שוק משומשות קשה
למרות חודש אפריל שחון - הרבה מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל בשליש הראשון של 2019 - מה שמקשה עוד יותר למכור את המכונית המשומשת שלך. מה לעשות?
בשיתוף ynet רכב חדש
חודש אפריל של שנת 2019 נחשב בענף הרכב הישראלי לאחד החודשים היותר שחונים בכל האמור למכירות רכב. כך עולה מנתונים שפרסמה רשות המיסים החודש. לפי הנתונים יובאו לישראל פחות או יותר 7,700 מכוניות. זה הכול, ירידה של עשרות אחוזים ביחס למה שנכנס בשערי מדינת ישראל רק שנה קודם, באפריל 2018. אבל זה לא הסיפור המלא. שכן כמה מכוניות נכנסו לישראל במרץ 2019? כמעט 70 אלף מכוניות חדשות שנפרקו מהאוניות.
למה זה קרה? בגלל מה שנקרא "המס הירוק". בישראל מוטל על כל המכוניות מס קניה של 83%. מהמס הזה מורידים אלפי שקלים שנקבעים בהתאם לכמות המזהמים שהמכונית פולטת, והמס הזה מתעדכן כל כמה שנים. ב-1 באפריל נכנס מס חדש לתוקף, וזה אומר שהמכוניות שהגיעו לארץ לפני 1 באפריל והשתחררו מהמכס היו פטורות ממס הקניה הזה.
אם לישראל נכנסו במרס האחרון מעל 70 אלף מכוניות, איפה הן? נמסרו ללקוחות המאושרים באפריל? התשובה שלילית. יבואני הרכב שלמו את המיסים, שחררו מהמכס, ועתה יושבים על מאגר מכובד מאוד של עשרות אלפי מכוניות שהם עומדים למסור ללקוחות בחודשים הקרובים, אבל לא במחיר של לפני עליית המס אלא בזה שאחרי, כדי שיבואני הרכב ירוויחו עוד קצת. ואיך היבואנים ימכרו את האוטו? התשובה ברורה: הנחות. מבצעים. תשלומים. הוזלות, דחיפה אגרסיבית מאוד של הסחורה למי שיכול לשלם. ומי שלא יכול יקבל הלוואה, ישלם עוד יותר ועוד גורם ירוויח ממנו.
ליסינג תפעולי פרטי נמצא במגמת התחזקות: יש לקוחות שלא צריכים להביא כסף מהבנק או מהבית: הם שמים מקדמה נמוכה, משלמים מדי חודש תשלום לא גבוה ומקבלים תחזוקה וגם ביטוח מוזל. לרכב חדש מהניילונים כמובן.
מי שיפגע מהמהלך הזה באופן הכי קיצוני השנה הם בעלי המכוניות המשומשות, שנדמה שאוכלים אותה פעם אחר פעם. כך זה יעבוד: נניח שלכם יש יפנית או קוריאנית בת שלוש. אתם מבקשים לקבל עליה את מחיר המחירון, שזה נחמד. הבעיה היא שליבואן הרכב יש את אותה המכונית בדיוק, אבל מודל 2019.
אתם רוצים 80 אלף שקל נגיד, והלקוח שלכם, מי שילחץ לכם יד, יצטרך ללכת לבנק ולהביא לכם צ'ק. לעומת זאת, מי שיקנה את האוטו מיבואן הרכב לא יביא צ'ק שמן אלא צ'ק הרבה יותר צנום, נאמר מקדמה של 20-30 אלף שקלים, והיתר בפריסת תשלומים.
אז הייתם קונים מעצמכם מכונית משומשת? התשובה היא "לא". כמו רבים אחרים, אין לכם מספיק כסף לזה וגם אם יש, למה לא לשים אותו בבנק? אחרי הכול, בבנק הכסף שלכם יעבוד קצת בשבילכם וערכו לא יישחק. אז לכן קשה לכם למכור מכונית משומשת ובשנת 2019 בהמשך הדרך יהי לכם יותר קשה.
אז מה לעשות? התשובה פשוטה: תעניקו הנחה, תוזילו מחיר כדי שהמכונית לא תעמוד. זו חשיבה נכונה, אבל חברות הטרייד-אין הגדולות חשבו על זה לפניכם. הן מתמודדות עם אותם קשיים במכירה של מכוניות משומשות ולהן יש יותר משאבים ממה שיש לכם: יש להן פרסום אגרסיבי, יכולת להקפיץ מודעות, תוכן שמגיע אל הקונים בכל מקום, וגם הן נותנות תשלומים ואחריות, בדיוק כמו אצל יבואני הרכב. אין לכם יכולת להתמודד איתן גם אם תרצו, כי לכם יש מכונית אחת, של יצרן אחד. להן יש סופרמרקט של מכוניות, חוויה שלמה, לכם יש מפתחות ורצון טוב.
המצב הזה מאלץ רבים למכור במחירים נמוכים מאד מתחת למחירון - רק כדי להיפטר מהרכב הישן. וגם אתם תעשו זאת, כדי להנזיל את ערכו - ולעשות צעד ראשון לעבר רכב חדש שלא יעיק על האובליגו או על התזרים של משק הבית - ליסינג פרטי תפעולי.
הצעות לרכב חדש וליסינג