שתף קטע נבחר
 

"להרבה צעירים אין מושג מה לעשות עם גיר ידני"

אלברט בירמן עבר מגרמניה לקוריאה כדי לשמש סגן נשיא יונדאי-קיה למחקר ופיתוח. עכשיו הוא מדבר על החשמליות והג'יפונים שבדרך, על השינויים ב-i10 שישפיעו על הישראלים, ומגלה איך הוא מתגבר על הפקקים הכבדים בסיאול

ב-2015 עבד אלברט בירמן, אז סגן נשיא יצרנית הרכב הגרמנית ב.מ.וו וראש חטיבת הביצועים שלה, על ה-M5 העתידית. גירסת הספורט למכונית הסאלון של החברה אמורה הייתה להיות הפרויקט האחרון תחת ניהולו לפני פרישתו מהחברה, 32 שנים לאחר שהחל לעבוד בה, במטרה לבלות יותר עם אשתו והנכדים. ואז, כמו שקורה לפעמים, הוא קיבל שיחת טלפון מפתיעה.

 

אלברט בירמן ל-ynet: נייצר מכוניות טובות כמו שהן נראות

 

"לא תיכננתי לבוא ליונדאי-קיה. לא הכרתי את החברה ואת קוריאה. העבודה שלי היום שונה מאוד מאשר בחברה גרמנית, שם הכל מתוכנן מראש ובכל מקום יש לך אנשי כספים שמגבילים כל דבר. בכלל, מקבלים כאן זרים מאוד בכבוד ובהערכה, שונה מאוד מהמצב הרגיש בגרמניה עם הפליטים.

 

"נכון שככל שאתה מתרחק מהמשפחה ומהחברים אתה מפסיד משהו, אבל אתה מרוויח דברים אחרים במקום החדש", אומר לי בירמן (62), סגן נשיא בכיר וראש מחלקת המחקר והפיתוח ביונדאי קיה, וגם הזר הראשון שממלא את התפקיד.

 

בשבוע שעבר הוא ביקר לראשונה בישראל, השתתף בוועידת התחבורה התחכמה שארגנה מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה וביקר בכמה סטארט-אפים שהקוריאנים השקיעו בהם בשנים האחרונות, וכאלה שמקווים שהחברה תשקיע בהם.

 

יונדאי וקיה תופסות יחד כמעט 30% משוק הרכב החדש בישראל ויונדאי מובילה אותו כבר יותר מעשר. יש לזה תקדימים מחוץ לקוריאה?

"אנחנו מאוד מצליחים כעת בהודו, יונדאי כבר עם 18% נתח שוק, מקום שני רק אחרי מארוטי-סוזוקי המקומית, וקיה מתחילה לגדול שם גם. אנחנו מצליחים היכן שאנשים מחפשים תמורה לכסף, ויודעים להתמקח טוב כמו הישראלים. אנחנו פחות מצליחים היכן שאנשים קונים מכוניות כדי להרשים, ולכן אנחנו מפתחים את חטיבת היוקרה שלנו, ג'נסיס (תחת מותג יונדאי)".

 

מה ההבדל בין דגמי קיה ליונדאי? המחירים דומים והבסיס הטכנולוגי הרי זהה

"קיה הולכים יותר על המימד הרגשי. אנחנו מכיילים שם את ההגה והגיר האוטומטי קצת אחרת. אבל לשתי החברות יש חטיבות ביצועים, דגמי N ו-N-ליין ביונדאי, GT ו-GT-ליין בקיה. לדוגמה, קיה סיד יותר ספורטיבית מיונדאי i30 המקבילה".

 

רוב היצרנים הזרים מגיעים לישראל כיום כחלק מהעבודה על הרכב האוטונומי

"אני מבלה הרבה זמן עם אבי-טיפוס אוטונומיים, אבל אנחנו נמשיך לנהוג עוד הרבה שנים. תמיד יהיה שוק למכוניות מהנות לנהיגה ואנשים ירכשו אותן כתחביב. אנחנו בתקופה מעניינת, צריכים להשקיע גם בעסקים המסורתיים וגם לפתח במקביל מכוניות חשמליות ומונעות מימן, לצד אוטונומיות לעתיד. הכרזנו לאחרונה של שיתוף פעולה גדול עם ספקית חלקי הרכב אפטיב, בהשקעה של 4 מיליארד דולר".

 

פולקסווגן ומובילאיי יתחילו ב-2022 להפעיל מוניות אוטונומיות בתל אביב. מה אתכם?

"אנחנו בודקים הרבה אפשרויות שאני עוד לא יכול לדבר עליהן".

 

הצגתם לאחרונה את יונדאי i10 החדשה עם תיבה רובוטית חד-מצמדית במקום אוטומטית, ואני מבין שהשינוי יגיע בעתיד גם לפיקנטו. לנהגים בישראל שאוהבים תיבה אוטומטית יש ניסיון לא מוצלח עם גירים כאלה

"אין סיבה להתאכזב מהשינוי. הגיר החדש משפר את צריכת הדלק והפעולה שלו חלקה ולא מעצבנת כמו גירים דומים. אנחנו ממשיכים לפתח את הגיר הרובוטי כפול המצמדים, DCT כמו שאנחנו מכנים אותו. הוא יקר עבור מכוניות מיני, אבל יהיה לנו אחד עם 8 הילוכים למנועים החזקים. תהיה לנו למשל i30N עם הגיר הזה. גילינו שלהרבה צעירים אין מושג מה לעשות עם גיר ידני".

 

העמיתים שלכם בפולקסווגן חוו הרבה בעיות אמינות עם הגיר הרובוטי כפול המצמדים שלהם

"היו לנו קצת שיהוקים בהתחלה אבל כעת אצלנו הגיר אמין. אנחנו מתקינים אותו גם בהיברידיות שלנו, איוניק ונירו, בהצלחה רבה".

 

הגיר ידני ישרוד בעתיד?

"יש עדיין שוק לידני, בדגמים שרגישים למחיר, ויש עדיין מי שרוצים להיות מעורבים בנהיגה".

 

מכוניות הסדאן ישרדו את מתקפת הג'יפונים?

"אני מאמין שכן. אלה מכוניות חסכוניות יחסית ויותר ספורטיביות. במקביל אנחנו ממשיכים להתחזק בג'יפונים משני הצדדים, קיה טלורייד ויונדאי פאליסייד בחלק העליון של השוק, ויונדאי וניו בפלח השוק התחתון שיגיע גם לישראל, עם דגם מוזל חדש גם מקיה.

 

ואתם משיקים כעת גם את הסלטוס, ג'יפון שיגיע אלינו בשנה הבאה. אתה לא חושש שהוא יפגע במכירות הספורטאז', שאליו הוא מאוד קרוב בגודל, אבל יהיה זול משמעותית?

"סלטוס הוא הצלחה גדולה בכל מקום שכבר השקנו אותו. תמיד יש קצת קניבליזציה. ייתכן שנציע אותו גם בגרסאות היברידיות וחשמליות, בהתאם לשוק".

 

מתי ננהג כולנו במכוניות חשמליות?

"אף אחד לא באמת יודע. זה תלוי בהעדפות חברתיות, כלכליות רגולטוריות ובשרשרת האספקה. אנחנו מגבירים את ייצור הסוללות באמצעות שיתופי פעולה. הופתענו מהביקושים לנירו ולקונה החשמליות, נגביר את קצב ייצור הנירו בקוריאה ונתחיל לייצר קונה EV באירופה.

 

"אבל בסוף רכבי המימן ינצחו. קודם ברכבים מסחריים גדולים, ב-2025 נמכרו משאיות מונעות בתא דלק, ובהמשך במכוניות פרטיות. עד 2030 נייצר 500 אלף רכבי תא דלק בשנה, וכבר היום יש גידול במספר תחנות התדלוק במימן בקוריאה ובגרמניה".

 

מי המתחרים שלכם?

"פעם הסתכלנו על טויוטה ופולקסווגן. היום אנחנו צריכים למצוא את הדרך שלנו. לא ללכת בעקבות מישהו אחר".

 

לאורך הקריירה הארוכה שלך היית מעורב בפיתוח דגמים רבים. מאיזה אתה הכי מרוצה?

"אני מאוד גאה בב.מ.וו X5 דור שני וב-X6 שהיו הדגמים הראשונים שניהלתי את כל הפיתוח שלהם. אני מאוד מרוצה מב.מ.וו M3 ומה-M5 הנוכחיות, ותוהה מה עוד יוכלו ב.מ.וו לעשות בדור הבא שלהן. אבל אני גם מאוד גאה בנירו, בדגמי N של יונדאי ובדגמי ג'נסיס. כולם היו בני".

 

המכונית הראשונה שלך בקונצרן הייתה הסטינגר, עם הנעה אחורית מהנה ונדירה ומחיר גבוה. היא לא הפכה ללהיט. תהיה לה מחליפה?

"אנחנו מוכרים היום בסביבות 1,000 סטינגר בחודש בארה"ב, זה קצב טוב. בקרוב נשחרר מתיחת פנים שלה, אבל ללא שינויים דרמטיים, ולא נגענו בעיצוב היפהפה. הדור הבא עשוי להיות חשמלי".

 

באיזו מכונית אתה נוהג?

"קורה שאני מגיע הביתה עם דגמים חדשים ולפעמים. כשבאתי עם ה- i30N יצאתי עם אשתי לטיול. היא מאוד אוהבת לסרוג בזמן שאני נוהג, אבל אז היא התלוננה די מהר שהאוטו קשיח מדי ולא נוח לסריגה. בדרך חזרה הצעתי לה לנהוג. אחרי רבע שעה היא אמרה לי 'תשכח מהתלונה שלי, אל תשנו בה כלום'.

 

"המכונית הקבועה שלי היא כרגע ה-G90 של ג'נסיס שעזרתי לפתח. יש לי נהג צמוד, אז אתה יכול להגיד שאני כבר נוהג ברכב אוטונומי. כשהנהיגה חסרה לי אני קם מוקדם, אפילו בארבע בבוקר, והולך לנהוג לפני שמתחילים הפקקים הכבדים כאן, ומגיע למשרד דרך כבישי הנהיגה שמצאתי לעצמי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קיה
אלברט בירמן - עם עוד יצירה
קיה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים