המכונית השתנתה לנו
המכוניות שסביבנו משתנות עתה בקצב מהיר. מנועים מזהמים מפנים את מקומם לחשמל נקי והנגישות לאינטרנט מתוך הרכב מציעה לנו עולם שלם של מידע בתנועה. מה עוד יכול להשתנות? הרבה!
בשיתוף ynet רכב חדש
כיום, כך לפעמים נדמה, יש דברים שאנחנו פשוט מקבלים עם הרכב שלנו. זה כל-כך פשוט: מגיעים לסוכנות, פותחים את הקטלוג ובקושי יש לנו מה להזמין אקסטרה כי הכל כבר מגיע מקורי מהיצרן. מזגן? ברור, משנות השמונים. חלונות חשמל? ברור, מי עושה מכונית בלי חלונות חשמל. הגה כוח? הצחקתם אותנו חזק. אבל תתפלאו, כיום יש הרבה אביזרים מקוריים שרק לפני עשור אחד בלבד נחשבו למותרות. ועלינו להודות על התחרות בין יצרני הרכב.
אבל רגע, למה בעצם יש לנו כיום אבזור שפעם לא היה? ראשית, יש לנו את עניין הוזלת הטכנולוגיה. פעם מכשיר רדיו של בלאופונקט היה מוצר יקר. היום לייצר רדיו במכונית קוריאנית המיוצרות במיליוני יחידות בשנה, זה לא עולה הרבה כסף. אותו הדבר עם מערכות בקרת אקלים ועוד: הטכנולוגיה יותר זולה לייצר ולכן היא מחלחלת למטה וכמובן שמי שמרוויח הוא הצרכן הסופי.
אז מה יש לנו במכוניות כיום שאנחנו לא יכולנו לקבל במכוניות עממיות רק לפני עשור? נתחיל בבטיחות: מערכות בטיחות מקוריות, כלומר מערכות בטיחות אקטיביות. אנו מדברים על מערכות בטיחות שיודעות כיצד לקחת את השליטה על המכונית מידי הנהג ולבצע בעצמן את מה שצריך כדי שלא תחוו תאונה או שתוצאותיה השליליות יופחתו.
יש למשל מערכת היגוי אקטיבית, שיודעת למדוד את המרחק מהשוליים או מהפסים המקווקווים ולשמור את המכונית בנתיב הנסיעה. יש מערכת בלימה אקטיבית שיודעת לעצור את הרכב יותר מהר מכל אדם אם הולך רגל מתפרץ חלילה לכביש או שהמכונית שמקדימה בולמת לפתע. ויש לנו גם בקרת שיוט אקטיבית שמופיעה כיום בהרבה מכוניות חדשות: רק אומרים למכונית באיזו מהירות אנחנו רוצים לשייט בכביש המהיר והיא תעשה לנו הכול, כולל לבלום, לזחול בפקק ואפילו להזיז את ההגה כשצריך.
רק לפני חמש שנים, מי שרצה מערכת בלוטות' במכונית היה צריך או לקנות מכונית יוקרה או לחילופין להתקין דיבורית שדרשה לפעמים התערבות במערכות החשמל המקוריות של הרכב ופתיחת משטחים שלא צריכים להיפתח - זה היה מכוער וגרם לבעיות בהמשך הדרך. היום כבר אין יותר דיבור על דיבורית – כיום יש קישוריות.
כלומר, מערכת שמע ומולטימדיה שיודעת לא רק להשמיע לנו שיחות. אלא גם להתחבר לסמארטפון שלנו ולהפוך בעצם למרכז בידור נייד: המוזיקה שלנו, חיבורי אינטרנט, ניווט, את הכול אפשר להקרין על מסך בתוך המכונית, ויותר חשוב מזה: לשלוט בכל מה שנעשה שם באמצעות כפתורים על גלגל ההגה, בלי להוריד ידיים ובלי להוריד עיניים מהכביש. ממשקים חכמים כמו אפל קארפליי ו-אנדרואיד אוטו הופכים את מסך המולטימדיה לזה של הנייד - והחיים יפים.
אז קישוריות אינטרנטית ומערכות בטיחות באמת נשמעים נפלא והם עובדים יופי, אבל יש גם אביזרים פשוטים מאוד שפעם נחשבו ללוקסוס. קחו למשל את מערכת המזגן שברבות השנים הפכה ל"בקרת אקלים". פעם כדי ליהנות ממערכת בקרת אקלים היה צורך במרצדס או אודי, היום זה פיצ'ר שיש בהרבה מכוניות עממיות, אפילו מכוניות קטנות ונגישות. רק לוחצים על כפתור קביעת הטמפרטורה, שמים את המערכת על מצב אוטומט ונותנים לה לעשות הכול כדי שנהיה מרוצים עם הטמפרטורה.
אלה כמובן רק דוגמאות, אבל מה שיותר מעניין הוא מה שיהיה לנו בעתיד, כי אחרי הכול, אם את האביזרים שהיום אנחנו מקבלים כמובנים מאליהם לא הכרנו רק לפני עשר שנים, אז מה יהיה בשנת 2029? התשובה היא יותר. ומהכול. מערכות המולטימדיה עומדות להשתכלל הרבה יותר ולהתרחב לתחומים שהיום נראים כמעט דמיוניים, כגון למשל אספקת שירותים לרכב לאחר שביצענו הזמנה ישר מהמכונית.
לתקשר בין מכוניות כדי להזהיר על מפגעים או לדווח ישירות למפעל על תקלה. מערכות הבטיחות עומדות להשתכלל עוד, כאשר מילת המפתח כאן היא "אוטונומי". דמיינו את כביש 90 במוצאי שבת - כולם בדרך הביתה מסופשבוע באילת - בשיירה ארוכה של מכוניות המחוברות בניהן דיגיטאלית ונוסעות 180 קמ"ש ללא נהג. וכמובן, מכיוון שיהיו לנו רכבים חשמליים, אז יהיו פיצ'רים רבים שיעבדו מול המערכות החשמליות וגם פיצ'רים שיהפכו את הרכבים ליותר שיתופיים – כלומר יאפשרו לעוד אנשים לנהוג בהם כשאנחנו נחים. או ליצור "סוללת כוורת" של עשרות אלפי מכוניות המחוברות לרשת החשמל הארצית ומחזירות חשמל לרשת (תקבלו על זה החזר אל חשש) כדי לסייע בשעות העומס.
כל זה נשמע כמובן מאוד עתידי, אבל מה הסיכוי שלפני עשר שנים הייתם מאמינים שהמכונית שלכם תוכל לעצור בפתאומיות כשילד יקפוץ לכביש בלי שתרימו אפילו אצבע בכף הרגל. הדרך הטובה ביותר שתהיה לכם מכונית חדשה מהדור הטכנולוגיה האחרון היא באמצעות ליסינג פרטי תפעולי. רק תשלום ראשון קטן, החזר חודשי קבוע הכולל גם את עלויות הביטוח, והאחזקה ויכולת בכל לשדרג לדור החדש של עולם הרכב.
הצעות לרכב חדש וליסינג