תערוכת הרכב בז'נבה: מבט אל העתיד
באירוע השנתי הגדול של תעשיית הרכב נחשפים לראשונה לא רק הדגמים החדשים שיגיעו בקרוב לאולמות התצוגה, אלא גם אבי-טיפוס שמהווים הצהרה טכנולוגית ו-או עיצובית. חלקם לא יראה אור לעולם, אחרים יתפתחו לרכב סדרתי. קבלו את הרשימה המלאה
כמו בכל תערוכת רכב, גם בזו של ז'נבה נחשפנו למספר אדיר של דגמי "קונספט", מכוניות לא סדרתיות - כאלה שאינן נעות ולא ינועו על הכביש בתצורתן זו - שמטרתן יצירת עניין טכנולוגי, חשיפת קו עיצוב חדש, פיזור רמזים למשפחת דגמים חדשה או פשוט שעשוע מקורי של צוות פיתוח או עיצוב עם יותר מדי שעות חופשיות. אז אחרי שסקרנו את המכוניות שצפויות להגיע אלינו בחודשים הקרובים, קבלו את אלו שלא. גם אם הן לא פחות מעניינות - ובמקרים רבים, הן הרבה יותר.
תערוכת הרכב בז'נבה: אלה החדשות, חלקן יגיעו אלינו
אודי: הציגה קונספט לרכב פנאי חדש תחת השם Q4 e-tron. עיצוב דמוי-קופה והנעה חשמלית כמובן עם טווח נסיעה מוצהר של 450 ק"מ. אודי מצהירה כי גרסת הייצור תגיע לאולמות התצוגה בסוף שנת 2020. ובמסגרת המהפיכה החשמלית היה גם e-tron ספורטבק, גרסת קופה עכשווית ל-e-tron ששיווקו אצלנו החל. מעניין עוד יותר הוא ה-e-tron GT הספורטיבי שהוצג בלוס-אנג'לס בסוף 2018, וכעת עורך הופעת בכורה אירופאית עם כ-590 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות בלבד.
אלפא רומיאו: חשפה אב-טיפוס לרכב פנאי חדש בשם טונאלה (Tonale), אשר כמו הסטלביו הגדול ממנו נקרא על שם מעבר הרים מפורסם. בהתאם לרוח התקופה גם הוא מציג יחידת הנעה היברידית-נטענת.
אסטון מרטין: שם רשמי, AM-RB 003. ה-AM עבור אסטון מרטין כמובן, ה-RB עבור רד-בול. מכונית הספורט הזו כוללת טכנולוגיות חדשות שמגיעות מקבוצת המירוצים לרבות מנוע היברידי מרכזי בתצורת V6, ותא נהג עם מאפיינים שהגיעו ישירות מפורמולה 1. הוואנקוויש Vision Concept היא מכונית תצוגה המרמזת על שפת העיצוב בדור הבא של דגמי אסטון מרטין. גם לה יש מנוע V6 מרכזי ותכניות לעלות על הכביש בסביבות 2022.
דגם קונספט שלישי הוא הלגונדה All-Terrain, גרסת המשך ללגונדה שהוצגה בתערוכת ז'נבה אשתקד. ה-All-Terrain מספק הצצה לרכב פנאי-יוקרה אפשרי המתוכנן לייצור בשנת 2022. באסטון מבטיחים הנעה חשמלית מלאה וטווח נסיעה גדול במיוחד.
בוגאטי: אחת ממכוניות התצוגה המרהיבות של התערוכה היא ה-La Voiture Noire (המכונית השחורה) של יצרנית הפאר האקסצנטרית. במקרה זה מדובר ביחידה אחת שמבוססת על השירון והדיבו, עם יחידת הנעה W16 שמייצרת 1,500 כ"ס בעזרת ארבעה מגדשי טורבו, ומומנט בלתי נתפס של כ-161 קג"מ. מחיר העותק הבודד הוא 18.9 מיליון דולר ובכך היא הופכת למכונית היקרה בהיסטוריה. לפי שמועות, הלקוח הוא פרדיננד פיך, הנשיא לשעבר של קבוצת פולקסווגן.
הונדה: ה-e Prototype היא אחות שלישית במשפחת דגמי קונספט חשמליים, ומצטרפת ל-Urban EV concept ול-Sports EV Concept הדו-מושבית. ה-e Prototyp היא מכונית עירונית בעלת טווח נסיעה של 200 ק"מ בלבד, עם אפשרות להטענה מהירה של 80% מהסוללה ב-30 דקות בלבד.
מיצובישי: מיצובישי חשפה את האנגלברג-טורר, רכב פנאי בעל הנעה היברידית-נטענת ומראה המעיד שהוא רחוק עדיין מאוד מייצור. יש לו מנוע בנזין בנפח 2.4 ליטר, הנעה כפולה וטווח נסיעה חשמלי של 70 ק"מ. האם מדובר באאוטלנדר הבא או אולי דווקא ממשיך דרכו של הפאג'רו?
ניסאן: היפנים בחרו להציג יחידת הנעה היברידית מחוזקת באמצעות הקונספט IMQ - רכב פנאי עם מנוע דומה לזה הממוקם בניסאן נוט וסרנה ביפן, אך כאן עם תוספת כוח משמעותית - טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר עם כ-340 כ"ס ו-71.3 קג"מ.
סובארו: ה-Viziv אדרנלין הוא רכב פנאי בעיצוב קשוח עם קווים חדים, מרווח גחון נדיב וצמיגי שטח ייעודיים, עם מראה כללי שמזכיר את טרום ה-XV הנוכחי. מה שאומר שמדובר כנראה בגרסת אקשן עתידית ל-XV הנוכחי.
סיאט: הביאה לתערוכה שתי מכוניות תצוגה מעניינות - הראשונה שגרתית יותר, האחרת מפתיעה. ה-el-Born הוא רכב חשמלי מבוסס פלטפורמת MEB המיועדת לדגמים חשמליים של קונצרן פולקסווגן. למנוע החשמלי הספק של 204 כ"ס וטווח נסיעה של 420 ק"מ. הרכב השני הוא קוואדר-סייקל חשמלי המזכיר מאוד את רנו טוויזי הנשכחת, רכב חשמלי זעיר עם שני מקומות ישיבה וממד אורך פצפון של 2.5 מטרים בלבד.
קופרה, תת המותג הספורטיבי של סיאט, הציג את הפורמנטור שנראה כמעט-מוכן לייצור, רכב ראשון של מותג הבת שאינו מבוסס על דגם קיים של סיאט. לרכב הפנאי מראה דמוי-קופה ומנוע היברידי-נטען המספק 245 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של 50 ק"מ.
סיטרואן: חשפה בתערוכה פרשנות מקורית לרכב עירוני קטן וחשמלי. שמו Ami one ומלבד הנעה חשמלית הוא מתופעל דיגיטאלית לחלוטין באמצעות הסמארטפון, כולל פתיחת דלתות והתנעה. כמו החשמלית הקטנה של סיאט, גם ל-Ami one אורך של 2.5 מטרים. במקרה זה, שני הנוסעים יושבים זה לצד זה בדירוג. והייתה גם גרסת "מחנאות" לג'מפי (יותר נכון לספייסטורר, גרסת הנוסעים שלו) כפול הנעה עם גג מתרומם ומיטה נשלפת. לעיצוב פנימי מאפיינים של ה-C3 ויש אפילו מנשא ייעודי לאופניים.
סמארט: הציגה את ה-forease+, רכב מיני עם עיצוב מושך וגג בד ניתן להסרה. ההנעה מבוססת על הסמארט פורטו החשמלית.
סקודה: חשפה רכב תצוגה מרהיב בשם VISION iV, פנאי-קופה המבוסס על פלטפורמת MEB (ראו סיאט אל-בורן). טווח הנסיעה עומד על 500 ק"מ והספק המרבי הוא 306 כ"ס - מושגים באמצעות שני מנועים חשמליים האחראים להנעה כפולה-קבועה.
פולקסווגן: הציגה רכב באגי חדש כחלק מתת המותג החשמלי ID. עם סוללת 62 קווט"ש, הספק של 201 כ"ס, יכולת שטח וצמיגי BF Goodrich ייעודיים למי שלא בטוח ביכולת. את ההאצה ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-7.2 שניות בלבד.
פיאט: הציגה את ה-Centoventi, קונספט חשמלי עם מערך סוללות מודולרי. את הטווח הבסיסי של 100 ק"מ אפשר להגדיל עד 500 ק"מ על-ידי רכישה או השכרה של סוללות נוספות. הסנטובנטי מגיעה בצבע אחד, אך הרוכש יכול לאפיין אותה אונליין עם אפשרות בחירה בין ארבעה סוגי גג, ארבעה סוגי פגושים, ארבעה חישוקים וארבעה סוגי מדבקות.
פיז'ו: חשפה גרסה היברידית-ספורטיבית ל- 508 החדשה, בסיוע חטיבת Peugeot Sport. השם הרשמי הוא פיג'ו 508 Peugeot Sport Engineered ולפי הנתונים הרשמיים יש 400 כ"ס אותם מייצרים שלושה מנועים: טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטרים (200 כ"ס), חשמלי עם הספק של 110 כ"ס לציר הקדמי וחשמלי נוסף (200 כ"ס) לציר האחורי. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 4.3 שניות בלבד.
קיה: הציגה רכב קונספט בשם Imagine by Kia (דמיון על-פי קיה), מכונית משפחתית עם הנעה חשמלית מלאה המיועדת לשוק האירופי. ל-Imagine שמשה קדמית וגג זכוכית העשויים מקשה אחת - פחות פרקטי ובטיחותי אבל עדיין מקסים.
הכותב חבר מערכת iCar