100 מיליון דולר מתגלגלים בערבה
מסע הולילנד איחד פעם נוספת בעלי מכוניות עתיקות, חלקן אקזוטיות וכולן יקרות להחריד. שבעים ושבע מהן חצו את ישראל לאורכה ורוחבה במשך כשבוע כמעט ללא תקלות, ומבטיחים כמובן לחזור שוב
מסע הולילנד 1000 שהסתיים לפני ימים אחדים היה כנראה האירוע המוטורי הגדול והמרשים ביותר שנראה בישראל. שכן למרות שמדובר רק בפעם השנייה בה מסע המכוניות הקלאסיות נערך אצלנו, הוא יכול כבר עתה להיכנס לרשימה אקסקלוסיבית של מסעות מכוניות קלאסיות מפורסמים בעולם. כך משוכנעים שבעים ושבעה הצוותים שהגיעו מ-12 מדינות שונות כדי לקחת חלק באירוע. אגב, כפליים מאלה שהתייצבו לאירוע הקודם.
המכוניות
שיירת המכוניות שהפכה את כבישי ישראל במהלך השבוע שעבר למקום שהרבה יותר מעניין להיות בו, מוערכת על-ידי המארגנים ביותר מ-100 מיליון דולר. יש מי שיניח כי מדובר בהערכה מוגזמת מעט שעוגלה מעלה, אבל עם עובדות קשה להתווכח. רשימת המכוניות כוללת לא מעט מהקרם דה לה קרם של עולם הרכב הקלאסי, עם דגמים שבדרך כלל ניתן לראות רק על במות מוגנות מיד אדם ובמוזיאונים ממוזגים. כשהן נוסעות על אספלט ישראלי, חונות במגרשי החניה או מתדלקות בתחנות נידחות בדרום ובצפון כשהן מאובקות מכבישי ישראל, הן נראות לא פחות מסוריאליסטיות.
קבלו דוגמה. המכונית הפופולארית במסע הייתה לא אחרת ממרצדס 300SL גאלווינג (כנפי שחף) ורודסטר, שמונה יחידות שמחיר כל אחת מהן מוערך בכמיליון דולר או יותר. הבאה אחריה במדד הפופולאריות הייתה אסטון מרטין, עם שישה דגמי DB4 ו-DB5 סופר-יקרות שעשו לעצמן שם בסרטי ג'יימס בונד.
היו גם סופר נדירות, למשל טויוטה GT2000, היחידה במסע אגב שיוצרה באסיה, ואחת מ-351 יחידות שיוצרו מעולם. בעליה, פיטר סטאר, החזיק בעבר סוכנויות טויוטה בפלורידה, ואת המכונית הזו רכש אביו עוד בשנות ה-70. "אני מכנה את המכונית הזו 'אקזוטיקה מוצנעת', כי אף אחד לא מאמין שזו טויוטה. היא מכונית GT אולטימטיבית, מהנה לנהיגה, קלה לתפעול, נוחה מאוד ובשונה מכל שאר המכונית כאן - לא נזקקה אפילו פעם אחת לשירותי מכונאים. מה שהכי חשוב זה שאשתי אוהבת אותה בדיוק כמוני" אמר.
הייתה גם נציגות מקומית, בערך. הסברה היפהפיה, אחת מ-379 יחידות של מכונית הספורט היחידה שיוצרה במפעלי אוטוקרס בחיפה. לוחית הרישוי של המכונית נושאת את האותיות OYVEY, כחלק מחוש הומור בריא של בעליה - סטיב וולף ממסצ'וסטס. "עבורנו זו פעם ראשונה בישראל" הוא אומר, "אבל בשביל המכונית זו פעם שנייה שכן היא יוצרה במפעל בחיפה. אנשים מאוד מעריכים את זה שהבאנו אותה והיא זוכה כאן להרבה מאוד תשומת לב", סיכם וולף.
הנהגים
במפתיע, רק כרבע מהנהגים היו ישראלים, מרביתם זוגות בגיל הפנסיה. אבל היו גם זוג צעיר בני 24 מארגנטינה, משפחה שהגיעה בשני כלי רכב מארה"ב, אמא ובת מסביון שניצלו את חופשת החג ואבא ובן מרעננה בטיול משותף לפני הגיוס (של הבן).
"זה חוויה מדהימה לאבא ובן. 1,600 ק"מ בשישה ימים, צמודים כמו דבק. במיוחד כשלשנינו יש את השריטה הזו של כלי רכב" אמר יואב לוין שנוהג באוסטין הילי עם בנו אורון, המתגייס שבדרך. "מכוניות קלאסיות פחות מדברות לצעירים כי הם עוד לא נולדו כשהמכוניות האלה היו כוכבות הכביש. אבל במפתיע, דניאל מאוד מחובר לתחום ועזר המון בתהליך השיפוץ של הרכב".
"בעלי מכונית קלאסיות ניתן לחלק לשלושה סוגים", אומרת פטרישה פולסון מקליפורניה שהגיעה במרצדס 300SL גאלווינג, משתתפת ותיקה באירועי מכוניות קלאסיות. "יש כאלה שמתייחסים אליהן כמו תמונה או פסל, ולא מוציאים אותן מהבית. יש כאלה שסוחרים בהן, קונים אותן ואחרי זה מוכרים כשהערך עולה. ויש אותנו, אלה שאוהבים את חווית הנהיגה. בשבילנו הן הרבה יותר מיצירת אמנות שרק מתבוננים בה. לכן כל המכוניות שלנו עם רישיון תקף ונמצאות תמידית במצב של 'להניע ולנסוע'".
"אם הייתי צריך לציין מה המשותף לכל הצוותים, הייתי אומר שמדובר באנשים שאוהבים אתגרים", אומר ברוס מנקוביץ' מפילדלפיה, נהג מורגן מרשימה. "במכוניות קלאסיות זו גם הנהיגה המאתגרת. אין לך הגה כוח, ABS או עזרי בטיחות אחרים. אבל זה יותר מזה. שיפוץ המכונית ותחזוקתה מחייב לדעת ואפילו לאהוב ללכלך את הידיים" הוא אומר ורגע לפני שנדמה כי מדובר במוסכניק קשי יום, הוא מוסיף ש"האנשים שמגיעים למסעות מכוניות קלאסיות מבוססים כלכלית, גם אם אף אחד כאן לא מפונק".
מאחורי הקלעים
שלוש שנים וכ-100 אלף שעות הושקעו באירוע לדברי היזמים אלעד שרגא ועמיר אלמגור, והמפיקות יעל זוהר ושרית הנדקנופף. עופר אוגש מאתר השטח הישראלי היה האחראי לקביעת מסלול המסע והוביל את המשתתפים מתחילתו ועד סופו. מלבדם הצטרפו למסע לא פחות מ-34 אנשי צוות, בהם שבעה אופנוענים אזרחיים וארבעה נוספים מיחידת האופנועים של המשטרה. שלושה מאבטחים, רופא ושמונה צלמים - כי עם כל הכבוד להנאה האישית, מישהו הרי חייב לראות ולהתרשם מכל הנוצץ הזה.
ולבסוף, עוד כמה מילים על האנשים שמאחורי הקלעים, ארבעה מכונאים ממוסך אוטו-איטליה שהפכו למלאכי האירוע, ותיקנו פעם אחר פעם את התקלות הקלות במכוניות הוותיקות, המורגלות לתנאי אקלים נוחים יותר מחום מדברי. ובהתחשב בכך שמרבית המכוניות לא היו מוכרות להם, העובדה שגרר הליווי נותר מיותם כמעט לאורך כל המסע, היא אות כבוד יוצא דופן עבור החבורה.
"כחצי שנה לפני הזינוק כבר קיבלנו את רשימת המכוניות ולמדנו אותה בעזרת האינטרנט וקולגות בחו"ל, כדי להכיר את המערכות והחלקים השונים כשאתה מרים את מכסה המנוע באמצע כביש הערבה, וגם כדי להכין חלקי חילוף נחוצים. במהלך היום היינו מלווים עם מעט תעסוקה, אך כמעט כל לילה עבדנו כדי להכין אותן לבוקר שאחרי", סיפר גיא חי, מבעלי המוסך.
"המאמץ שעשינו היה שווה עבורי אפילו רק כדי לנשום לידן, אבל כאן יכולתי לגעת בהן ובחלקן יצא לי אפילו לנהוג, וזו כבר חוויה שלא דמיינתי גם בחלומות הפרועים ביותר", הוא מוסיף. "בסופו של דבר, אלה הרי כוכבות הרוק והקולנוע של תעשיית הרכב".
הכותב אורח חברת אלפא רומיאו נותנת החסות למסע