שתף קטע נבחר
 

המכונית שהתחפשה

עץ ריח? ניאונים כחולים? אולי צמיגים רחבים וקרניים של שור זועם? מה מותר ומה אסור לשים על הרכב מבחינת חוקי משרד התחבורה

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

תתכוננו! פורים בפתח. איזו תחפושת אתם בוחרים השנה? משהו מוזמן מישראל? אולי מרשת קניות בינלאומית? ומה אתכם? מבוגרים מבוגרים, אבל מתחפשים, לא? ואם לא, אז לפחות למכונית שלכם מותר להתחפש.

 

 (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
(צילום: עוז מועלם)

 

טוב, לא בדיוק להתחפש, אבל בהחלט כן לקבל תוספות. עם זאת, יש כאן שוק גדול מאוד ומורכב של תוספות, חלק מהן מותר להתקין באירופה אבל אסור להתקנה בישראל. יש כאלה שמותר להוסיף בארצות הברית ובישראל יגרור דו"ח ואפילו הורדה מהכביש. ויש כאלה תוספות ופינוקים שמותר בכל מקום. אז איך אנחנו יודעים מה מותר ומה אסור?

 

אז בואו נצא מנקודת ההנחה שמבחינת חוקי מדינת ישראל אסור לשנות את התכונות המכאניות של המכונית בשום אופן. מה זה אומר? זה אומר שהרכב צריך להיות בדיוק כמו שהיצרן שלו החליט שהוא יורד מפס היצור. אסור למשל להוסיף למנוע עוד כוחות סוס. אסור לשנות את הקפיצים של מערכת המתלים. אבל יש גם לא מעט דברים שמותר לעשות לרכב, כמובן כל עוד הם עומדים בדרישות החוק.

 

אז קודם כל לגבי הגלגלים. גלגל מורכב מצמיגים וגם חישוקים, או בלשון העם הג'אנטים. מה אומר הכלל? הכלל אומר שמותר להרכיב ברכב את מה שהיצרן מרשה. וזה אומר שאם אנחנו ניגש למכון רישוי אנחנו נוכל לבקש להציץ בספר שנקרא "אוטו דאטה", מדריך ענק שכולל נתונים על עשרות אלפי סוגים של מכוניות, גם את מידת הצמיגים. לפעמים יש יצרני רכב שמאפשרים ללקוח להרכיב על המכונית כמה סוגים של מידות צמיגים.

 

אם מידת הצמיג מופיעה כמו שצריך במדריך האוטו דאטה, אפשר לבקש במכון לשלם אגרה, יחסית סמלית, ולקבל שינוי של מידת הצמיגים ברישיון הרכב. לגבי החישוקים, אותו הדבר: אם זה מופיע במדריך האוטו דאטה אז אין שום בעיה. רק צריך להכניס את זה לרישיון של הרכב כחוק. עוד מותר להחליף את החישוקים ברכב כל עוד הם עונים על שתי הגדרות חשובות: שיהיו בקוטר שיצרן הרכב דורש, ומעבר לכך שלא יבלטו מחוץ לבתי הגלגלים - אותן "כנפיים" - של הרכב.

 

גם בכל הקשור במתלים של הרכב, כלומר קפיצים ובולמים, יש כללי עשה ויש כללי אל תעשה. למשל, מותר להשתמש בבולמי זעזועים חליפיים כל עוד הם מתאימים לרכב בדיוק במידה שיצרן הרכב קבע. בקפיצים מדובר בסיפור שונה: עקרונית חייבים להתקין את מה שיצרן הרכב קבע כציוד מקורי. אבל יש חריגים. למשל לרכבי שטח מותר בישראל להרכיב קפיצים שהם יותר גבוהים, כלומר כאלה שהרכב מעט יותר גבוה אחרי התקנתם.

 

התוספת אינה גדולה, 50 מילימטרים, אבל יש לקוחות שלהם זה חשוב. וגם כאן חשוב שהקפיצים יהיו מיצרן שמשרד התחבורה אישר, וכמובן התקנה מקצועית אצל מתקין מוסמך. חשוב לציין שהתקנת "ערכת הגבהה" מהסוג הזה תחייב גם יישור גלגלים.

 

פינוקים, פינוקים ועוד פינוקים. יש עולם שלם של תוספות קוסמטיות שאפשר להרכיב לרכב. השמיים באמת הם הגבול בכל האמור לדקורציות לסוגיהן. גם כאן הכלל הוא שאסור שיהיה בתוספות שפוגעות בתפקוד המקורי של הרכב.

 

למשל, אם מדובר בספוילר אחורי, אפשר להתקין, אבל אסור שיהיה כזה שיחסום את שדה הראיה בחלון האחורי. אגב, בישראל אפשר אפילו לשנות את הצבע של הרכב. צריך רק לעשות את התהליך בצורה חוקית ומסודרת ולקבל לכך אישור חוקי בסניף של מכון רישוי, ואז לשנות את הצבע ברישיון.

 

בתא הנוסעים, הסיפור דומה: יש הרבה תוספות שמותר בהחלט להתקין, אבל אסור שהן יפגעו בבטיחות הרכב. דיבורית למשל אפשר להרכיב, אבל לא להרכיב דיבורית שעלולה לפגוע בנהג או בנוסע אם כרית האוויר חלילה תיפתח. למיטב ידיעתנו אין בחוק התייחסות לפרנזים או נצנצים ואפילו לא על שימוש ליבראלי במדבקות של יוניקורן - ומכיוון שעד היום אף אחד לא נעצר על טעם רע - עופו על זה.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים