יותר. גם כאן סביבת הנהג בולטת יותר מהעיצוב החיצוני, והשילוב בין הצבע הבהיר לכהה בדשבורד משדרג את האווירה. הישיבה גבוהה יותר מאשר בסקודה.

 

המושב האחורי נהנה ממרווח הכתפיים הטוב ביותר ומרצפה שטוחה, כך שלשלושה יהיה נוח יותר. מרווח הראש קצת סבל ברכב המבחן, ברמת האבזור הגבוהה, מחלון השמש הפנורמי.

 

תא המטען קטן יותר מאשר בסקודה ופחות עמוק, עם נפח של 395 ליטר. יש שקע V12 ופתח חשוב מאוד במושבים האחוריים ללקוחות הישראלים, למגלשי סקי. טוב, אפשר להשתמש גם למוטות סוכה. 

הדור השמיני של הגולף יגיע רק בסוף השנה (צילום: ניר בן זקן) ()
הדור השמיני של הגולף יגיע רק בסוף השנה (צילום: ניר בן זקן)

 

למרות הבסיס המשותף, הסיד מצליחה להיראות שונה מה־i30 ומעניינת יותר, אפילו שהיא ממשיכה בקו העיצובי של קיה. תא הנוסעים דומה מאוד לזה של היונדאי, אך הוא פחות מאובזר, פחות צבעוני ויותר פשוט. יש רק צבע אחד לדשבורד, והחומרים פשוטים יותר, כולל חיסכון בחומרי בידוד, ורמת רעש גבוהה יותר.

 

מאחור המרווח כמעט זהה לזה של היונדאי, אבל המושב פחות תומך ואין יציאת מזגן. לתא המטען אותם 395 ליטר בנפח, אך ללא נקודת חשמל.

 

אבזור ובטיחות

הסקאלה אמבישן הבסיסית (118 אלף שקל) מגיעה עם חישוקי 16 אינץ' קלים, מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ', פתחי מיזוג למושב האחורי, פנסי ערפל ומזגן מכני. הסטייל המאובזרת (126 אלף שקל) משדרגת לחישוקי 17 אינץ' קלים, בקרת אקלים, מראות צד מתקפלות חשמלית, כניסה והנעה ללא מפתח ולוח מחוונים דיגיטלי.

 

האבזור הבטיחותי כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ובקרת סטייה מנתיב. הסטייל מוסיפה זיהוי רכב בשטח מת ומצלמת רוורס.

 

סקודה סקאלה. משטח פלסטיק דמוי אלומיניום (צילום: ניר בן זקן) ()
סקודה סקאלה. משטח פלסטיק דמוי אלומיניום (צילום: ניר בן זקן)

 

 

i30 "פרימיום" הבסיסית (132 אלף שקל) מגיעה עם חישוקי 16 אינץ' קלים, בקרת אקלים מפוצלת ומערכת מולטימדיה מקומית עם אפליקציות waze (בתוספת תשלום), רדיו אינטרנטי ומסך 8 אינץ' מקורי. ה"לקצ'רי" המאובזרת (138 אלף שקל) משדרגת לחישוקי 17 אינץ', כניסה ונעילה ללא מפתח, מושב נהג חשמלי, משטח טעינה אלחוטי וחיישני גשם.

 

האבזור הבטיחותי כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מנתיב, בתרעה על רכב בשטח מת והתרעה על רכב חוצה מאחור – בשתי רמות הגימור.

 

סיד מיובאת ברמת אבזור אחת, הבסיסית. יש חישוקי סגסוגת 16 אינץ', מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך 8 אינץ' ואפליקציות, אך מזגן מכני.

 

האבזור הבטיחותי כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב אקטיבית ומצלמת רוורס.

 

קיה סיד. פחות מאובזרת, אבל יותר מעניינת (צילום: ניר בן זקן) ()
קיה סיד. פחות מאובזרת, אבל יותר מעניינת (צילום: ניר בן זקן)

 

 

התנהגות וביצועים

הסקאלה משחקת במגרש של הגולף, אך בנויה על גרסה מורחבת של פלטפורמת האיביזה/פולו של קבוצת פולקסווגן. זה מסייע להוזלת המחיר, אבל מציב על הכביש שלדה פשוטה יותר, ללא מתלה אחורי נפרד למשל. למנוע 1,000 סמ"ק ו־115 כ"ס, שכבר לא מוצע בגולף או באוקטביה.

 

התוצאה היא, כרגיל בסקודה, יעילה מאוד. הגיר הרובוטי כפול המצמדים פחות נעים במהירויות נמוכות אבל מהיר, והסקאלה היא מכונית זריזה. אבל במקביל גם קשיחה יחסית, עם נוחות נסיעה טובה פחות מצמד הקוריאניות, פחות מרוסנת ורועשת יותר.

 

הקיונדאי (1,400 סמ"ק, 140 כ"ס, גיר רובוטי כפול מצמדים) היו מהירות יותר מהסקודה, ובעלות התנהגות כביש עדיפה. הן לא רק יותר נוחות ממנה, אלא מדויקות ומהנות יותר בכביש תובעני. הקיה במיוחד נהנית מכיול עדיף והתנהגות ספורטיבית יותר תחת עומס, כולל היגוי עדיף. כל בוחן שסיים את קטע הנהיגה, יצא ממנה עם חיוך, קצת מופתע.

 

| ()
|

 

צריכת דלק

הסקאלה, הכי פחות כבדה ובעלת המנוע הקטן ביותר, הייתה החסכונית ביותר. 16 ק"מ לליטר בשיוט רגוע, 11.8 קמ"ל בסוף יום המבחן. הסיד סיימה עם 15.7 ק"מ לליטר בשיוט ו־11.1 קמ"ל בסוף היום. היונדאי הייתה מעט פחות חסכונית בשיוט (15.6 קמ"ל), אך סיימה את היום עם 11.3 קמ"ל.

 

השורה התחתונה

בעשור האחרון קלטה קבוצת יונדאי־קיה כמה מהכישרונות הבולטים של תעשיית הרכב הגרמנית, ובראשם המעצב פיטר שרייר ומהנדס השלדות אלברט בירמן. זאת לא הפעם הראשונה שבה אנחנו נתקלים בתוצרים שלהם כשהם מסתכלים למתחרות באירופה בלבן של העיניים, ועדיין יש תמיד ניחוח של הפתעה, כשנזכרים בדגמי יונדאי וקיה מלפני יותר מעשור.

 

סקודה סקאלה ופולקסווגן גולף (צילום: ניר בן זקן)
סקודה סקאלה ופולקסווגן גולף(צילום: ניר בן זקן)

 

הסקאלה מעניקה תמורה מצוינת לכסף. היא המכונית הכי זולה כאן, הכי חסכונית והכי מרווחת, גם במושב האחורי הכה חשוב במשפחתית. גם גרסת האבזור היקרה שלה זולה מגרסת האבזור היקרה ביותר של ה־i30 ב־12 אלף שקל, אבל זו של היונדאי מאובזרת יותר, עם חלון שמש ענק ומושב נהג חשמלי בין השאר, שאין בסקודה, כך שהדגם הבסיסי של הסקאלה הוא הבסיס הנכון יותר להשוואה הכלכלית.

 

תמורת 6,000 שקל מקבלים ביצועים עדיפים, מושב אחורי מרווח יותר, נסיעה שקטה ונוחה יותר ובונוס של הנאה מנהיגה. תמורה ששווה לדעתנו את תוספת המחיר והופכת את ה־i30 למנצחת המבחן.

 

והסיד? אם אתם חובבי הגה, זו הבחירה שלכם. אבל היא מפסידה ל־i30 באבזור ובעידון, עניין שקל יהיה לתקן בשדרוג האבזור לרמה שמציעה היונדאי, ולפתוח את הקרב מחדש. במפרטים ובמחירים הנוכחיים, i30 תהיה עדיפה לרוב הנהגים ומשפחותיהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
המכוניות שבמבחן
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים