ערך מתקלף
מכונית חדשה מאבדת עשרות אחוזים מערכה בשלוש השנים הראשונות שלה על הכביש. מה הסיבות לכך ואיך אפשר לחמוק מזה?
בשיתוף ynet רכב חדש
מזל טוב, קניתם מכונית חדשה, לכו לקלף ממנה את הניילונים. עוד דבר שהצלחתם לקלף ממנה: נתח משמעותי של הערך. מה הערך? למה קילפתם ממנה את הערך? הרי רק קניתם אותה. ובכן, נכון. ברגע שקניתם מכונית חדשה והצמיגים שלה נישקו ברכות את כביש, היא איבדה ערך. למה?
דמיינו מצב בו אתם רוצים למכור אותה, את המכונית שלכם שהיא בת יום. בסוכנות מוכרים כזו מכונית חדשה. יד אפס. אתם יד ראשונה. אז תצליחו למכור את המכונית במחיר מלא? לא. אנחנו לא בשנות השמונים, כבר אין דבר כזה למכור "זכות לסובארו". זוהי בעצם הנחת הבסיס שניצבת מאחורי ירידת הערך של מכוניות בישראל, ובכל מקום אחר לצורך העניין: משומש אינו חדש.
עד כאן הכול טוב ויפה אך יש לנו בעיות אחרות שמשפיעות על ערכה של מכונית, בעיות שבעבר שוק הרכב הישראלי לא ממש היה צריך להתמודד איתן. אבל למה? ובכן, כי זה השוק שהשתנה. נתחיל בעובדה שכיום שוק הרכב הישראלי נהנה מפריצת דרך טכנולוגית שבאמת לא היו כמותה שנים. זה מצב חדש יחסית, בו המכוניות שנחשבו לחדישות לחלוטין לפני שנה כבר נחשבות מיושנות כיום. בין היתר, הסיבה נובעת מכניסה של מערכות הנעה היברידיות סופר מתוחכמות. אבל לא רק: מכונית היברידית זה חדשני? יופי, אז עכשיו יש פלאג אין היברידית שגורמת להיברידית להיראות מיושנת.
מערכות בטיחות הן גם נושא חשוב. אם חשבתם שהמכונית שלכם שמצוידת במערכת התראה שיודעת להשמיע אזהרות כאשר אתם מתקרבים למכונית שמקדימה זה מתוחכם, הנה מגיעה מערכת שיודעת גם לבלום את הרכב. ובנוסף, עיצובים משתנים כל הזמן מכיוון שעולם הרכב אוהב שינויים. אז לכן יש לנו כבר גורם אחד לירידת ערך חזקה. אך זו לא הסיבה היחידה.
יש לנו כיום גם מצב בו כמעט אין דגם בישראל שאינו נמכר בהנחות יפות מאוד על ידי יבואני הרכב, כי זהו מצב השוק, אז אנחנו צריכים לקחת בחשבון שאם אנו רוצים למכור מכונית משומשת, כנראה שיבואן הרכב מציע אותה גם, אבל בהנחה יפה, שהופכת את המכונית שלנו לכזו שמאבדת המון ערך. וזו כמובן לא הבעיה היחידה: כיום חברות ליסינג גדולות מציעות שפע של מכוניות במכירות יד ראשונה אפס קילומטר.
למי שלא ממש מכיר את השיטה – ביד ראשונה אפס קילומטר, יבואן הרכב מוכר את המכונית כשהיא עדיין חדשה עם הניילון לחברת ליסינג. חברת הליסינג מוכרת את המכונית, כשהיא עדיין חדשה, לצרכן פרטי. מה הבעיה בזה שהיא מוכרת לצרכן פרטי? שהיא מוכרת את הרכב בהנחה גדולה. וברגע שמכונית שמתחרה במכונית שלנו נמכרת בהנחה, אז ירידת הערך שלנו נפגעת.
אלה רק מקצת הסיבות לירידת הערך המטאורית שיש כיום למכוניות משומשות. וכמובן, על מכוניות חדשות יש מימון, כלומר מי שאין לו הרבה כספים יכול להרשות לעצמו מכונית חדשה, אז מדוע שבעצם יחפצו במכונית המשומשת שלנו? זה היגיון בסיסי, לא יותר ולא פחות. ובגלל ההיגיון הבסיסי הזה מכוניות מאבדות כיום המון ערך, בקלות יותר מעשרה אחוזים בשנה, מה שהופך את הבעלות על רכב פרטי לפחות כדאית משהייתה בעבר.
כמובן, יש דרכים להביס את השיטה: בליסינג תפעולי פרטי הלקוח משלם תשלום התחלתי. לאחר מכן מדי חודש יש תשלומים חודשיים סבירים בהחלט שלא שוחטים את הכיס, ובסוף יש תשלום סופי, שאותו ניתן להמיר למקדמה על מכונית אחרת. ואפשר כל הזמן להתחדש: כשהמכונית לא מתאימה, אפשר להחליף, כי לחברת הליסינג יש אינטרס למכור מכוניות חדישות ככל האפשר. והנקודה הכי חשובה: אין ירידת ערך. ירידת הערך היא דאגה של חברת הליסינג שתצטרך בבוא היום לעסוק בנושא המכירה.
הצעות לרכב חדש וליסינג