התדמית התרסקה: הבושות הגדולות של השנה בעולם התחבורה
השנה החולפת הייתה מהמסעירות שידע עולם הרכב העולמי והמקומי, עם פרשיות מביכות וכשלונות מהדהדים, גז שהוזרם לחדרים אטומים, התחייבויות של פוליטיקאים שלא קוימו, ריסוק קטלני ועוד
קבלו את מצעד להיטי הפשלות של עולם הרכב והתחבורה ב-2018, עם כוכבים מפתיעים בדמות משטרת ישראל, חברת הרכבת, קונצרן פולקסווגן, ג'יפ וקיה. עם בכירים שמרוויחים בחודש את מה שאנחנו מרוויחים בעשור וגילו לפתע שזה ממש לא מספיק, יועצי תקשורת ששכחו את השואה, הבטחות באוויר ומערכות שלא עבדו. בואו נתחיל:
מצלמות המשטרה לא הוכחו כאמינות, מאות אלפים נותרו תוהים:
מצלמות המהירות
ספק אם במהלך השנה החולפת נחשפנו לפרשה מביכה יותר מזו בה מעורבות מצלמות המהירות א3, בהן משתמשת משטרת התנועה כבר שנים כדי לאכוף את המהירות. הסיפור בקצרה: לאחר שבמשך כארבע התנהל בבית משפט השלום בעכו תיק עקרוני - אותו ניהל עו"ד תומר גונן - שעסק בשאלת אמינות מערך מצלמות המהירות האלקטרוניות, פרויקט הדגל המפואר והיקר של משטרת התנועה, התפרסם לפני כחצי שנה כי בעקבות חשיפת פרטים במשפט שהעלו ספק באשר למהימנות מכשירי האכיפה, הורה למשטרה המשנה לפרקליט המדינה, מומי למברג, להשעות את חלוקת הדו"חות שניפקו המצלמות. זאת, עד לבדיקה מקפת שלהן.
ובצדק, כך הסתבר, שכן בית משפט השלום בעכו אכן זיכה לבסוף את 21 הנהגים שבתיק מעבירת נהיגה במהירות מופרזת תוך קביעה כי המשטרה לא הצליחה להוכיח את אמינות המצלמות. במהלך הדיון הסתבר כי ישנן סתירות רבות באשר לבדיקות שערכו להן לפני תחילת השימוש, לרבות בעיית אמינות לכאורה של מכון התקנים האחראי לכך. גם בדיקות שערכה המשטרה עם הטכניון בעקבות ההפסד במשפט בעכו, ואשר אמורות היו להוכיח כי המצלמות עושות עבודתן נאמנה, לא נחשפו עד כה לציבור ואף לא הוצגו בבתי המשפט.
- לקריאת ההחלטה המלאה בנושא המצלמות לחצו כאן
מצב הדברים נכון לעכשיו - מערך מצלמות המהירות פעיל, אבל יותר ויותר שופטי תעבורה מזכים נהגים שנתפסו בידי מצלמות הא3. המשטרה והפרקליטות טרם הודיעו מה יהיה דינם של נהגים שצולמו במהירות מופרזת בתקופה שבה היו המצלמות מוקפאות, מתחילת יוני עד תחילת אוקטובר, ושל דוחות שניתנו לפני ההקפאה וטרם שילמו אותם או הורשעו. לפי ההערכות מדובר בעשרות אלפי דוחות, נתון שגם אותו נמנעת המשטרה מלחשוף.
והשורה התחתונה: משטרה ישראל לא הצליחה להוכיח כי היא משתמשת במכשיר אכיפה מדויק למרות שהשקיעה הון, אלפי שעות, כוח אדם לא מבוטל ונסיעות לחו"ל בניסיון לעשות זאת. חשוב מכך, מאז החל השימוש באותו מכשיר אכיפה שאין הוכחה לאמינותו או דיוקו, הופללו בעזרתו מאות אלפי נהגים. המשטרה מנסה אמנם לשכנע כי היא משוכנעת שאין כל בעיה, אבל מתחת למסכת הביטחון שוררת עצבנות רבה ומבוכה גדולה.
הצרות של רכבת ישראל
רכבת ישראל הפכה זה מכבר לאחד הגופים המתוקצבים בנדיבות-יתר יוצאת דופן במשק הישראלי, לאחר הזנחה של עשרות שנים. הרכש עצום וקצב הקמת המסילות החדשות מרשים בכל קנה מידה. ובכל זאת, מעל כולם התנוסס פרויקט הדגל - קו הרכבת החשמלי בין ירושלים למרכז הארץ. פרויקט שאמור להעביר את רכבת ישראל מעידן האבן לתקופת החלל. מדיזל לחשמל. מתחנות רכבת מיושנות לפאר היצירה הארכיטקטוני בעומק 80 מטרים ליד בנייני האומה. זה המקום להזכיר כי הממשלה אישרה את הפרויקט ב-2001, ודרשה לסיימו ב-2008. התקציב אז: 2.5 מיליארד שקלים.
רכבת מירושלים לת"א: בתום 17 שנות ביצוע, תוכלו להגיע לחצי הדרך
צפו: מחאה מזמרת נגד רכבת ישראל
10 שנים לאחר מועד הפתיחה המתוכנן במקור ותפיחה של מיליארדים בתקציב, החל הקו לפעול. אלא שהשמחה לא הייתה שלמה. מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, טען כי נאלץ לפתוח את הקו לפני הזמן עקב לחץ שר התחבורה, ישראל כץ, שחזה כיצד מופע השקת הפרויקט מתרחק ממנו פעם אחר פעם עקב בעיות שונות ומשונות.
צפו במחאה המזמרת נגד הרכבת
השר לחץ, הרכבת נאלצה לבצע, גם אם המשמעות המיידית הייתה פגיעה בקווים אחרים ונסיעה בין ירושלים ונתב"ג בלבד, בניגוד להבטחתו המפורשת של השר. התוצאה: כאוס על הפסים, מנכ"ל מתמרד, שר רותח, החלפת האשמות בוטה בתכניות רדיו ופיטורים בלתי נמנעים. לא שעתו היפה של איש, ובוודאי שום דבר שיוסיף לתדמיתה החבוטה ממילא של רכבת ישראל.
ניסוי הגז של פולקסווגן
אחד האירועים היותר ביזאריים השנה בעולם הרכב היה ללא ספק חשיפת ניסויים בהשפעת גזי פליטה ממנועי דיזל על בני אדם. הרעיון שנהגה בפולקסווגן המסובכת עד צוואר בפרשת דיזלגייט, זו שגרמה לצלילה במכירת מכוניות דיזל בכל העולם ואצל כל היצרניות, היה להוכיח כי לא מדובר בשד נורא כל כך. על-פניו, לא רעיון רע. אבל כאשר מדובר בקונצרן גרמני ואחד המעסיקים הגדולים בגרמניה, קשה להבין איך איש מצוות המוחות שעסק בעניין לא זיהה את פוטנציאל הנפץ בחשיפת ניסוי גרמני שכולל גזים רעילים ונסיינים בחדרים אטומים.
"יצרניות רכב גרמניות ערכו ניסויי גז בבני אדם"
מדובר בניסוי שנערך עוד ב-2014 ובמימונו השתתפו שלוש יצרניות גרמניות. בתחילה נודע כי גזי פליטה של מנועי דיזל הוזרמו לחלל סגור בו שהו 10 קופים במטרה להוכיח כי מנועי דיזל מודרניים אינם מזיקים לבריאות, אך יממה בלבד לאחר החשיפה של העיתונים הגרמניים "שטוטגארט צייטונג" ו"זודדויטשה צייטונג", הובהר כי גם 25 בני אדם בריאים וצעירים לקחו חלק בניסוי - שנערך באוניברסיטת אאכן, גרמניה - במסגרתו נשמו במשך שעות חנקן דו-חמצני (NO2), המדמה גזי פליטה ממכוניות.
פולקסווגן התנצלה "בשם העובדים שהשתתפו בניסוי, על שיקול דעתם המוטעה", אך הנזק נגרם. הש"ג במקרה זה נבחר להיות תומאס סטג, לוביסט עבור קונצרן הרכב ובעבר דובר בממשלת גרמניה ועוזר לאנגלה מרקל.
