חלם: שילמו את הכסף, אבל לא יקבלו את האוטו החדש
משרד התחבורה שינה ב-1 לינואר את קבוצות הרישוי של כלי הרכב, אבל כל עוד עד שוועדת הכספים לא מאשרת אותן, אי אפשר למסור מכוניות ש"עברו" קבוצה. בין הנפגעים: חלק מדגמי מאזדה 3 וטויוטה יאריס. חילופי האשמות בין משרד התחבורה והכנסת
עו"ד גיל עמיר קיבל השבוע טלפון מפתיע מחברת דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו ומיני. בחודש שעבר הוא רכש מיני קופר JCW חדשה, ושילם את מלוא מחירה והמסים הנדרשים עבורה. "הובטח לי שאקבל את הרכב ב-1 בינואר, ואז עודכנתי שאי אפשר להנפיק לו רישיון רכב בגלל "עניינים בירוקרטיים". אני לא מאמין שהמדינה יכולה להיות כל-כך ברדקיסטית", אומר עמיר.
והוא לא לבד. לפי הערכות גורמים בשוק הרכב, יותר מאלף איש שרכשו רכב חדש, לא יכולים לקבל אותו משום שמשרד התחבורה עדכן השנה את קבוצות הרישוי לרכב, אבל טרם אישר זאת עם ועדת הכספים. לכן לא ניתן להעלות על הכביש רכב שקבוצת הרישוי שלו השתנתה. דווקא כאשר חודש ינואר אמור להיות חודש שיא של כל הזמנים במסירת רכב, עם הערכות מקודמות לפיהן יימסרו בו עד 45 אלך מכוניות, לעומת 36 אלף בינואר שעבר.
תזכורת: כל רכב חדש שנמכר בישראל משוייך לאחת משבע קבוצות רישוי בהתאם למחירו, וזו קובעת את גובה אגרת הרישוי השנתית. קבוצת הרישוי הראשונה הייתה עד כה "עד 100 אלף שקל", ואמורה לעלות כעת ל"עד 101 אלף שקל". קבוצת הרישוי השנייה נעה בין 100 ל-120 אלף שקל, ומעתה תנוע בין 101 ל-122 אלף שקל. הקבוצה השלישית תעבור מ-120 עד 141 אלף שקל, ל-122 עד 144 אלף וכך הלאה, עד לקבוצת הרישוי השביעית שעד כה הייתה לכל רכב שעולה יותר מ-296 אלף שקל, וכעת תתחיל מ-299 אלף שקל.
השינוי יוזיל את אגרת הרישוי לדגמים רבים, אבל בינתיים אי אפשר למסור אותם. ברשימה נמצאים מלבד כמה מדגמי מיני, גם מאזדה 3 בדגם 2.0 ליטר פרימיום, טויוטה יאריס סול האוטומטית וטויוטה לנד-קרוזר עם שלוש דלתות, ועוד. למאזדה 3 לבדה מחכים 250 לקוחות מתוסכלים, לטויוטה יאריס כמה עשרות, ורבים ממתינים בתסכול לדגמים אחרים.
עו"ד עמיר: "אצלי מדובר בעוגמת נפש ונזקים כמו שכירת רכב חלופי וביטוח ששילמתי על הרכב "כעת 'מתבזבז". יש גם אנשים שרכשו רכב מסחרי לצורכי פרנסה והנזקים שלהם עלולים להיות גבוהים בהרבה. אני בשוק מההתנהלות החובבנית של המדינה ובודק אפשרות לתביעה ייצוגית בנושא".
גורמים בוועדת הכספים מסרו ל"ממון" כי רק בשעות אחר הצהריים של יום חמישי שעבר, יומיים לפני סוף השנה, הגיש משרד התחבורה מסמך עם השינויים לוועדת הכספים, עם בקשה לאישור בהול. אלא שאז התברר כי חתימת שר האוצר משה כחלון ואישור משרד המשפטים חסרים, ומונעים את אישורו.
במשרד התחבורה טוענים אחרת. לדברי בכירים במשרד, הטפסים הוגשו לוועדה בתחילת השבוע, וכללו את כל החתימות הדרושות. "הועבר לוועדת הכספים צו עם כל החתימות הדרושות ואנחנו עושים הכל כדי לזרז את אישורו".
כך או כך, אחרי שהמדינה גבתה את המסים הכבדים, לא מצליחה הבירוקרטיה הממשלתית לאפשר לאזרחים ששילמו כל-כך הרבה ליהנות בינתיים מהרכב החדש שלהם.
הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"