בלי אורות: הטכנולוגיה הישראלית שמזהה מכשולים בחושך
אם הכל ילך כשורה, תוך כשלוש שנים צפויות מכוניות עממיות לשלב טכנולוגיה ישראלית ייחודית המאפשרת זיהוי סכנות גם בחושך מוחלט. הצטרפנו אל הניסוי המאלף שנערך במנהרות הכרמל
אין סיכוי שלא שמעתם על מובילאיי, חברת הטכנולוגיה שנרכשה על-ידי אינטל הענקית במטרה לשפר יכולות פיתוח מערכות אוטונומיות. מעטים מכם בלבד שמעו על ברייטווי ויז'ן (BrightWay Vision), יצרנית טכנולוגיה שתסייע לזיהוי עצמים בתנאי ראות קשים - מהבעיות היותר מורכבות שמכונית אוטונומית אמורה להתמודד עימן. ואם להאמין לעופר דוד, מנכ"ל החברה, אתם צפויים לשמוע עליה הרבה יותר תוך זמן ממש קצר.
הצטרפו לניסוי ראיית הלילה
בינתיים הצטרפנו לעופר דוד ואייל לוי, מנכ"ל החברה ומנהל הפיתוח שלה בהתאמה, לאחד הניסויים היותר מעניינים בתחום האוטונומי שהתבצעו כאן בשנים האחרונות, במסגרתו נבדקה יכולת הזיהוי של המערכת, האמורה להתמודד בהצלחה גם עם גשם, שלג וערפל, בחשיכה כמעט מוחלטת. הניסוי, ראשון מסוגו בישראל לפי אנשי החברה, נערך באחת ממנהרות הכרמל שנסגרה והוחשכה לחלוטין למשך מספר שעות, במטרה לדמות תנאי ראות לקויים במיוחד.
במהלך הניסוי התקרבה מכונית לחמש מטרות שונות שהוצבו לאורך המנהרה ומהן היא אמורה הייתה להתחמק. רוכב אופניים, קופסת קרטון, אדם צועד עם כלב, הולך רגל בלבוש שחור ונהג המתקן צמיג על שולי הכביש. את כל אחת מהמטרות אמורה הייתה המערכת לזהות ממרחק של 250-200 מטר (לעומת 50 מטר עם אורות דרך רגילים), מרחק מספיק כדי לזהות, לבלום ולחלוף על פניהן באופן בטוח.
יש אינספור חברות המפתחות כיום רכיבים לרכב אוטונומי, רבות מהן מתמקדות ביכולת זיהוי והמנעות מתאונה. מה בעצם מייחד אתכם?
"רוב החברות מתמקדות במערכות סיוע מתקדמות לנהג (Advanced driver-assistance system - ADAS) באור יום. אנחנו לעומת זאת מתמקדים דווקא בנהיגת לילה מאתגרת יותר", מסביר דוד. "כל העיסוק התקשורתי ברכב אוטונומי שאתם שומעים כיום, קשור לאור יום. לא למזג אוויר קשה ובחושך, בדיוק כשהנהג זקוק יותר מכל לעזרה".
ספרו קצת על הטכנולוגיה
לדברי לוי, "יכולת הזיהוי של מצלמות שקיימות היום בשוק נפגמת מאוד בתאורה חלשה, לילה, גשם, שלג וערפל. הסיבה לכך היא שהחיישנים שלהן מאוד-מאוד מוגבלים. קחו בחשבון שכל מה מה שמזהה היום הרכב הרגיל שלנו, התראות על הולכי רגל וכלי רכב, הוא יתקשה מאוד לזהות בתנאים קשים".
אם הוולוו XC90 האוטונומית של אובר שגרמה לתאונה הקטלנית הייתה מצוידת במערכות שלכם, התאונה הייתה נמנעת?
"אני נזהר כאן, אבל יכול לומר שלא היו בנמצא מערכות ראיית לילה על אותו רכב".
באיזה מכוניות ומתי אנחנו עתידים לפגוש את המערכות שלכם?
"אנחנו עובדים עם הרבה יצרניות ואני לא יכול לספר על כולן, אבל כן על דיימלר (מרצדס למשל, מ.ח). כמה זמן? אני מעריך שתוך שלוש שנים הטכנולוגיה שלנו תשולב בכלי רכב סדרתיים".
הבטיחו לנו רכב אוטונומי ב-2021. לאחרונה יותר ויותר קולות טוענים לדחיה. מה אתם מעריכים?
"זה ידחה קצת. עוד כמה שנים נוספות אם מתייחסים לרמה 3, 4 ו-5".