שתף קטע נבחר

איך בוחרים צמיגים?

אם יש מרכיב אחד במכונית שהוא ממש קריטי לבטיחות שלכם בכל רגע נתון - זה יהיה הצמיג שצריך להניע, לאחוז, לשנות כיוון ולאפשר היגוי מדויק. לבחור צמיג נכון זה עניין של חיים

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

מה הבעיה עם צמיגים, למה בכלל צריך לדבר עליהם?פשוט הולכים לצמיגאי, קונים את מה שיש על המדף, בינתיים שותים קפה שחור של מוסכים והיידה הביתה. לא ככה? ובכן, ממש לא. צמיג הוא אחד המרכיבים החשובים במכונית מודרנית. הגומי שמפריד - תרתי-משמע - בין המכונית והכביש. צמיגים צריכים לתעל מים, לעמוד בשחיקה, להתחמם, לאבד אוויר, לשאת משקל של מאות קילוגרמים וגם להסתובב ביום ממוצע מאות אלפי פעמים. כך שבחירה של צמיגים לא מתאימים עלולה להפוך נסיעה פשוטה לתאונה בהתהוות.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

איך אפשר "לקרוא" צמיגים? התשובה פשוטה: לכל צמיג יש סיפור. יצרני הרכב בדרך כלל דואגים לצייד את המכוניות בצמיגים במידה מתאימה למכונית, לאחר מסכת ניסויים ארוכה והתחשבות במשקלים, ייעוד הרכב (ספורטיבי, חסכוני או שטח למשל), חלוקת משקל ועוד פרמטרים רבים.

 

בכל מקרה, זה לא חוקי לחרוג ממידת הצמיג, המופיעה על דופן הצמיג, החלק שאנחנו רואים מהמדרכה. יש מספר ראשון - למשל 205 - שמלמד על רוחב סוליית הצמיג במילימטרים. אחריו יופיע לוכסן ומספר שני – למשל 55 - שמתאר את גובה הצמיג, באחוזים מהרוחב (לפי הדוגמה זה 55% מתוך 205 מ"מ). ואז האות R עם רדיוס החישוק באינצ'ים. זה די מבלבל: מילימטרים, אחוזים ואינצ'ים כדי לתאר דבר אחד.

 

אבל רגע יש עוד. על צד הצמיג מופיע מידע חשוב נוסף: קוד המהירות של הצמיג, כלומר לנסיעה עד איזו מהירות הוא יתאים, וגם תאריך היצור שמוטבע לא בתאריך כמו בלוח שנה, אלא ב-4 ספרות שמציינות את השבוע בשנת הייצור. הכלל מאוד פשוט: לא לחרוג ממידת המהירות שקבע היצרן ולקנות צמיגים טריים בני פחות משנה.

 

אך צמיגים לא מסתכמים רק בזה: כדי שהצמיג שלנו יישאר יעיל יש להקפיד על לחץ אוויר מתאים. ברוב המכוניות הלחץ המומלץ מופיע על גבי לוחית קטנה שמוצמדת למשקוף דלת הנהג. לחץ הניפוח מצויד במידה שנקראת PSI או במידה שנקראת "באר", למשל 35 PSI או 1.7 באר. את לחץ הצמיגים מומלץ לבדוק מדי שבוע ולמלא בהתאם להוראות היצרן.

 

חשוב מאוד לעשות זאת כשהצמיג עוד קר, כלומר לאחר שהמכונית עמדה לפחות שעתיים ולא נסעה יותר משלושה ארבעה קילומטרים. הכי טוב לקנות מד לחץ פשוט שיראה לנו בדיוק מה המצב בצמיגים ואם אחד מהם מאבד אוויר, אז למהר לצמיגאי כדי לתקן. בחלק מהמכוניות המודרניות כיום מותקן מד לחץ אוויר מקורי מהיצרן שמציג על לוח המחוונים את הלחץ בצמיגים (TPMS, מנטר לחץ אוויר בצמיגים). כמובן, אין לנו יכולת או צורך להתרכז בו בשעת נהיגה, אך כאשר המכונית קרה בבוקר ועדיין לא נסעה, מדובר באמצעי טוב לדעת האם אנחנו נוסעים על צמיגים מנופחים כראוי.

 

בנוסף, ישנו עוד היבט צרכני חשוב: אילו צמיגים לקנות? שהרי המבחר אדיר, טווח המחירים עצום ויש מותגי צמיגים נחשבים יותר ונחשבים פחות. זוהי שאלה שחוזרת על עצמה והכלל מאוד פשוט: לפחות זוג, איכותי, בהתאם להוראות היצרן של הרכב.

 

מתי להחליף? בדרך כלל אחרי שנתיים שלוש נהוג להחליף צמיגים גם אם הם במצב טוב, כי צמיג נוטה לא רק להישחק אלא גם להתייבש בגלל השמש וחשיפה לקרינה אולטרה סגולה. צמיגי קדמי ימני יישחק יותר מהאחרים בשל החיכוך המוגבר בפניות ימניות הדוקות. והרי כולם יודעים שבפניה כל גלגל עובר דרך אחרת וכל גלגל סובב במהירות שונה - ולאורך זמן (פלוס כיוון הגה שלפעמים יוצא מיישור) נגרמת שחיקה לא אחידה בין הצמיגים.

 

הפתרון הוא אחת לשנה לעשות רוטציה ולהחליף צדדים וכיוונים. שימו לב! אם לצמיג שלכם יש כיוון סיבוב מוגדר - יהיה על הצמיגאי לסובב אותו על החישוק לפני שיותקן מחדש בצד הנגדי של הרכב. במכוניות בעלות הנעה קדמית או אחורית אפשר להחליף שני צמיגים בלבד (בתנאי שהנותרים במצב טוב). רכב בעל הנעה כפולה-קבועה חייב להחליף את כל הארבעה - פן תיגרם שחיקה מוגברת או חלילה פיתול במערכת ההנעה.

 

עכשיו מצוידים בידע החדש ומד לחץ אוויר רדו לחניה ובדקו את הצמיגים. ספרו לנו מה מצאתם.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים