מוסף הרכב: עתיד שוק המסחריות - מיניבוס חשמלי
שוק רכבי ההסעות ממשיך לגדול גם כששאר השוק המסחרי בירידה. אולי עוד השנה נראה בארץ ניצנים ראשונים של דגמים חשמליים, להיסעים ולמשלוחים
שברולט הובילה את תחום המשאיות הקלות, איסוזו את הבינוניות, וולוו את הכבדות וגולדן דרגון את שוק האוטובוסים. מרצדס הובילה בתחום האוטובוס ציבורי זעיר, אך שמרה על נוכחות בצמרת גם בשאר הקטגוריות. כעת, כמו שאר השחקנים בשוק, היא מתמודדת עם השפעות משבר הקורונה.
"אנחנו רואים עצירה בהזמנות לאוטובוסים ולמוניות, אבל פחות מושפעים במרכזי השירות. בסוף המשאיות והמסחריות עובדות, וזקוקות למוסך וחלפים. עיכבנו הזמנות ביחד עם לקוחות בתחום מוניות השירות, עד שיתבהר העתיד של התחום הזה", אומר אמיל קרעין, מנכ"ל קבוצת רכבי ההובלה וההיסעים בכלמוביל, יבואנית מרצדס. "בסוף, מכירות הרכב הכבד ירדו כבר בשנה שעברה בגלל שלא החלו מספיק פרויקטי תשתית. יש המון בנייה ומה שיש - עובד. מגזר התשתית יכול להיות ערוץ חשוב להתאוששות המשק מהמשבר, אם הממשלה תרצה לעודד תעסוקה והשקעה לטווח ארוך, ואז גם מכירות המשאיות יושפעו".
מרצדס נהנית כיום מפעילויות התחבורה הציבורית החדשות לפי דרישה, של VIA ודן בתל־אביב ("באבל") ושל מוביט ואגד בחיפה וזה המתוכנן בירושלים ("תיק תק"). כולם ישתמשו בדגמי הספרינטר שלה. "מערכת הקונקטד שלנו שמותקנת על המסכים המרכזיים של הרכב מקילה על המפעילות להציב את מערכת התפעול שלהם".
מרצדס החלה בשנה האחרונה בייצור מוגבל של דגמי ואנים חשמליים, גם לויטו וגם לספרינטר. "אנחנו בדיאלוג עם הלקוחות שלנו לגביהם, הם מגלים עניין בזכות הפוטנציאל להפחתת העלויות השוטפות והפחתת הפגיעה בסביבה. בינתיים הייצור מוגבל, אבל יגדל בשנה הבאה ואז נביא גם לארץ", אומר קרעין. המסחריות שיכנסו לייצור סדרתי מלא כבר אמורות להציג טווח של 400 ק"מ בין טעינה לטעינה, מה שיכול להספיק ליום עבודה של רכב חלוקה, ואפילו לקווי הסעות רבים.
לדגמי המשאיות הכבדות שלה מכינה מרצדס, כמו יצרנים אחרים, הנעה באמצעות מימן, על בסיס טכנולוגיית תא דלק. משאיות כאלה צפויות להגיע לשוק לקראת שנת 2025. תחום הרכב הכבד יוביל מהפכה נוספת בשנים הקרובות, כפי שגילה לאחרונה יו"ר דיימלר, חברת האם של מרצדס, אולה קולניוס. לדבריו, "בכל הנוגע ליישום של נהיגה אוטונומית, העברנו את העדיפות ממכוניות פרטיות למשאיות. מכוניות ללא נהג לשימוש הציבור הרחב עדיין רחוקות מאוד וכפופות ללחץ השוק ולהתקדמות הרגולציה ונשאלת השאלה האם הלקוחות יהיו מוכנים לשלם עבורן".
מי שעוד צפויה להשיק בארץ מסחרית חשמלית, אולי כבר לקראת סוף השנה היא מאן, שבבעלות קבוצת פולקסווגן, ומיובאת בידי מכשירי תנועה. מדובר בגרסה נקייה של ה־TGE, הדגם התאום לפולקסווגן קראפטר, דגמים מתחרים לספרינטר של מרצדס ולטרנזיט של פורד. בינתיים מכרה לאחרונה מאן ישראל 30 דגמי TGE בתצורת הנוסעים לאגד תעבורה. בתצורת 16 עד 19 מושבים. החלטה של משרד התחבורה על הרחבת השימוש באפליקציות התחבורה הציבורית לפי דרישה בתקופה הקרובה, כמענה לצורך בהפעלת תחבורה ציבורית למפעלים חיוניים בימי המשבר, עשויה לעורר עוד יותר את מכירות השוק הזה.