גיל גולן: "חייב להחמיא למאסק, אבל ללקוחות טסלה צריך לדבר אחרת"
11 שנים אחרי שהקים את מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה, מגלה גיל גולן איזה רכב אוטונומי לחלוטין יהיה ראשון עבור החברה ומתייחס לאילון מאסק וטסלה
ביל פורד, יו"ר יצרנית הרכב שיסד הרב-סבא שלו הנרי פורד, יחנוך היום (יום ג') מרכז חדשנות בתל אביב. אתמול עשתה זאת רנו־ניסאן־מיצובישי, שהצטרפה למרכז הפיתוח של דיימלר, החברה האם של מרצדס, המעסיקה כאן כ-15 עובדים, ולמעבדת חדשנות של קבוצת פולקסווגן, עם כ-10 עובדים, אך הם בתל אביב.
"אנחנו מברכים על כל יצרן שבא לכאן", אומר גיל גולן, מנכ"ל מרכז הפיתוח הישראלי של ג'נרל מוטורס, בראיון לרגל תערוכת התחבורה החכמה "אקומושן" שנפתחת היום בתל אביב. גולן הקים את המרכז ב-2008, הראשון של יצרן רכב בישראל, ומי שיישאר גם הגדול שבהם בטווח הנראה לעין. מ-30 עובדים בהתחלה הוא גדל לקרוב ל-400 איש כיום ותופס כבר שני בניינים בהרצליה פיתוח. לפי התוכניות הוא צפוי לגדול בשנים הקרובות ל-500 איש, שעוסקים בטכנולוגיה לרכב אוטונומי חשמלי ובניהול תנועה מתקדם. שליש מהם בעלי תואר שלישי בתחומם, שליש בעלי תואר שני ושליש בעלי תואר ראשון.
"כשהתחלנו את הפעילות כאן לא היה בתודעה קשר בין היי-טק לתעשיית הרכב", נזכר גולן. "היינו צריכים להסביר לעובדים פוטנציאליים מה אנחנו בכלל עושים. היום, כשאנחנו מתחרים מול פייסבוק, גוגל אפל וחברות אחרות על בוגרים מצטיינים של מדעי המחשב והנדסת חשמל, הם כבר מבינים. אנחנו מפתחים כאן אלגוריתמים לרכב האוטונומי, כאלה שנועדו לחקות את פעולת המוח האנושי, ולהחליף את הנהג בשר ודם. מי שרוצה להשאיר חותם על העולם ולעשות משהו משמעותי מבין שזה יותר מעניין מאשר לפתח אלגוריתם שידע אם להציע לגולש נעל ספורט לבנה או אדומה".
עיקר העבודה של המרכז היא מול מטה GM והיחידות הראשיות במישיגן שבארה"ב, אבל גם מול מרכזי פיתוח אחרים של היצרנית האמריקאית, כיום הרביעית בגודלה בעולם. באזור התעשייה בהרצליה אפשר לראות לא פעם מכוניות שברולט בולט חשמליות עמוסות חיישנים על הגג, יוצאות לניסויים. "אנחנו מפעילים בישראל עשרות רכבי ניסוי, כל צוות בודק תחום אחר. אנחנו גם בקשר עם שאר האקו-סיסטם בארץ בתחום האוטו-טק, ומאתרים טכנולוגיות שרלוונטיות לג'נרל מוטורס. החברה ביצעה כאן לא מעט השקעות ורכישות, שלא מתפרסמות".
הגעה של יצרן רכב נוסף לארץ רק תגביר את התחרות על כוח האדם.
"כבר היום אני מנהל את המרכז כאילו שלכל עובד כאן יש הצעת עבודה אחרת, לא פחות טובה משלי, ואני צריך לוודא הוא מבין שהוא חלק ממשהו גדול. ייקח זמן עד שמרכזי פיתוח וחדשנות אחרים ישתלבו בפעילות של היצרנים האחרים ובאמת ייצרו פעילות משמעותית".
מתי נראה את המכונית האוטונומית עוברת מהשלב של רכבי ניסוי לכאלה שאנחנו יכולים להזמין לנסיעה, או אפילו לרכוש?
"GM הייתה הראשונה שהשיקה מכונית עם נהג ברמת אוטונומיה 3, עם מערכת הסופר-קרוז, שבה הנהג יכול להרים את הידיים מההגה כאשר המחשב שולט, בתנאים ובכבישים שהוגדרו למערכת. מבחינת רכב אוטונומי לחלוטין, החברה תשיק בתחילה רובו-טקסי, אבל רק כשהוא יעמוד בסטנדרט הבטיחות שלנו. זה היה רכב שתוכנן מראש כרכב חשמלי ואוטונומי, לא הסבה של רכב בנזין קיים כפי שעושות חברות אחרות. לכל החיישנים והמחשבים יש למשל צריכת חשמל שמאתגרת מכוניות חשמליות ודורשת תכנון חכם. מי שיתחיל עם רכב אוטונומי בנזין לא יפחית את זיהום האוויר בערים, ויתקשה בהמשך לעשות את המעבר לחשמלי".
"קונסיומר ריפורט" בחן באחרונה את הסופר-קרוז מול בקרת השיוט האדפטיבית של טסלה, שיבח את המערכת של GM וקבע שהמערכת של טסלה עלולה לסכן חיים.
"אני חייב להחמיא לאילון מאסק. הוא מעניק בדברים שלו הרבה השראה לעובדים ולמשקיעים. הוא איש סופר-מוכשר, שתורם הרבה לאנושות. אבל ללקוחות של טסלה הוא צריך לדבר אחרת. . אנחנו מבינים כמה שבטיחות היא עניין קריטי בתחום שלנו, ולא ממהרים להשיק יכולות חדשות לפני שהן נבדקו ונוסו שוב ושוב".