שתף קטע נבחר
 

ציון 0 בגילוי נאות - באישור משרד התחבורה

מכוניות "אפס קילומטר" הפכו ללהיט, שכן הלקוח רוכש רכב חדש לגמרי מחברות הליסינג בהנחה גדולה. אלא שתחקיר "ממון" מגלה כי משום שאין לכך אזכור ברישיון, נוצר פתח להטעיות והונאות כאשר הרכב נמכר בהמשך כמשומש. ומה אומרים על כך במשרד התחבורה: "מי שזה חשוב לו יכול לבדוק בסניפי משרד הרישוי"

שירה וירון (שמות בדויים) שמחו מאוד כשרכשו את הקיה פיקנטו 2014 שלהם, בעיקר כי נפטרו מיונדאי גטס 2005 ישנה שהייתה ברשותם. הם מצאו מכונית משומשת עם מעט קילומטרים, ממוכר פרטי שאת המודעה שלו איתרו באחד מלוחות המכירה האינטרנטיים. האיש אמנם היה כבר יד שנייה, אבל הסביר שרכש את המכונית מחבר ששודרג לרכב מהעבודה.

 

כמה מהמכוניות האלה "פרטיות", אבל בעצם לא? (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
כמה מהמכוניות האלה "פרטיות", אבל בעצם לא?(צילום: יובל חן)

 

השמחה לא נמשכה זמן רב. אחרי שלושה חודשים ירדה שירה לחנייה כדי לנסוע לעבודה וגילתה שהרכב נגנב. ואז הגיעה המכה השנייה: חברת הביטוח הפחיתה 14% משווי הרכב במחירון, משום שהיה במקור בבעלות חברת ליסינג - 7,000 שקלים שנמחקו בבת אחת. "לא ידענו", סיפרו השניים לסוכן. בחברת הביטוח ביקשו מהם להביא דו"ח בעלויות קודמות ממשרד הרישוי, ושם אכן נכתב שמה של חברת ליסינג גדולה.

 

שירה וירון לא לבד. על כבישי ישראל נוסעות עשרות אלפי מכוניות מהשנים האחרונות, שההיסטוריה שלהן אינה שקופה ללקוחות בגלל החלטה של משרד התחבורה. מכוניות שבעליהן שילמו עבורן לעיתים יותר מ-100 אלף שקל, ועלולים לגלות יום אחד שהן שוות משמעותית פחות, ולא בגלל תאונה או ליקוי שהוסתרו מהם.

 

מדובר ברכבי "אפס קילומטר": מכוניות חדשות לגמרי שחברות הליסינג וההשכרה מוכרות בשנים האחרונות ישירות ללקוחות פרטיים, מבלי ששימשו קודם אפילו ליום אחד כרכבי החכרה או השכרה. מרגע שהן נרכשות מהיבואן הן עוברות רישוי וממתינות במגרשי המכירה.

 

השוק הזה הופך לערוץ מכירות משמעותי יותר ויותר. לפי מחקר של חברת הליסינג וההשכרה שלמה סיקסט, נמכרו ב-2016 כ-31 אלף רכבי 0 ק"מ, יותר מ-20% מסך המכירות ללקוחות פרטיים באותה שנה. ב-2015 נמכרו כך לפי המחקר 21 אלף מכוניות, וב-2014 - 11 אלף.

 

הסיבה: חברות הליסינג וההשכרה מקבלות מהיבואנים הנחות גדולות, לעיתים 20% ויותר, ומעבירות חלק מההנחה לרוכשי מכוניות אלה, שנמכרות הרבה יותר בזול מאשר באולמות היבואנים. כך למשל מוצעת בחברות שברולט ספארק עם מנוע 1.4 ליטר אוטומטית ב-65 אלף במקום 79 אלף שקל. הונדה סיוויק האצ'בק, 1.8 ליטר אוטומטית, מוצעת ב-111 אלף שקל במקום 132 אלף שקל.

 

מעבר לעובדה שהיבואנים מנתבים למכירות האלה בדרך כלל גרסאות אבזור בסיסיות, הרי שהרוכשים נרשמים כיד השנייה ברכב, וחברת הליסינג כיד ראשונה. הם אמנם מקבלים מהחברות אישור מודפס כי מדובר ברכב אפס ק"מ שמעולם לא הוחכר, ולכן לפי מחירון לוי יצחק יש להפחית מערכו 14% בלבד ולא 22% כמו ברכב ליסינג רגיל. אולם במגרשי המכירה אחר כך, גובה ההפחתה נתון למיקוח ובמקומות רבים ידרשו להפחית את ההפחתה המלאה כרכב ליסינג רגיל, במסגרת מו"מ על טרייד-אין לרכב אפס ק"מ. מי שמקפידות יותר על ההפחתה הן חברות הביטוח. במקרה של גניבת הרכב, או הכרזתו "אובדן מוחלט" בתאונה, יקבל המבוטח את מחיר המחירון לאחר ההפחתה.

 

אלא שלא כל מי שנוסע היום ברכב אפס ק"מ יודע זאת, משום שאין לכך ציון ברישיון הרכב המודפס. שם נכתב במקרה של רכב כזה שהבעלים הנוכחי הוא היד השנייה, אבל השורה המציינת את מקוריות הרכב, בהשכרה או בהחכרה (ליסינג), נותרת ריקה באישור משרד התחבורה. וכך, מי שרוכש רכב שהיה במקור אפס ק"מ, יידע שהוא היה כזה רק אם המוכר הישר יספק לו את המידע, כפי שהוא חייב בחוק, או אם יבדוק את היסטוריית הבעלויות במשרד הרישוי, דבר שכדי לבצעו בנוגע לרכב שאינו רשום על שמו, הוא נזקק לנוכחות בעל הרכב.

 

בדיקת "ממון" מגלה כי בחלק ממרכזי המכירה של חברות הליסינג (ראו מסגרת) משתמשים המוכרנים בפער המידע הזה. "אתה לא חייב להגיד. אף אחד לא שואל. יד שנייה פרטית", ייעץ לתחקירן שלנו מוכר בסניף "קל אוטו" בראשון לציון. "האוטו לא מליסינג, אתה יד שנייה פרטי", הסביר מוכרן לתחקירן בסניף "אלדן" באשקלון. "אתה תהיה רשום כ"יד שנייה פרטי". ברישיון לא כתוב שזה היה בליסינג", הסביר וצדק טכנית, אך לא מעשית: הרכב רשום במשרד הרישוי כבעלות מקורית בליסינג. שאר החברות הגדולות שנבדקו לא הציעו לרוכש הפוטנציאלי לעשות שימוש לרעה בפער המידע הזה.

 

מי שרוכש רכב כזה ומגלה שערכו האמיתי נמוך משהוצג לו, יכול לתבוע את מוכר הרכב שהסתיר ממנו מידע. ולא רק רוכשים פרטיים עלולים כיום ליפול בפח. "גם אנחנו נופלים לעיתים בפח", מודה מנכ"ל רשת מכוניות משומשות גדולה, "אנחנו שואלים את בעלי הרכב בזמן עסקת הטרייד-אין, ומחפשים סימנים מחשידים, אבל לא תמיד יודעים את האמת עד שאנחנו הולכים לבצע את העברת הבעלות במשרד הרישוי. כבר קרה שהתקשרנו למוכרים ודרשנו מהם את פער המחיר. אני חייב לספק גילוי נאות מלא ללקוחות, ולכן אני גם חייב לקבל את מלוא המידע מבעל הרכב המקורי".

 

סימנים מחשידים שהרכב הוא אפס ק"מ במקור יכולים להיות העברת בעלות מהירה מחברת הליסינג ליד פרטית: רכב 2017 או 2016 ואפילו 2015 שהוא כבר יד שנייה, צריך לעורר חשד - גם אם הוא פופולרי בליסינג. כאשר מנסחים חוזה למכירת הרכב, חשוב להכניס התחייבות של המוכר שהוא לא נרכש במקור מחברת ליסינג או מרשת מכירת רכב. והכי טוב: לגשת עם הבעלים למשרד הרישוי ולצפות בהיסטוריית הבעלויות.

 

במשרד התחבורה טוענים כי אין בעיה במידע החסר ברישיון. "רישיון הרכב המודפס הוא לא ספר ולא קלסר, אי אפשר לתת בו הרבה מידע", אומרת קטי מורלי, ראש תחום רישוי במשרד התחבורה. "מי שזה באמת חשוב לו מגיע לסניפי משרד הרישוי ומקבל היסטוריית בעלויות. רכבים חדשים שנרשמים על רישיון הסחר של חברת הליסינג מיועדים להימכר לפרטיים כרכבי אפס ק"מ".

