שתף קטע נבחר

שוב מחיר הרכב החדש יזנק

איך ישפיעו עלינו ההתייקרויות בשוק הרכב בעקבות שינוי המס הירוק הצפוי בינואר 2020?

 

בשיתוף ynet רכב חדש

  

שוק הרכב הישראלי נמצא בשנה מוזרה: מצד אחד, מכוניות לא חסר, נמלי הים מלאים, מוכרים והרבה בשורת מבצעי מכירות אינסופית. מצד שני זה תוקע חזק את שוק המכוניות המשומשות. איך הגענו למצב הזה?

 

פקק חסימה ירושלים  (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

בשנת 2019 מתרחשים כמה תהליכים רגולטוריים שטורפים את הקלפים בענף הרכב הישראלי והופכים אותו לחלוטין. זה החל כשבראשון באפריל נכנסה לתוקף נוסחת חישוב המס הירוק החדשה. במדינת ישראל מוטל מס קניה גבוה של 83% על כל המכוניות החדשות שמשווקות בארץ. אבל ממס הקניה הזה מורידים סכומים שמגיעים עד כמעט 17 אלף שקל אם הם מספיק "נקיים", כלומר יש להם פליטת מזהמים נמוכה. הנוסחה שלפיה מחשבים כמה מזהמים המכונית פולטת היא נוסחה גמישה, כלומר ניתן לשנות אותה, והשינוי האחרון נכנס לתוקף ב-1 באפריל.

 

בתגובה יבואני הרכב לא שינו את המחירים של המכוניות החדשות בישראל באופן ניכר. גם יבואני הרכב יודעים היטב שאם הם יעלו את מחירה של מכונית חדשה בחמשת אלפים או בעשרת אלפים שקלים, היא תישאר על רצפת אולם התצוגה. לכן היבואנים שינו את מחירי המכוניות החדשות בסכומים יחסית מתונים, אלף שקל פה ואלף שקל שם, אבל זו לא הבעיה: הבעיה היא כמויות המכוניות שיבואני הרכב הביאו עוד לפני ה-1 באפריל ושחררו ממכס. כאן טמון הכסף הגדול.

 

כדי שהציבור ימשיך לקנות, יבואני הרכב ספגו את ההפסדים האמיתיים, וכדי שהם לא יצטרכו לסבול מההפסדים, הם עשו ככל שביכולתם כדי לייבא את המכוניות לישראל עוד לפני ה-1 באפריל וגם לשחרר אותן ממכס. הנתונים של רשות המיסים חשופים לציבור ומופיעים בדו"חות היבוא של מדינת ישראל.

 

כלומר במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה יובאו לישראל יותר ממאה אלף מכוניות חדשות. זו תנועה חריגה מאוד של רכבים והבעיה היא שהרכבים האלה צריכים עכשיו להימכר לציבור, כלומר לצאת החוצה לכביש. אם יבואני הרכב לא ימכרו אותם הם יצטרכו לעשות להם בעוד כמה חודשים מה שנקרא גיול, כלומר למכור אותם בהפסד אחרי ש"עלו על הכביש" ונרשמה עליהם יד.

 

אבל- כפי שכבר אמרנו- יבואני הרכב לא פראיירים. הם מוכרים את הרכבים האלה במחירים של אחרי ההתייקרות, למרות שהם הביאו אותם לארץ במחירים של לפני ההתייקרות. כלומר הם יכולים לתת מבצעים, הנחות והטבות כדי שהלקוחות יקנו. המשמעותי היא תוצר לוואי של פגיעה בשוק הרכב המשומש. כי אם מכונית חדשה עולה נאמר מאה אלף שקל, היבואן יכול למכור אותה בתשעים אלף שקל במסגרת מבצע הטבות והוזלות. אז לציבור אין שום סיבה לקנות מכונית משומשת, כשעל המכונית החדה יש מבצעים, תשלומים, מימון ואחריות. אז שוק המשומשות סובל מתקיעה.

 

אלה לא חדשות טובות, אבל זו גם רק ההתחלה: בסוף שנת 2019 רשות המיסים מתכוננת למהלך הסדרה נוסף של שוק הרכב הישראלי שמכוון למכוניות הנמכרות ביותר - היברידיות. על מכוניות היברידיות יש מס קניה בגובה של 30%. בסוף השנה גובה מס הקניה יזנק ל-45% והמשמעות היא שוב אותו סיפור: התייקרויות לציבור - שכנראה ינהר להקדים ולקנות את המכוניות לפני ההתייקרות - ושוב מצב בו יבואני הרכב צריכים לספוג חלק מהעלייה.

 

המשמעות כמובן היא שמי שיש לו מכונית לא היברידית בת שנתיים שלוש לא ממש יצליח למכור אותה בחודשים הבאים, כי פחות או יותר מספטמבר השוק ישים לב שההיברידיות עומדות להתייקר, כמובן הודות לעידוד ופרסומים של יבואני הרכב וחברות הליסינג, וכל מי שחשב לקנות מכונית משפחתית , גם בציי הרכב, יקדים את הרכישה וילך על היברידיות, לפני שיגמר. ומי שאין לו היברידית? יחכה לשנה הבאה כדי למכור את המכונית.

 

רוצים לבודד עצמכם מתהפוכות שוק הרכב הבלתי יציב? לא לחשוב בכלל איך להתמודד עם מכירה של רכב משומש? בדקו עכשיו ליסינג פרטי תפעולי. אתם בוחרים מכונית מהדור המתקדם ביותר, משלמים מקדמה נמוכה ואחריה תשלומים חודשיים המכסים את עלות הרכב, טיפולים, ביטוח ועוד.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים