הפתעת טווח: שברולט בולט ניצחה את טסלה
המכונית הכל-חשמלית של שברולט הפתיעה במבחן טווח מול טסלה - החשמלית היוקרתית של אלון מאסק. וכמה ק"מ היא הצליחה לצבור על טעינה אחת?
שברולט בולט ניצחה את טסלה מודל S 75D במבחן טווח שערך לה מגזין קונסיומר ריפורט האמריקאי רב ההשפעה. לא רק שהבולט הציגה טווח נסיעה גדול יותר על סוללה טעונה במלואה, היא גם גמאה מרחק גדול יותר מכפי שהסוכנות להגנת הסביבה (EPA, Environmental Protection Agency) העריכה עבורה באופן רשמי.
הבולט הקטנה השיגה מרחק של 407 ק"מ (250 מייל) על טעינה אחת, בזמן שהטווח אותו מציינת הסוכנות עומד על 388 ק"מ. טסלה מודל S בגרסת 75D שהתחרתה בה צברה 383 ק"מ בלבד, הפרש של 24 ק"מ. הטווח אותו מציינת ה-EPA עבור טסלה עומד על 422 ק"מ - 39 ק"מ יותר מכפי שהשיגה בפועל.
יש לציין כי הקונסיומר ריפורט אינו בודק את המכוניות הנבחנות בתנאי כביש רגילים, אלא משתמש במתקן הניסוי העצום והמצויד שלו בקונטיקט. במקרה של בחינת רכב חשמלי, כך מדווח, נהגו הבוחנים בעיקר בקצב קבוע של 106 קמ"ש (65 מייל לשעה) בתנאים אופייניים לנסיעה בכביש מהיר. מיזוג האוויר נותר כבוי במשך כל המבחן. לדברי עורכי המבחן, אילו היו נוהגים בקצב של 73 קמ"ש (45 מייל לשעה) ניתן היה לסחוט טווח גדול יותר מהסוללה.
מחירה של שברולט בולט בארה"ב עומד על כ-37.5 אלף דולרים, לפני הטבה של 7,500 דולר. מחירה של טסלה מודל S בגרסת 75D הנבחנת עומד על כ-76 אלף דולר לפני ההטבה, כפליים ממחירה של הבולט. בריפורט מודים כי טווח הנסיעה שמאפשרת מודל S בגרסה 100D יהיה כנראה טוב יותר מהשיא שקבעה הבולט, אך זו לא נבחנה עדיין על-ידי הארגון בהקשר לטווח הנסיעה.
טווח נסיעה מוגבל נחשב בעבר - ובמידה רבה גם כיום - כאחד הגורמים החשובים להעדפת רכב בעל הנעת בנזין או דיזל, או היברידי המשלב אחד מהשניים עם מנוע חשמלי, על-פני רכב כל-חשמלי דוגמת הבולט או טסלה שאינן משווקות בישראל. אצלנו ניתן לרכוש שני דגמים בלבד בעלי הנעה חשמלית מלאה, רנו זואי וב.מ.וו i3. משתיהן ביחד נמכרו רק כ-30 מכוניות השנה. גורמים נוספים הפוגעים עדיין באטרקטיביות של רכב חשמלי הם עלות רכישה גבוהה, זמן טעינה ארוך ורמת נוחות שאינה משתווה לזו של מכוניות "רגילות".
יצרני מכוניות חשמליות המשתדלים להגדיל עד כמה שניתן את טווח המכוניות שהם משווקים, מציידים אותן במערך מתלים נוקשה יחסית ומרכב נמוך יחסית לצורך הקטנת התנגדות האוויר הנגרמת כתוצאה ממערבולות מתחת לרצפת הרכב, כמו-גם כדי למנוע תנועת מרכב מיותרת הפוגעת אף היא ביעילות. כלי רכב חשמליים מצוידים גם בצמיגים נוקשים יחסית בעלי התנגדות נמוכה לגלגול, כדי להקטין את אובדן כוח המנוע במהלך הנסיעה. בקונסיומר ריפורט אכן מציינים כי לצד יתרונותיה של הבולט (טווח נסיעה, זריזות ותא נוסעים שקט), היא סובלת בין היתר מנוחות נסיעה לא מרשימה, מושבים לא נוחים וזמן טעינה ארוך.