מוסף הרכב: רשת הטעינה מתחילה להתפרס
כמעט 20 עמדות טעינה מהירה כבר פועלות ברחבי הארץ. האם משבר הקורונה יזרז או יאט את המעבר לחשמליות?
קרוב ל־40 מיליון שקל השקיע משרד האנרגיה בסבסוד הקמת 2,500 עמדות טעינה רגילה (AC) ציבוריות ו־111 עמדות טעינה מהירה (DC). המדינה מממנת בין 50% ל־75% מעלות ההקמה, במטרה ליצור רשת טעינה כלל ארצית שתבטיח לבעלי חשמליות אפשרות לטעון את המכונית מחוץ לבית, והתחלה של רשת שתאפשר גם למי שאין לו חנייה קבועה שבה אפשר למקם עמדת טעינה, להחזיק בכל זאת מכונית חשמלית.
החברות שזכו במכרזים נדרשות להשלים את הצבת עמדות הטעינה, בחניונים ציבוריים, במקומות עבודה ובתחנות דלק, עד סוף השנה. התשתית הקריטית יותר כי עמדות הטעינה המהירה, שמבטיחות טעינה של עד 80% מהסוללה ב־30 עד 45 דקות. גם הרשויות המקומיות נרתמות: בהיעדר חוק ארצי שיאסור על רכבי בעירה פנימית לחנות בעמדות טעינה ולחסום אותן לחשמליות, עיריות כפר סבא והוד השרון כבר התקינו תקנות שקובעות 500 שקל קנס במקרים כאלה.
נכון להיות פועלות בישראל כבר 18 עמדות כאלה, מקריית־שמונה שבצפון ועד אילת שבדרום, ורובן מופעל בידי גי'נרגי', אפקון ו־EVedge הכיסוי עדיין לא מלא, אבל בתכנון מראש אפשר כבר להגיע כמעט לכל הארץ, כולל לאילת ולחרמון. "מתחילת השנה התחלנו לראות גם חברות בינוניות שרוכשות 5 עד 10 חשמליות, גם משיקולי איכות הסביבה, אבל הרבה מהשיקול הכלכלי, בזכות עלויות השימוש הנמוכות במכוניות האלה", אומר רן אלויה, מנכ"ל חברת הטעינה הוותיקה ג'ינרג'י, שגם מייצרת במפעלה באשקלון ומוכרת לצרכנים פרטיים עמדות ביתיות, וגם מפעילה רשת של עמדות טעינה ציבוריות ברחבי הארץ, משני הסוגים. בשבועות האחרונים חנכה החברה עמדות טעינה מהירה בקניון הראל שבמבשרת ציון, סמוך לכניסה לירושלים, ואחת בשדה בוקר, שתשמש נוסעים לנגב המזרחי ולאילת.
אלויה: "אנחנו מייצאים עמדות ביתיות גם לאירופה, לפני התחזקות המשבר עוד מכרנו לבריטים, וכאשר היבשת תחזור לפעילות הביקושים יחזרו, כי אירופה כבר במהלך מסודר לעבור לחשמל".
בישראל משבר הקורונה יאט את המהפכה החשמלית?
"הציפיה בכל מקרה הייתה שחשמליות במאסות של אלפים נראה בארץ רק ב־2022. הביקושים מתחילים, ועלויות השימוש הנמוכות יהיו שיקול חשוב בעידן של האטה כלכלית. סין חזרה לייצר, ותמשיך לספק חשמליות לשווקי הייצוא. ירידת הערך של חשמליות יכולה להיות נמוכה יותר משל מכוניות בנזין ודיזל, כי גם חשמלית בת שלוש עדיין באחריות יצרן לסוללה לכמה שנים נוספות, חברות ליסינג יוכלו למכור אותן עם האחריות הזאת, או להוציא אותן לסבב נוסף של החכרה במחירים נמוכים יותר".
EVedge שהתחילה לפעול בשנה שעברה היא חברת הטעינה הראשונה שייכת ליבואן רכב, קבוצת יוניון, יבואנית טויוטה ו־GAC. בחודש שעבר חנכה החברה עמדת DC ראשונה בעפולה. "יש לנו כבר יותר מ־130 עמדות ציבוריות ב־50 מיקומים, ועד סוף השנה יהיו לנו 900, כולל 30 עמדות DC. יהיו לנו עמדות טעינה מהירה במתחם התיירותי החדש בצומת הערבה, בתחנת מיקה במגדל, ועוד", מסביר המנכ"ל, רונן יבלון.
יבלון מעריך שהמשבר אולי יאיט את קצב ההתחשמלות של צי הרכב, אבל לא יעצור אותו. "המשבר יגביר את המודעות לתועלת הסביבתית שברכישת מכוניות חשמליות, ולעלויות השוטפות הנמוכות לשימוש בהן. בסוף אנחנו מדינה קטנה, הנסיעות כאן לא ארוכות, וקל יחסית ליצור כאן רשת טעינה ארצית שתתמוך בנסיעות בין־עירוניות".