המכוניות החדשות הזולות שכולם קונים
בתוך שנתיים שולשו מכירות המכוניות החדשות בידי חברות הליסינג ("0 ק"מ"), לשיא של 31 אלף, בהנחות של 10 עד 20 אחוז ממחירי היבואנים. הנמכרת ביותר: קיה פיקנטו
לפני כשנה, כאשר חשף "ידיעות אחרונות" כי מכירות "רכבי ה-0 ק"מ" הוכפלו בין 2014 ל-2015 - מ-10,000 ל-21 אלף מכוניות, הייתה הכותרת "שנת האפס". כי הרבה יותר מזה, לא הערכנו שאפשר. טעינו. לפי נתונים המתפרסמים כאן לראשונה, במהלך 2016 מכרו חברות הליסינג בהנחות גדולות בדיוק 31,221 מכוניות חדשות, זינוק של 50% בשנה, ו-200% בשנתיים. כך עולה מניתוח הנתונים שביצע שי טרייבר, משנה למנכ"ל חברת הליסינג שלמה סיקסט. ביחס לכלל שוק הרכב החדש אשתקד, מדובר ביותר מ-10% מהמכוניות שעלו על הכביש ב-2016, ואחת מכל חמש מכוניות חדשות שרכשו לקוחות פרטיים.
"0-ק"מ" הוא ערוץ מכירות שתפס תאוצה גדולה בשנים האחרונות. מדובר במכוניות חדשות לגמרי, שנרכשות בידי חברות הליסינג אך נמכרות מיד לרוכשים פרטיים לא כרכב חדש ברישיון, אלא כיד ראשונה. המשמעות היא כי הרוכש יאלץ לפי מחירון לוי יצחק להפחית מערכן 14% בעת המכירה, למרות שלא שימשו כרכב החכרה מעולם. ההנחה המשמעותית שמקבלות החברות מיבואני הרכב בזכות הרכישות הגדולות שהן מבצעות, מאפשרות להן למכור דגמים פופולריים בהנחה של 10 עד 20 אחוז ממחירון היבואן.
מבחינת היבואן מדובר אמנם בתחרות לאולמות התצוגה ולסוכני המשנה שלו, אבל גם בערוץ שחברות הליסינג נעזרות בו כדי לייצר הכנסות מהירות, ומבטיח ליבואנים כמויות מכירה משמעותיות, המאפשרות לו לעמוד ביעדי המכירות להם התחייב ליצרני המכוניות בחו"ל, ולזכות בבונוסים הכספיים הנלווים לכך.
גם השנה, המכונית הנמכרת ביותר בערוץ המכירות המוזל היא קיה פיקנטו, עם כ-3,400 מכוניות, אחת מכל חמש פיקנטו שעלו על הכביש ב-2016. יונדאי טוסון מכר כך 1,849 יחידות, יותר מאשר מיצובישי אאוטלנדר (1,822) וקיה ספורטאז' (1,685). קיה היא גם המותג שמכר כך הכי הרבה מכוניות, כ-6,600, לעומת 5,160 ביונדאי ו-2,750 במיצובישי. קיה אמנם ראשונה במספרים מוחלטים, אך יונדאי מכרה יותר רכבי 0 ק"מ יחסית לשאר מכירותיה - 13.6% לעומת 13.3% בקיה. לעומתן בולטים מותגים עממיים אחרים בשיעורי מכירות 0 ק"מ נמוכים יחסית, כמו סקודה, פולקסווגן וסיאט.
"מכירות האפס קילומטר הן גיים צ'יינג'ר", אומר איל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, החברה-האם של שלמה סיקסט. "הצרכן מרוויח, אבל יותר ויותר גורמים בשוק מבינים שכל השוק נפגע. חברות ההשכרה מתקשות למכור את הסחורה הקלאסית שלהן, מכוניות בנות 12 עד 18 חודשים, לחברות הליסינג קשה יותר למכור מכוניות משומשות, ויבואני הרכב מרגישים את התחרות באולמות התצוגה. יש שני יבואנים שמובילים את המכירות האלה, וגם שם כבר מרגישים שינוי. אני מעריך שב-2017 שוק ה-0 ק"מ לא יגדל, בטח לא כמו ב-2016".
ואכן, בשבועות האחרונים הציגה כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי, גרסאות מוזלות ל-i10 ולספייס-סטאר הקטנות, שנמכרות ב-72 אלף שקל באולמות היבואן, קרוב מאוד למחירי ה-0 ק"מ של חברות הליסינג. מעניין אם יהיה גם שינוי במחירי קיה פיקנטו, כאשר יושק בארץ בחודשים הקרובים הדור החדש.
עוד מגמה שבלטה השנה, על רקע הגידול במכירות, היא מכירת רכבי ה-0 ק"מ בידי חברות הליסינג לא רק ללקוחות פרטיים, אלא גם ללקוחות מוסדיים אחרים, סוחרים קטנים יותר, שימכרו אותן בעצמם ללקוחות פרטיים. 16.3% מהעברות הבעלות של רכבים כאלה היו לסוחרים, עלייה של 1.1% לעומת השנה הקודמת. המשמעות: חלק מחברות הליסינג הגיעו לשיא יכולת המכירה שלהן, והן מתחילות לגזור קופון ממכוניות שמוכרים אחרים, תוך הקטנת הרווח הכולל שלהן מהעסקה.
עוד סימן לשוק הרווי אפשר לזהות במספר "ימי המלאי" הממוצע של הרכבים האלה במגרשי הליסינג. אם ב-2015 עמד הממוצע על 44 ימים, ב-2016 הוא גדל ל-47. סיטרואן ברלינגו הייתה הנמכרת האיטית ביותר, עם 50 ימי מלאי בממוצע, לעומת 15 יום ליונדאי טוסון ו-18 יום לפיקנטו. שברולט ספארק רשמה את השיפור הגדול ביותר, מ-103 ימי מלאי ל-31 בלבד.
דגמי ה-0-ק"מ הפופולריים ביותר
- קיה פיקנטו - 3,386
- יונדאי טוסון - 1,849
- מיצובישי אאוטלנדר - 1,822
- קיה ספורטאז' - 1,685
- מאזדה 3 - 1,193
- ניסאן מיקרה - 1,080
- סיטרואן ברלינגו - 965
- יונדאי i25 - 905
- שברולט ספארק - 786
- יונדאי i10 - 764