מי מכר הכי הרבה ללקוחות פרטיים, ומי דווקא לליסינג
חשיפה: יבואני הרכב הבכירים הגדילו ב-2016 את המכירות למסלולי הליסינג העסקי והפרטי, כמו-גם מכירות רכבי 0 ק"מ. פחות ממחצית רכבי קיה ויונדאי נמכרו ללקוחות פרטיים, לעומת רוב מוחלט של סוזוקי. ואילו דגמים נמכרים בעיקר לליסינג?
בכל חודש מפרסם איגוד יבואני הרכב את טבלת המסירות הרשמית, המגלה כמה מכוניות מכר כל מותג וכל יבואן. הנתונים האלה מציגים אמנם את מספר המכוניות שעברו רישוי באותו חודש, לא משנה כיצד נרכשו ובידי מי, אך לא מגלים לנו כמה מכוניות מוכר כל יבואן לשוק המוסדי, בעיקר לחברות ליסינג, ואילו מכוניות מעדיפים לקוחות פרטיים - מכוניות שרשומות על שם לקוח פרטי ומבוקשות יותר בשוק המשומשות. בנוסף, רכב שנמכר בעיקר לחברות ליסינג וציי רכב, נמכר אחר כך במספרים גדולים, גורם נוסף שמשפיע על מחירי השוק שלו.
אז מי מוכר הכי הרבה מכוניות ללקוחות פרטיים? מנתונים שחושף "ממון" לסיכום 2016, עולה שרוב יבואני הרכב הגדולים מכרו השנה באופן יחסי פחות מכוניות ללקוחות פרטיים ויותר לשוק המוסדי. כך במקרה של יונדאי (רק 46% פרטיים), קיה (44%), סקודה (45%) ורנו (36%). טויוטה (55%) ואופל (35%) דווקא התחזקו במכירות לפרטיים. מבין המותגים העממיים ממשיכים לבלוט סוזוקי (92% לקוחות פרטיים) וסיאט (82%), לצד MG עם 93% לפרטיים, אבל כמות מכירות קטנה.
מותגי היוקרה מוכרים בדרך כלל מעט לציי רכב, ובשיעורים גבוהים לפרטיים, אבל הגדולים שבהם הגדילו מאוד את המכירות לליסינג ולחברות. מובילת השוק אאודי ירדה מ-91% לקוחות פרטיים ל-78%, מרצדס מ-86% ל-77% וב.מ.וו מציגה את שיעור המכירות הנמוך ביותר בשוק היוקרה ללקוחות פרטיים, 66% בלבד, לעומת 83% בשנה שעברה.
בחלוקה לדגמים החליפה קיה פורטה את מיצובישי אטראז' כדגם שנמכר באופן כמעט בלעדי ללקוחות ליסינג, ובקושי מבוקש על-ידי לקוחות פרטיים. רק 6.7% ממכירות הקיה המשפחתית נרשמו במשרד הרישוי על שם לקוחות פרטיים, לעומת 7.4% באטראז' ו-7.7% ביונדאי i25. המשמעות, את המכוניות האלה יהיה לכם קשה מאד למצוא בעתיד מבעלים פרטיים.
בקרב המשפחתיות בולטים שוב שיעורי מכירה גבוהים לציי רכב. אפילו טויוטה קורולה נמכרת רק ב-37% ללקוחות פרטיים, מאזדה 3 ב-36%, וסקודה אוקטביה ב-35%. פורד פוקוס רושמת 28% מכירה לפרטיים, אבל במקרה שלה מדובר בעלייה מכ-10% פרטיים בימי השיא שלה לפני חמש שנים. מהעבר השני, פולקסווגן גולף מכרה 78% מהכמויות לפרטיים, יותר אפילו מתאומתה היוקרתית אאודי A3, שמכרה כך רק 65% מהמסירות.
מבין הג'יפונים, הרכב הנמכר בארץ ב-2016, קיה ספורטאז', רשם 60% מכירות לפרטיים בזמן שיונדאי טוסון התאום מכר כך 71% מהמסירות. 50% ממכירות מיצובישי אאוטלנדר נרשמו על שם פרטיים, וכך גם 53% ממכירות סובארו XV. מהעבר השני, סוזוקי ויטארה מכר 95% לפרטיים והונדה V־HR מכר 91%.
במכוניות הקטנות מכרה קיה פיקנטו רק 42% מכלל המסירות ישירות ללקוחות פרטיים, לעומת 65% שמכרה יונדאי i10 התאומה ו-55% שמכרה שברולט ספארק המתחרה. ניסאן מיקרה מכרה 38% לפרטיים. אבל שימו לב לנתון אחר: רק 48% מדגמי הסופר-מיני היוקרתית אאודי A1 נרשמו על שם לקוחות פרטיים, אולי ההוכחה הבולטת ביותר לכניסה השקטה של יבואני היוקרה למכירה לציי רכב.
המכירות לחברות הליסינג מתחלקות בסוף, איך לא, לשלושה חלקים. הרוב מגיע לליסינג העסקי, אבל יותר ויותר מכוניות נמכרות על ידן ללקוחות פרטיים, בעסקאות תפעוליות או מימוניות, שבהן הרכב לא נרשם על שם הלקוח. והערוץ השלישי: מכירות רכבי ה-0 ק"מ, מכירות ישירות ללקוחות פרטיים של רכבי ליסינג מהניילון, שגם הן התחזקו ב-2016. למרות שהחוק מאפשר זאת, יבואני הרכב מונעים מחברות הליסינג לרשום בעצמן מכוניות על שם לקוחות פרטיים, מה שכאמור מסרס את כוונת המחוקק להגברת התחרות, ויוצר בכל שנה עשרות אלפי מכוניות שזהות בעליהן המקורי לא ממש ברורה, מה שמקשה על קביעת שווי הרכב, ויגרום בעתיד לבעלי רכב רבים הפתעה לרעה במכירה.
הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"