התאונה של אובר
כלי רכב אוטונומיים - במידה כזו או אחרת - נמצאים כיום על הכבישים במהלך ניסויים ארוכי טווח, ויגיעו לייצור סדרתי בשלב כלשהו בעתיד הלא -מאוד-רחוק. אז נכון, בסוף 2018 כבר ברור כי ההצהרות הסופר-אופטימיות של עשרות יצרניות רכב, ענקיות טכנולוגיה ואלפי סטארט-אפים מבריקים, לפיהן ממש בקרוב נראה מכוניות ללא נהג על הכביש, לא צפויות להתגשם בקצב המובטח. בעיות רגולציה קשות לצד מורכבות טכנולוגית ימנעו זאת בעתיד הקרוב.
טרגדיה: מכונית אוטונומית של אובר הרגה הולכת רגל
מכונית אוטונומית הרגה הולכת רגל, וזה לא נראה טוב
ובכל זאת, אף אחד לא ממש צפה את המכה התדמיתית הקשה שיספגו פרויקטים אוטונומיים מסביב לעולם בעקבות תאונת דרכים קטלנית ראשונה במהלכה פגע רכב שננהג באופן אוטונומי מלא בהולכת רגל, גרם לה לפציעות אנושות ולמותה זמן קצר לאחר מכן. לאחר בדיקה מקיפה הובהר כי הוולוו XC90 שפגעה באלין הרצברג בת ה-49, בעת שחצתה בשעת ערב מאוחרת את הכביש בהליכה עם אופניה, אמורה הייתה לזהות את הולכת הרגל ללא בעיה.
נהגת הניסוי, רפאלה ווסקז, הייתה אמנם עסוקה בעת התאונה בצפיה במכשיר הסלולארי שהיה ברשותה ועורכי הניסוי כיבו את המערכות מסיבה כלשהי, אך הנקודה החשובה היא זו: לחוקרים ברור כי לנהג אנושי לא הייתה בעיה לבלום לפני הפגיעה או לפחות לסטות. אובר הפסיקה אמנם את הניסויים באופן מיידי אך הנזק התדמיתי העצום למהפיכה הגדולה בעולם הרכב כבר נגרם.
ג'יפ רנגלר עם תעודה מביכה
רבות נאמר ונכתב על הרלוונטיות של מבחני ריסוק אותם עורך זה שנים ארוכות ארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP. גם על השפעות חיצוניות שמקבלות ביטוי בציונים אותם הוא מעניק דובר לא פעם. אבל אי אפשר להתעלם מההשפעה הגדולה שיש לתוצאות מבחני הריסוק - והביקורת הישירה שמעביר הארגון לצד החמרה קבועה של המבחנים - על תעשיית הרכב, השפעה המתבטאת זה זמן רב בשיפור קבוע ומואץ בבטיחות כלי הרכב החדשים, תוצאה של מבנה מתקדם מאי פעם ומערכות בטיחות מתוחכמות.
מבוכה גדולה לג'יפ רנגלר: כוכב אחד בלבד במבחן הריסוק
כיום, כלי רכב חדש שאינו זוכה לציון חמישה כוכבים, יעדיף להצניע זאת עד כמה שניתן כאשר מדובר במכונית משפחתית. אירוע נדיר יחסית. כלי רכב בעלי ייעוד מסחרי יותר זוכים באופן קבוע בארבעה כוכבים ואף פחות, וגם הם לא ממש מתגאים בהישג.
אבל אף אחד לא הכין את עולם הרכב לתוצאה המבישה שקיבל לאחרונה דווקא ג'יפ רנגלר החדש והמודרני: כוכב בטיחות אחד בלבד עקב מחסור במערכות (גם עקב מרכב פריק וייחודי) בטיחות מתקדמות, באופן שמנפץ פעם נוספת את המיתוס לפיו "גדול וכבד" זה "חזק ובטוח" - גם עקב מרכב שאינו מגן מספיק על הנוסעים בעת תאונה. זהו גם הציון הנמוך ביותר שהעניק הארגון בהיסטוריה לרכב חדש לחלוטין, מודל 2018.
כצפוי, מכורים למותג טענו כי התוצאות לא רלוונטיות לרכב שטח מסוקס שנועד לכבוש מדבריות וג'ונגלים, כשהם מתעלמים בנונשלנטיות מביכה - לא פחות מהציון הנמוך - מהעובדה שגם רנגלר עם שנורקל וג'ריקן מאובקים לוקח ילדים לבית הספר בבוקר ומבלה בכל מקרה ב-95% מזמנו על כביש סלול מול הולכי רגל ומכוניות אחרות. המבוכה הגדולה של ג'יפ והביקורת הקטלנית מכל עבר מובנות. טעויות הייצור - פחות.
אמריקאים בצרות, בעיקר GM
נדמה שתעשיית הרכב האמריקאית לא מסוגלת להתנער מהצרות האופפות אותה לפחות שני עשורים. צרות שהגיעו לכדי נקודת רתיחה בשלהי העשור הקודם, עם פשיטת רגל של GM שנמנעה על-ידי הממשל, התעקשות על השרדות עצמאית קשה ותובענית של פורד והמשך הדשדוש של קרייזלר. עשור מאוחר יותר, בקרייזלר אוכלים פחות המבורגרים ויותר פסטה. זה לא ממש עוזר לפיאט אגב, אבל העצמאות של דטרויט די נעלמה במחיר רב-מותגיות מבלבלת של דגמים שונים. פורד? זו הכריזה השנה כי תחסל את ארסנל דגמי מכוניות הנוסעים שלה בארה"ב למעט מוסטנג, ותתמקד ברכבי פנאי וטנדרים. וזו חתיכת החלטה.
שברולט וקדילאק סופגות מהלומה מ-GM
אבל GM הלכה צעד אחד רחוק יותר. מי שהייתה בעבר יצרנית הרכב הגדולה בעולם וכיום לא מסוגלת להתמודד עם רנו-ניסאן, פולקסווגן וטויוטה, הודיעה לאחרונה כי היא מקצצת את כוח האדם בארה"ב בכ-10,000 עובדים, מחסלת פסי ייצור פעילים של מספר דגמים חשובים הנמכרים גם בארץ, תוך שהיא מפנה משאבים ומאמצים לרכב חשמלי ואוטונומי. הסובלים המיידיים: דגמים מוכרים גם לנו כגון שברולט וולט וקרוז, קדילאק CT6 ו-XTS וביואיק לה קרוס. אם ייוצרו, זה לא יקרה בארה"ב. החיסכון לפי GM יעמוד על כ-6 מיליארד דולרים בשנתיים הקרובות אבל הפגיעה התדמיתית ברורה והעתיד לא נראה ורוד.
עוד מבוכות, אבל בקצרה:
- יונדאי וקיה - אנחנו רגילים לכך שיצרניות רכב מציגות נתונים לא ממש ריאליים בנוגע לצריכת דלק. ולא משנה אם מדובר במכוניות בנזין, דיזל, היברידיות או אפילו חשמליות. לעיתים מצליחות יצרניות להתמודד עם זה מתחת לרדאר, אבל לא במקרה של יונדאי וקיה, האחיות לקונצרן הרכב הדרום קוריאני שנאלץ להודות כי טעה בחישוב טווח נסיעה של
שני דגמי הפנאי החשמליים - קונה (יונדאי) EV ונירו (קיה) EV. זה יעלה להם בכסף, וגם בקצת בושות.
- קרלוס גוהן - אחד מבכירי תעשיית הרכב ב-20 השנים האחרונות ומי שיכול לזקוף לזכותו את הזינוק האדיר של קונצרן הרכב ניסאן-רנו-דאצ'יה-מיצובישי ועוד, נחקר והודח מתפקידו הבכיר והמאוד ריווחי כאיש החזק במותגים הצרפתי-יפנים. גוהן נעצר לפני כחודש וחצי לאחר
שנחקר ביפן על דיווח-חסר לשלטונות המס ושימוש לא ראוי בנכסי הקונצרן.
שלושה ימים מאוחר יותר הודיעה ניסאן כי היא אינה זקוקה עוד לשירותיו, מיצובישי עשתה זאת מספר ימים מאוחר יותר. רנו לעומת זאת הודיעה כי גוהן ימשיך בתפקידו, שכן מבחינתם לא התגלו כל אי סדרים. בינתיים יושב האיש שמשכורתו החודשית כמיליון דולר עדיין במעצר ואם יימצא אשם, הוא עשוי לבלות כ-10 שנים בכלא היפני. מאוד, מאוד לא נעים.
* סייע בהכנת הכתבה: אודי עציון