שתף קטע נבחר
 

כרמל דוכס חוזרת, אבל בקטן

טנדר כרמל דוכס, מהדגמים המיתולוגיים של מפעל אוטוקרס הישראלי, חוזר לפס הייצור. רק שהוא יגיע מעתה רק בממדים מוקטנים

היזם רוני קוסובסקי החל למכור דגם מוקטן של הטנדר (בקנה מידה 1:43) שיוצר בארץ בין השנים 1968־1978. מדובר בדגם מדויק למדי לאספנים, שמוצע בצבעים לבן, צהוב, תכלת ואדום, והוא ממש לא צעצוע לילדים, עם מחיר של 360 שקל ליחידה.

כרמל דוכס (צילום: רוני קוסובסקי)
(צילום: רוני קוסובסקי)

נא להכיר: מועדון סוסיתא מה מקור השם סוסיתא כמה שווה היום סוסיתא ישנה

 

"ייצרתי בינתיים בסין כמה מאות דגמים יחידות מהסדרה הראשונה, מחציתן בצבע לבן", מספר קוסובסקי. "אני מוכר את הדגם ישירות, באמצעות איביי וקבוצות פייסבוק לאספנים וחובבי מכוניות ישראליות, שרוצים להניח על המדף דגם של מכונית שעליה גדלו כילדים, ובמקרים רבים הייתה ברשות המשפחה אז".

 

הכרמל דוכס טנדר, נמכר בחלק מהשנים תחת השם סוסיתא טנדר, כדור השני של המכונית הישראלית המוכרת ביותר. "כבר עם הצגתו הוא היה מיושן, אולם הכרמל דוכס הייתה המכונית הישראלית האמיתית, שבאמת תוכננה ועוצבה בישראל ולא בידי רילאינט הבריטית", מספר בני אביעד, אחד ההיסטוריונים הבולטים לתולדות תעשיית הרכב הישראלית.


כרמל דוכס (צילום: רוני קוסובסקי)
(צילום: רוני קוסובסקי)

 

הכרמל דוכס היה איכותי יותר מדגמי הסוסיתא הראשונים, אלה המכונים "סוסיתא קוביה", והיה הדגם המצליח ביותר של מפעל אוטוקרס. דגמי השתי דלתות כונו "כרמל דוכס", דגם הסטיישן כונה "סוסיתא". מרכב הפיברגלס הורכב על שלדת סולם ותיקה, המכללים המכאניים נלקחו מהסוסיתות הישנות, ורק המנוע הוחלף לדגם טריומף 1.3 ליטר שהפיק 55 כ"ס, במקום מנוע הפורד 1.2 ליטר, 50 כ"ס. הגיר היה ידני, עם ארבעה הילוכים וההנעה אחורית.


כרמל דוכס (צילום: רוני קוסובסקי)
(צילום: רוני קוסובסקי)
 

הטנדר זכה לפופולריות רבה בצה"ל, אך גם בשוק הפרטי. מאז הושק ב-1968 ועד הפסקת הייצור עשור לאחר מכן נבנו כאן 15,400 יחידות, מה שהופך אותו לדגם הפופולארי ביותר מבין המכוניות שיוצרו כאן. נציין שפורד אסקורט הורכבה כאן ב-27.5 אלף יחידות במפעל תעשיות רכב נצרת עילית המתחרה, אבל משני דורות שונים: 14.4 אלף מהראשון ו-13.1 אלף מהדור השני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רוני קוסובסקי
דגם 1:43 כרמל דוכס
צילום: רוני קוסובסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים