מוסף הרכב: רכיבה ראשונה על זירו SR/F
הסטריטפייטר החשמלי החדש של זירו האמריקאית מעלה את רף הביצועים של האופנועים החשמליים וזול לאחזקה. רק טווח הרכיבה עדיין קצר מדי
כבר עשור שזירו האמריקאית מייצרת אופנועים חשמליים, מפתחת את הטכנולוגיה וקובעת את הרף בענף. עכשיו הם קפצו מדרגה עם ה־SR/F: סטריטפייטר אגרסיבי ומעוצב עם מנוע חזק ומכלולי קצה. אם עד היום הם התמקדו בכלים פרקטיים, ב־SR/F הם הבינו שהגיע הזמן להוריד כפפות ולתת קצת בראש.
שליטה מהאפליקציה
ל־SR/F מנוע AC המספק 110 כ"ס ו־19.3 קג"מ. חשוב לזכור שכלים חשמליים מספקים מומנט מלא מסל"ד אפס ועד לקצה הסקאלה. הסוללה, המהווה את מרבית המשקל ומרבית הנפח שבין שלדת מסבך משולשי הפלדה, היא בקיבולת של 14.4 קילוואט־שעה, וטעינה בגרסה הרגילה תמשך כארבעה שעות עד ל־95%. גרסת הפרימיום תקצר את הזמן הזה בחצי, ורוכשי כבל טעינה מהירה ישיגו זאת אחרי 80 ו־60 דקות בהתאמה.
מכלולי השלדה איכותיים למדי. יש מערכת בולמים של שוואה היפנית המתכווננים באופן מלא, מערכת בלמים עוצמתית עם קליפרים ומשאבה רדיאליים, וחישוקים יצוקים במידות ספורטיביות שעליהם צמיגים ספורטיביים של פירלי. בהחלט מכובד.
גם האבזור האלקטרוני מכובד. יש מערכות ABS ובקרת אחיזה של בוש, פנסי לד מלפנים ומאחור, ומסך TFT צבעוני שמציג את כל נתוני הסוללה והמנוע. בנוסף, יש 5 מצבי רכיבה: ספורט, כביש, גשם, אקו (חיסכון) ומצב לבחירת הרוכב. על כל אלו, וכן על הטעינה ועל אפשרויות ניווט ותיעוד רכיבה כמעט אינסופיות, ניתן גם לשלוט מהאפליקציה הייעודית לסמארטפון. אגב, חלק מהטכנולוגיה מגיעה מחברה ישראלית בשם סטארקום.
7 שקלים לטעינה מלאה
הזירו SR/F מתנהג מעולה. הסוללה הכבדה מציבה את המשקל על 220 ק"ג, אך מרכז הכובד נמוך מאוד והתחושה היא של נחום־תקום: אופנוע שפונה בקלות אבל אוהב להיות יציב. הבולמים מעולים, יכולות הפנייה גבוהות, ומערכת המתלים עושה עבודה מצוינת בהצמדת הכלי לקרקע, בספיגת מהמורות ובשמירה על יציבות. הבלמים הקשוחים שותלים אותו לקרקע ומתכתבים היטב עם שאר המכלולים הספורטיביים. גם בעיר הוא מתנהג היטב, בעיקר בזכות מרכז הכובד הנמוך וזווית הצידוד הטובה של הכידון. הזירו נוח למדי, מציב את הרוכב בתנוחה חצי זקופה, ובעל מושב נוח לרוכב ולנוסע.
המנוע המטורף מספק מומנט הגבוה באופן משמעותי משל אופנועים ספורטיביים גדולים, והתאוצה בפול גז במצב ספורט מצריכה אחיזה חזקה מאוד, ותטיס אותך למהירות המקסימלית המוגבלת אלקטרונית ־ 200 קמ"ש. מצב כביש שימושי יותר, ומצב אקו ישמור על הסוללה, ויאיץ באיטיות עד למהירות מקסימלית של 120 קמ"ש.
יתרון עצום נוסף נמצא בעלויות השוטפות, עם טיפולים תקופתיים הזולים יותר משל מנוע בעירה פנימית, ביטוח חובה מוזל, ומחיר החשמל. טעינת הסוללה מ־10% ועד 100% לוקחת כ־4 שעות ועולה כ־7 שקלים.
אולם לא ניתן להתעלם מהחסרונות. והעיקרי שבהם הוא טווח הרכיבה. ברכיבות המשולבות שביצענו, שכללו מעט רכיבה עירונית והרבה בין־עירונית, חיסלנו את הסוללה אחרי כ־100 ק"מ. זה מצריך ממך להיות בניטור מתמיד על מצב הסוללה ולשמור על מרחקי רכיבה קצרים. נציין כי ישנה אפשרות לרכוש סוללה נוספת שתגדיל את טווח הרכיבה. החיסרון השני הוא הצורך בנקודת חשמל זמינה: אורך הכבל המקורי הוא כ־5 מטרים, והשימוש במאריך לא מומלץ.
הזירו SR/F מציב סטנדרט חדש וגבוה בסגמנט האופנועים החשמליים הספורטיביים. המנוע חזק ומרגש, מכלולי השלדה איכותיים, האלקטרוניקה ברמה גבוהה, והעיצוב מודרני ורדיקלי. רק לטווח הרכיבה המוגבל טרם נמצא מענה. ביום שבו קיבולת הסוללות לאופנועים חשמליים תאפשר טווח רכיבה ריאלי של כ־300 ק"מ, תרשם הפריצה המשמעותית שלהם. כרגע הם אולי מתקדמים מהר, אבל לא מגיעים רחוק.