לא נוהגים בחום כבד
שרב, עומס חום, אין באמת סיבה או רצון לצאת מהמזגן, אבל חייבים
בשיתוף ynet רכב חדש
חם שם בחוץ: שיר מצוין, מציאות מעיקה. בשנים האחרונות הקיץ הישראלי הפך לקיץ קשה במיוחד, בו הטמפרטורה החיצונית יכולה להגיע בקלות ל-40 מעלות צלזיוס. רוב הישראלים מעדיפים כמובן להסתגר בבית או במקום העבודה וליהנות מן המזגן. אך מה לעשות שצריך גם להגיע לעבודה, לקחת את הילדים לבית הספר, לדפוק ביקור נימוסים אצל החמות וסתם לצאת לטייל? כך תתמודדו בהצלחה עם הנהיגה הבלתי נמנעת בחודשי הקיץ המהבילים.
ראשית, יש לדאוג שמערכות הקירור של הרכב ומערכות המיזוג יהיו תקינות. בכל המכוניות תמצאו מצנן (רדיאטור). חרקים נוטים להתאבד עליו אבל תפקידו העיקרי הוא לצנן את מנוע הרכב. בעת נסיעה המצנן מקורר על-ידי האוויר החיצוני וכאשר הרכב נייח המנוע מקורר על-ידי מאוורר המנוע.
הרדיאטור מכיל נוזל קירור שזורם בין מערכות המנוע השונות ומקרר אותן. לכן ראשית יש לבדוק שברכב יש מספיק נוזל קירור. בספר הרכב מופיעות המלצות מדויקות לגבי סוג נוזל הקירור והכמויות, אך ההמלצה החשובה ביותר מלבד זאת היא לבדוק נוזל קירור פעם בשבוע, ולעשות זאת בבוקר, כלומר אחרי שהמכונית עמדה לילה שלם והתקררה.
אסור לבדוק את מפלס נוזל הקירור כאשר הרכב מונע או כאשר חלפו פחות משעתיים מאז שהמנוע פעל, מחשש לפציעה מנוזל קירור רותח. יש לוודא בנוסף שהרדיאטור אינו סתום, חסום למעבר אוויר על ידי עלים ובוץ או מלוכלך. מעבר לכך יש לוודא כי מאוורר המנוע תקין: להיתקע בפקק עם רכב רותח זה לא נעים. לרכב יש כמובן גם מזגן שאחראי על קירור תא הנוסעים: לפני הקיץ מומלץ להיכנס למוסך לבדיקה של המזגן, מעבה המזגן וכמות הגז במערכת ולמלא ולתקן לפי הצורך. מזגן יעיל חיוני להישרדות בקיץ שלנו.
עוד נקודה חשובה: אין מוסכניק שיודע לטפל בנו, הנהגים, כאשר אנו מתחממים: לכן בנסיעות קייציות מומלץ להקפיד על כמה כללי מפתח: ראשית, לשתות הרבה מים. כאשר אנו נמצאים במכונית אנו כמובן נהנים מהאוויר הצונן של המזגן אך בו בעת גם מתייבשים ומהר. לכן מומלץ להקפיד שבמכונית יהיה בנסיעות ארוכות בקבוק מים. מים תורמים גם לעירנותנו ולכן מומלץ לשתות הרבה. משקאות אנרגיה, קפה ומשקאות קלים מכילים סוכר וקפאין ומאיצים התייבשות. נסו להימנע מאלו.
המכונית הסגורה אינה ערובה לכך שלא נשתזף: כאשר אנו יושבים ליד חלון הרכב אנו עדיין חשופים לקרני השמש ולנזק שהן יוצרות. הפתרון הוא להחזיק בתא הנוסעים קרם הגנה נגד שיזוף, עדיף כזה שיש לו מקדם הגנה גבוה. זכרו, גם לקרם שיזוף יש תפוגה, במיוחד במכוניות חמות, ולכן מומלץ להחליף את הקרם פעם בחצי שנה אם לא השתמשנו.
עוד נקודה חשובה: הכניסה למכונית: מטבע הדברים, ביום קיץ חם אנו רוצים רק להיכנס לתא הנוסעים, להפעיל מהר מזגן ולהפליג למחוז חפצנו, אך דווקא הדקה הראשונה במכונית עלולה להיות קריטית: תא הנוסעים מתחמם, ריחות לא נעימים נפלטים מלוח המחוונים, מחלקי הפלסטיק והריפודים. אוויר כלוא מתלהט לטמפרטורה של עד 50 מעלות ואת זה אנו נושמים.
לכן, לפני כניסה למכונית לוהטת בצהרי היום מומלץ לעשות חושבים: קודם כל לפתוח את חלונות הרכב. ואז להמתין כמה רגעים. לאחר מכן להניע את הרכב ולאפשר לו לעבוד כמה שניות, ורק אחרי כדקה של המתנה להיכנס. מדובר רק בדקה, אך בדקה חשובה לבריאות.
כמובן, כל נושא תחזוקת המכונית והחשש מפני קלקול מכאני תקף לגבי מכוניות ישנות וותיקות יותר. במכוניות חדישות הסיכוי לכשל מכאני פוחת. וזו הדרך הטובה ביותר להבטיח שגם נהיגה בחמסין הכבד ביותר תהיה חוויה נעימה.
בליסינג פרטי תפעולי תמצאו תמיד מכוניות חדשות לחלוטין או חדישות, כלומר כאלה שגילן הוא פחות משלוש שנים, מכיוון שהתשלום החודשי הנמוך הופך את הבעלות עליהן לכדאית ולברת השגה כמעט לכל ישראלי. ומעבר לכך, במידה הלא סבירה שיתרחש כשל במערכת הקירור, התיקונים והטיפולים מבוצעים על ידי חברת הליסינג. נסיעה טובה והקפידו לשתות הרבה מים.
הצעות לרכב חדש וליסינג