 

מנכ"ל חברת ליסינג, העוסק גם במכירת רכבי אפס ק"מ, טוען אף הוא כי היעדר המידע מוצדק. "אני לא רואה בעיה במבנה הרישיון. הצגת העבר צריכה לשקף שימוש, ורכבי אפס ק"מ לא היו רכבי ליסינג מעולם. אלה מכוניות חדשות. הסיבה היחידה למכירה הזו היא סירוב היבואנים למסור לנו מכוניות נקיות מבעלות קודמת ולאפשר לנו לרשום את הלקוחות שלנו כיד ראשונה. לפני ארבע שנים משרד התחבורה שינה את החוק כדי שנוכל לעשות את זה, אבל היבואנים לא מאפשרים לנו. מכאן נולד הכינוי אפס ק"מ. אין סיבה להפחתה במחיר של רכב כזה, מעבר להורדת מה שמגיע על יד נוספת בבעלות".

 

ומי שקנה רכב אפס ק"מ משומש במחיר של רכב פרטי, ואז חברת הביטוח או הקונה הבא מפחיתים לו במחיר?

 

"אם חברת הביטוח מתעקשת להפחית לכם מערך המכונית במקרה של גניבה או טוטאל לוס את ההפחתה שקבע לוי יצחק לרכבי אפס ק"מ, תילחמו". חברות ביטוח שעימן שוחחנו הבהירו כי הן קובעות את שווי הרכב לפי מחירון לוי יצחק, ומעלות ומפחיתות משוויו בהתאם לסעיפיו השונים.

 

ומה אמרו לתחקירן שלנו בסוכנויות?

 

אלדן, אשקלון

תחקירן: "אני רוצה לשמוע קצת על רכבי אפס ק"מ".

מוכר (מפרט את הרכבים שיש)

תחקירן: "מה המשמעות שזה מליסינג?"

מוכר: "האוטו לא מליסינג, אתה יד שנייה פרטי. לא ליסינג ולא השכרה. אתה תהיה רשום כיד שנייה פרטי. ברישיון לא כתוב שזה היה בליסינג".

תחקירן: "מה קורה עם מי שיבוא לקנות ממני בעוד כמה שנים?"

מוכר: "זה יהיה רשום לך פרטי. לא ליסינג ולא השכרה".

תחקירן: "ואם הוא בכל זאת שואל אותי?"

מוכר: "עוד שנתיים-שלוש כשתמכור, לא יתייחסו לזה".

תחקירן: "ואני חייב להגיד לו שזה היה בליסינג?"

מוכר: "לא. זה לא היה בליסינג. זה אפס ק"מ".

תגובת חברת אלדן: "אלדן מקפידה על שקיפות ואמינות במכירת רכב, והמקרה שתיארתם אינו מייצג את האופן בו אנו פועלים. החברה תחדד את הנהלים כדי שלא ליצור הטעיה בקרב לקוחות".

 

קל אוטו, ראשון לציון

תחקירן: "בוא נעשה את זה מהר כי אני כבר יודע מה אני רוצה".

מוכר: "קדימה, דבר אליי".

תחקירן: "רכב אפס ק"מ, מיני, ניסן מיקרה, פיקנטו, i10".

מוכר (מפרט מחירים).

תחקירן: "מטריד אותי טיפה העניין של הליסינג".

מוכר: "אתה לא קונה מליסינג. אראה לך איך נראה רישיון: יש לך רישום מקורי. בתעודה לא יהיה רשום בעלים קודמים, לא ליסינג, לא קל אוטו. זה אומר שזה בעצם פרטי. זה לא רכב שעבר ליסינג, זה לא רכב שעבר השכרה, זה רכב פרטי לגמרי אחי. אתה קונה רכב אפס ק"מ. גם אם תרצה למכור אחרי חמש שנים, אף אחד לא יסתכל על זה".

תחקירן: "אבל אם ישאלו אותי?"

מוכר: "אתה לא חייב להגיד. אף אחד לא שואל. יד שנייה פרטית".

תחקירן: "מה, אני ממש יכול להגיד שזה יד שנייה פרטית?"

מוכר: "זה לא עניין של יכול או לא יכול. זאת האמת. אתה לא משקר או משהו. זה יד שנייה פרטית".

תחקירן: "יש להם אבל דרך לדעת שזה היה אצלכם?"

מוכר: "אי אפשר".

תגובת חברת קל אוטו: "אנו מצרים על כך שנציג קל אוטו נתן מידע שגוי ובניגוד לנהלי החברה. קל אוטו לא ממליצה ולא מייעצת לאף אחד להסתיר מידע מקונה רכב, מה גם שמדובר במידע הפתוח לעיון הציבור וכל בעל רכב יכול לגשת למשרד הרישוי ולקבל דוח היסטוריה של בעלות הרכב. קל אוטו מודה לכם שהעניין הובא לפתחה ותחדד נהליה מול כל עובדי החברה".

 

הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל חן
כמה מהן לא נמכרו תוך גילוי נאות?
צילום: יובל חן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים