שתף קטע נבחר

להשאיר אוטו בבית? קודם שתהיה תחבורה ציבורית יעילה

ד"ר ענת בונשטיין היא השם החם ביותר שאתם לא מכירים בתחום התחבורה החכמה. עם תואר ארוך ומחייב ומשנה סדורה, היא מאמינה שפעם יהיה כאן הרבה יותר טוב. הצטרפנו אליה ליום עבודה שגרתי

אם הייתם צריכים לבחור להתנייד רק בתחבורה ציבורית או רק ברכב פרטי, מה הייתם בוחרים? הרוב המכריע של העונים על השאלה התיאורטית הזו, היו בוחרים כמובן ברכב פרטי. בזכות השקט, הפרטיות, השחרור מלוחות זמנים לא מדויקים ובעיקר הרצון להתנער מהתחבורה הציבורית הכושלת שלנו. .

 

 

אבל אם תשאלו את ד"ר ענת בונשטיין, ראש התכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, היא תעדיף תמיד תחבורה ציבורית. יש לה לא מעט הסברים, ואף אחד מהם לא קשור לתפקיד הבכיר והמחייב שהיא ממלאת.

 

לקראת פתיחת כנס תחבורה חכמה השביעי במספר שייערך ב-28-29.10 בתל אביב, התלווינו אליה ליום עבודה שגרתי עמוס במיוחד (רק בתחבורה ציבורית, אגב) ועל הדרך גם שאלנו אותה מספר שאלות של אזרחים מודאגים שעומדים בפקק - בעיקר מאז תחילת פרויקט נתיב פלוס מעורר המחלוקת. "אני קמה בבוקר בידיעה שאין לי פקקים לעבודה, יש אנשים שלא יודעים מה זה לקום בלי פקקים" מספרת בונשטיין, שמתניידת באדיקות ברכבת ומיניבוסים.

 

  (צילום: חגי דקל)
(צילום: חגי דקל)

 

"זה הזמן קריאה שלי, עם הקפה בבוקר והספר בדרך לעבודה. לסדר מחשבות. אבל בסופו של דבר, אין לך לחץ, לא צריך להיות בשליטה, להחזיק הגה בידיים. אפשר לסמס, לדבר בטלפון, לעשות את כל הדברים שאנשים שנוהגים לעבודה באותו זמן לא יכולים לעשות".

 

איך את מתניידת בתוך העיר כשאין לך רכב ואת צריכה להגיע ממקום למקום?

"אני חושבת שכשאני בלי רכב, אני יותר מרגישה את העיר. אני פריקית של תחבורה אלטרנטיבית ציבורית. לא רק מתוקף התפקיד שלי, שזה מה שהרבה אנשים אומרים לי. זו הנוחות שזה נותן, וזה גם הרבה יותר כיף".

 

  (צילום: חגי דקל)
(צילום: חגי דקל)
 

 

איפה לדעתך ישראל ממוקמת בעולם בתחום התחבורה החכמה?

"בחזית האוטו-טק, טכנולוגיות תומכות-רכב ותחבורה חכמה. מכנים אותנו עמק הסיליקון של האוטו-טק, מבחינת סטארט-אפים, ידע באקדמיה וכמות חברות ופיילוטים. יצרנו לנו שם עולמי כמובילים בתחום התחבורה החכמה. בכירים מכל העולם באים לכאן כדי לראות איך מיישמים את זה הלאה ברמה עולמית".

 

תני לי דוגמה לתחבורה חדשנית שהחלה לאחרונה

"קחי למשל את "באבל". אם עד היום היינו רגילים למסלולים קבועים ולוחות זמנים של אוטובוסים, פתאום אנחנו עוברים למשהו דינמי, לפי דרישה. נהפוך אותו עכשיו לחשמלי ואוטונומי וככה תראה תחבורה עתידית. ברגע שתהיה יותר יעילות בתחבורה ציבורית, אנשים יעדיפו להשאיר את הרכב שלהם בבית".

 

  (צילום: חגי דקל)
קורקינטים - לא זיהינו ירידת רכבים מהכביש בזכותו(צילום: חגי דקל)

 

עוד כמה זמן ייקח עד שאנשים יעדיפו להשאיר את הרכב בבית?

"פרויקט מסוג זה (באבל, מ.ח) זה שיפט נהדר. כולנו שמענו גם על נתיב +2. בסופו של דבר, על הפרויקטים האלה יפחיתו את פקקי התנועה. זה לוקח זמן והסתגלות, כמו כל דבר חדש. וגם קורקינטים. אנחנו רואים יותר ויותר אמצעי תחבורה חלופיים לרכב שנכנסים והמגמה רק תתפוס יותר ויותר בזמן".

 

אגב קורקינטים, ישנם נתונים שמצביעים על ירידה של מכוניות מהכביש בזכותם?

"אין נתון לפיו הקורקינט מוריד X אחוזים מהשימוש ברכבים. אבל אנחנו רואים את השימוש בהם הולך וגובר, אז כנראה שיש פה צורך. אותו בנאדם שבסופו של דבר לוקח קורקינט, כנראה השאיר בבוקר את הרכב הפרטי בבית".

 

הציפייה היא שכבר בשנת 2030, לא יהיו רכבים שמונעים מגז ובנזין ויהיו כאן רק רכבים חשמליים, את חושבת שזה יקרה?

"אני חושבת שהמהפכה הולכת לשם. כבר כמה שנים שחברות הרכב מדברות על מהפכה שמורכבת מארבע תת-מערכות: רכב חשמלי שהוא אוטונומי, שיתופי ומקושר. ואז את מקבלת מהפכה שלמה. לא כל רכב שקיים יהיה חשמלי, אבל הורדת את מספר המכוניות מהכביש, העלית את מספר האנשים פר-רכב, וככה הקטנת את הגודש.

 

"הרכב יהיה אוטונומי אז יהיה פחות תאונות דרכים. זאת מהפכה גדולה. אז כן, בהחלט. ב-2030 אנחנו צופים שכבר יהיו רכבים אוטונומיים, חשמליים בתחבורה ציבורית שידעו לנסוע לפי דרישה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי דקל
אחראית על המהפיכה - ענת בונשטיין
צילום: חגי דקל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים