שתף קטע נבחר

מחיר מחירון? קבלו את מחיר השוק האמיתי

התחרות בשוק המשומשות הולכת ומחריפה בשנים האחרונות, כשהישראלים מאיצים את קצב החלפת הרכב לפחות משלוש שנים לאחר הקנייה. בדקנו עסקאות של עשרות דגמים פופולריים כדי לגלות על איזו מכונית תצטרכו להפחית הכי הרבה במכירה, ועל איזו תצטרכו לשלם מעל למחירון

כל מי שקנה או מכר מכונית משומשת מכיר את ההתלבטות הזו: כמה באמת צריך לשלם על האוטו? מחיר השוק שונה כמעט תמיד מהמחיר הנקוב במחירון לוי יצחק, שממשיך להיות הגורם הדומיננטי בשוק. אבל כמה יהיה נכון להפחית, ומה בכלל מצב השוק היום? בניגוד לתחום הנדל"ן, שם עסקאות מחויבות במס ולכן מדווחות לרשות המסים המפרסמת אותן לטובת הציבור, בתחום הרכב קשה יותר לעקוב אחרי מחירי השוק האמיתיים של המכוניות המשומשות.

 

אילוסטרציה: כסף (צילום: shutterstock)
כמה כסף היא שווה?(צילום: shutterstock)

 

לכן פנינו לרשתות הטרייד-אין הגדולות, העוסקות בסחר במכוניות מיד שנייה, כדי לקבל נתוני עסקאות מהחודשים האחרונים לדגמים הפופולריים. ביקשנו את מחירי העסקאות לרכבים מיד פרטית ומדגמי 2015, כדי לדגום מכוניות בנות שלוש, גיל הרכב המסורתי בעת החלפה שהולך ומתקצר כיום. הוספנו נתונים של דגמים בודדים שהגיעו רק ב-2016, אבל משמעותיים לשוק, כמו יונדאי טוסון ושברולט ספארק. מכל דגם לקחנו בחשבון רק כזה שאותה רשת ביצעה לפחות חמש עסקאות ממנו, כדי למנוע השפעה של רכב משומש בודד על נתוני המחירים, כלפי מטה או מעלה.

 

חשוב לזכור: כמחצית מעסקאות היד-שנייה מתבצעות דרך "השוק המוסדי", כלומר רשתות הטרייד ורשתות המכירה של חברות הליסינג. לאדם פרטי קשה יותר ויותר למכור בעצמו רכב משומש, שכן הרשתות מציעות מבחר, וזמינות של שירותים משלימים כמו מימון, ביטוח ואחריות, ההופכים את הרכישה דרכן לנוחה וקלה יותר. לכן מי שבכל זאת יחפש רכב בלוחות המודעות עשוי להשיג מחירים נמוכים עוד יותר, לצד מבחר גדול עוד יותר. אבל יש לכך מחיר: התעסקות וצורך בהשקעה גדולה יותר לבדוק ולבחון את הרכב המוצע לו.

 

ריכזנו את הנתונים של אוטו דיל, טרייד מוביל, קרסו טרייד אין וכלמוביל טרייד אין ל-70 דגמים בקטגוריות פופולריות המהווים את הרוב המוחלט של המכוניות המשומשות הצעירות בשוק. ואלו התוצאות:

 

מיני

המכוניות הקטנות והזולות מציגות שיעורי הפחתה קטנים יותר מהמחירון לעומת מכוניות משפחתיות. כבר כאן בולטת המוסכמה של השוק: רכב שנמכר במספרים גדולים כחדש, יזכה גם לביקוש בשוק היד השנייה. קיה פיקנטו, מלכת המכירות של השוק הזה, ומי שהייתה גם המכונית הנמכרת ביותר בארץ, נמכרת בהפחתה ממוצעת של 5% מהמחירון. סגניתה התאומה, יונדאי i10, בהפחתה של 7%. שברולט ספארק החדשה נמכרת בהפחתה של 6%, טוב בהרבה מזה שהציג הדור הקודם שלה שלא הוצע עם תיבה אוטומטית.

 

קיה פיקנטו - להיט כחדשה, להיט כמשומשת (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
קיה פיקנטו - להיט כחדשה, להיט כמשומשת(צילום: ניר בן זקן)

 

פיאט פנדה - לא שומרת ערך (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
פיאט פנדה - לא שומרת ערך(צילום: רועי צוקרמן)

 

אבל יש עוד שני דברים שמשותפים לשלושתן, חוץ מהייצור בדרום-קוריאה: לכולן חמישה מקומות ישיבה (גם אם תיאורטיים) וגיר אוטומטי קלאסי. קטנות עם ארבעה מושבים וגיר רובוטי, כמו סקודה סיטיגו, סיאט מי ופיאט 500, נמכרות בשיעור הפחתה כפול. גם סוזוקי אלטו, שאמנם מציעה גיר אוטומטי אמיתי אך בעלת ארבעה מושבים, איבדה מזוהרה.

 

סופר-מיני

כאן מככבות הקטנות של קבוצת פולקסווגן. למרות ה-DNA המכני המשותף, עם פלטפורמות, מנועים וגירים זהים, מעניין לראות עד כמה משתנה שמירת הערך בין המותגים השונים. סיאט איביזה למשל נסחרת בהפחתה של 4%, סקודה פאביה ב-5%, אודי A1 ב-6%, ואילו פולקסווגן פולו, המותג הכי ותיק מביניהן, שאיביזה ופאביה עקפו אותה במכירות, נמכרת בהפחתה של 3% בלבד. מדובר באחת הקטגוריות הבודדות בשוק שבה יש ביקוש חזק יותר למכוניות האירופיות. חוץ ממי שנמכרת כמעט במחיר המחירון: טויוטה יאריס, עם הפחתה של כחצי אחוז בלבד.

 

טויוטה יאריס - שומרת על מחיר המחירון (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס - שומרת על מחיר המחירון(צילום: רועי צוקרמן)

 

אופל קורסה - הפחתה של כ-20% ממחיר המחירון ()
אופל קורסה - הפחתה של כ-20% ממחיר המחירון

 

לראשונה אנחנו כוללים הפעם נתונים של דגמי דאצ'יה, אם כי אלה נמצאים בינתיים בהיקפים מינימליים בעיקר ברשת היבואן, קרסו טרייד אין, ומציגים עד עתה שיעורי הפחתה נמוכים מדגמים ותיקים רבים. עם האחרונים נמנים אופל קורסה ופורד פיאסטה, שנמכרות בהפחתה של כ-20% ממחיר המחירון.

 

משפחתיות

טויוטה קורולה אמנם איבדה את תואר המכונית הנמכרת בארץ, ואפילו את תואר המשפחתית הנמכרת ביותר, אבל בשוק המשומשות היא שומרת על מעמדה עם הפחתה ממוצעת של 5% מהמחירון, רק משפחתית אחת מציגה נתונים טובים יותר: אחותה לפלטפורמה, האוריס ההיברידית, עם 4% בלבד.

 

סקודה אוקטביה, שהחליפה אותה כמשפחתית הנמכרת ביותר, נמכרת בהפחתה גבוהה יותר של 8%, וזאת בניגוד לשתי אחיותיה לקונצרן, הזהות לה מכנית, פולקסווגן גולף וסיאט לאון, המבוקשות יותר עם הפחתה של 5%. גם כאן אפשר לראות איך מכוניות זהות זוכות לרמות ביקוש שונות לגמרי: פולקסווגן ג'טה, אחות רביעית למשפחה, נמכרת בהפחתה כפולה, 10%.

 

טויוטה אוריס היברידית - הפחתה זעירה ממחיר המחירון (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה אוריס היברידית - הפחתה זעירה ממחיר המחירון(צילום: רועי צוקרמן)

 

סיטרואן C4 - המחיר האמיתי נמוך ב-25% ממחיר מחירון (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
סיטרואן C4 - המחיר האמיתי נמוך ב-25% ממחיר מחירון(צילום: רועי צוקרמן)

 

מהעבר השני, מצבן של שברולט קרוז (21%־) שעוד נושאת מוניטין בעייתי של הדגם הקודם והשונה מכנית, וסיטרואן C4 (הפחתה של 25%), הרבה פחות טוב. גם יפניות לא תמיד מבוקשות, כמו מיצובישי אטראז' (19%־), שבולטת לרעה לעומת שיעור ההפחתה של הספייס סטאר הזהה (4.6%־). ואולי דווקא הפחתה כה משמעותית מעידה על הזדמנות קנייה. רנו פלואנס ומגאן, שבעבר סבלו משוק חלש ומהפחתות גדולות במכירה, כבר לא בתחתית, עם שיעור הפחתה זהה של 12%.

 

רכבי פנאי

הלהיט של השוק, בכל גודל ורמת מחיר. קחו את שברולט כדוגמה: אם על הקרוז מפחיתים בממוצע 21%, שיעור ההפחתה לג'יפון של שברולט, טראקס, הוא כמעט כמחצית, 12% בלבד. גם רנו קפצ'ור מציג נתונים טובים בהרבה מהפלואנס והמגאן, ומעניין לראות שהדיזל (5%־) זוכה לשיעור הפחתה עדיף על זה של גרסת הבנזין (10%־).

 

שברולט טראקס - המחיר נמוך ב-12% ממחיר המחירון ()
שברולט טראקס - המחיר נמוך ב-12% ממחיר המחירון
 

 

יונדאי טוסון החדש, שעדיין לא נמצא בשוק במספרים משמעותיים, עם עודף גדול של ביקוש מול היצע, זוכה להפחתה של 3% בממוצע, לעומת 6% לקיה ספורטאז' שנמצא בשוק במספרים גדולים ועדיין נמכר היטב. עוד בולטים לטובה סוזוקי ויטארה, טויוטה ראב4, וסקודה יטי.

 

טויוטה לנד קרוזר- מהיחידים שנמכר "מעל מחירון" (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
טויוטה לנד קרוזר- מהיחידים שנמכר "מעל מחירון"(צילום: ניר בן זקן)

 

כרגיל, דווקא רכבי הכביש-שטח הגדולים והקשוחים (והיקרים משמעותית), חיה שהולכת ונעלמת מהשוק, זוכים לשיעור ההפחתה הנמוך ביותר (מיצובישי פאג'רו, 2%־) או אף נמכרים במחיר מעל למחירון (טויוטה לנד-קרוזר, 5%+). הלנד-קרוזר כמעט לא מגיע לרשתות הטרייד-אין, שכן זה אחד הדגמים האחרונים בשוק שנמכר לבד בידי בעליו, פעמים רבות עם פרסום המודעה או הדבקת המודעת למכירה עליו. זאת למרות שמדובר ברכב יקר מאוד, שמחירו כחדש מתחיל ב-300 אלף שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
כמה תשלמו על המכונית הבאה שלכם?
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים