שתף קטע נבחר
 

המסביר לצרכן הרכב

לא, זו אינה מתיחה. ב-1 באפריל 2019 יתייקרו רבות מהמכוניות. הנה דרך למצוא את הכיוון בסבך המיסוי החדש

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

אם אתם חיים במדינת ישראל, קשה היה לכם לפספס את העובדה שב-1 באפריל יתייקרו המכוניות החדשות. למה זה קורה, ולמה ב-1 באפריל דווקא? בגלל הדרך בה מחושב מס הקניה על מכוניות חדשות: כל מכונית חדשה - חוץ ממכוניות היברידיות וחשמליות - נושאת מס קניה בגובה של 83%. רגע. יש עוד: במדינת ישראל יש תמריץ מס שמגיע עד 16 אלף שקלים. יש מכוניות שמקבלות פחות מזה. אבל כיצד מחשבים את גובה ההטבה? לפי חמישה גזים מזהמים שהמנוע של המכונית פולט. בין היתר דו-תחמוצת הפחמן, פחמימנים וחלקיקים רעילים. ככל שהמכונית יותר נקיה, כך היא תקבל זיכוי מס יותר גדול.

 

מודדים צריכת דלק ()
מודדים צריכת דלק

 

למשל, על מכוניות היברידיות מוטל מס קניה של 30% כל עוד הן לא חורגות מרמת הזיהום. עד היום זה עבד היטב אבל בשנה שעברה קרו כמה תהליכים. ראשית, באירופה החלו להשתמש בשיטת חישוב זיהום חדשה ומחמירה יותר שנקראת WLTP. שיטה זו דורשת מיצרני רכב למדוד את המכוניות בנסיעה אמיתית ולא במעבדה. במדינת ישראל קרה תהליך נוסף: הציבור גילה את ההיברידיות והתמריצים שמגיעים עימן. וזה אומר פגיעה בהכנסות המדינה ממיסוי על רכב. מה עושים? בנוסחת המיסוי הירוק יש סעיף שמאפשר עדכונים תקופתיים וזה בדיוק מה שעשתה רשות המיסים.

 

העדכון האחרון  שמחמיר את נוסחת חישוב הזיהום התפרסם בתחילת ינואר אך מכיוון שמדובר בעדכון משמעותי, הוחלט שבתחילת אפריל הוא יכנס לתוקף. לכן רק ב-1 באפריל המכוניות החדשות יתייקרו ובחלק מהמקרים באופן משמעותי, כלומר בשיעור של אלפי שקלים במכוניות שעד כה נחשבו לנקיות יחסית כמו מכוניות סופר-מיני ומיני. אז מי שיקנה מכונית אחרי אפריל, כדאי שיתכונן כבר עכשיו.

 

בליסינג תפעולי פרטי תחול כמובן גם התייקרות, אך היא תהיה פחות משמעותית. מדוע? מכיוון ששם הרכב משולם באמצעות חלוקת תשלומים קבועה. זה אומר שמשלמים על הרכב מקדמה, לאחר מכן תשלום חודשי סביר בגובהו שנקבע כתוצאה מגובה המקדמה, ובסוף תשלום אחרון. את התשלום האחרון ניתן כמובן להמיר למקדמה על הרכב החדש.

 

מדוע זה חשוב? כי חברת הליסינג אומנם תשלם יותר על המכונית, אך היא לא תחוש בהתייקרות כמו הצרכן הפרטי שכן לחברות ליסינג יש כוח קניה עצום. אז ההתייקרות שלהן תהיה פחות משמעותית והן יכולות לגלגל זאת הלאה. בנוסף, כאשר התשלומים החודשיים הם בגובה אלפי שקלים ולא מאות אלפי שקלים, אז הסכום שמתווסף לעלות העסקה החודשית בקושי יורגש, ממש ברמה של עשרות שקלים בחודש, במקום מכה של אלפי שקלים בפעם אחת.

 

וזה כמובן לפני נושא התחזוקה: יש מי שטוענים שגם תחזוקת מכוניות חדשות תתייקר אחרי אפריל כי יבואני הרכב יצטרכו לספוג חלק מן ההתייקרות, ולסבסד אותה באמצעים אחרים, כמו העלאת מחירי הטיפולים. לעומת זאת, מי שחוכר מכונית בליסינג תפעולי פרטי לא צריך לדאוג לטיפול. זו כבר הדאגה של חברת הליסינג.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים