בית המשפט החליט: הגבלת המהירות נמוכה מדי
אפילו שופטי תעבורה מתחילים להשתכנע: המהירות המותרת בכביש 44 שליד אזור התעשייה בחולון, שבו אוכפת המשטרה מהירות באינטנסיביות, נמוכה מדי יחסית לתנאי הדרך. התוצאה: הם מתייחסים אליו כאילו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש וקוראים לשנותה רשמית
כשמדברים על מערך מצלמות המהירות המשטרתי כמלכודות מס, ולא כאמצעי שבאמת נועד לשפר את הבטיחות בדרכים, מדברים בדיוק על המצלמה הזו: צמודה לגשר החקלאי המוביל אל בית הספר מקווה ישראל בכביש 44, בין אזור ואיזור התעשייה בחולון, לדרום תל אביב. "ק"מ 39 בכביש 44", מכירים אותה עורכי הדין לתעבורה ושופטי התעבורה, שאפילו הם כבר מתחילים להתקומם נגד אופן הפעלתה.
עד לפני כחמש שנים הייתה המהירות בכביש 90 קמ"ש. ואז החלה פרויקט להרחבתו, שיצר בו מסלול נפרד לתחבורה ציבורית, ארבעה נתיבים בכל כיוון, ומהירות נסיעה מותרת של 70 קמ"ש בלבד, שהורדה כמקובל לזמן העבודות, אבל מעולם לא שבה לקדמותה. וכך, באחד הכבישים העמוסים באזור המרכז, המשמש גם ככניסה לתל אביב, מקבלים בכל שנה מאות נהגים דו"חות מהירות, כאשר הם נוסעים בכביש רחב, רב-נתיבי עם הפרדה במרכז שנראה כמו כביש בין עירוני, ולא מעלים על דעתם שהמהירות המותרת בו נמוכה כל־כך.
וכך קבעה שופטת התעבורה התל אביבית עינת יהב רק בשבוע שעבר, כאשר דנה בעניינו של נהג שצולם נוסע בכביש ב-122 קמ"ש. "אין המדובר בכביש רגיל, אלא בכביש 44, אשר לא אחת נתקלו בתי המשפט בעתירות חוזרות ונשנות של נאשמים ושל סנגורים מדבר היעדר התאמה בין תוואי הדרך לבין המהירות המותרת שם. יש להתחשב בנתון זה של כביש הנחזה בעיני הנהגים ככביש בין עירוני".
אותו נהג, שעברו התעבורתי נקי והתביעה המשטרתית דרשה שרישיונו ייפסל ושיוטל עליו קנס כבד, נדון לפיכך בידי השופטת לקנס בסך 2,000 שקל בלבד - לא העונש שמטיל בית משפט על נהג שהוא תופס כמי שנסע ב-52 קמ"ש מעל למותר. השופטת אף הוסיפה: "נראה לי נכון לפנות לרשויות לבחון את עניינו של הכביש את עירוניותו, על מנת לחסוך לבתי המשפט דיונים מיותרים באירועים מסוג זה, וכך אני עושה".
עו"ד יגאל טמיר שייצג את הנאשם אומר כי "מדובר במקרה של הצבת מכשול בפני עיוור. למרות המצב החליטה המשטרה להציב מצלמת מהירות במקום והתביעה המשטרתית בוחרת להתעלם מהסוגיה של כביש שהנהגים שחולפים בו חושבים לתומם כי המהירות המותרת בו היא 90 קמ"ש. לכן נעתר בית המשפט להטיל על הנהג עונש ללא פסילה בפועל וקרא בצדק לרשויות לבחון את המהירות המותרת בכביש".
זו לא הפעם הראשונה בה שופט מתקומם נגד המהירות המותרת במקום. גם שופט בית המשפט לתעבורה בת"א, מאיר דרורי, קבע בעבר כי נתיבי ישראל (לשעבר מ.ע.צ) צריכה לשנות את מגבלת המהירות במקום ל-90 קמ"ש. זה היה כאשר דן במקרה של נהג שצולם נוסע בכביש במהירות של 114 קמ"ש, ויוצג בידי עו"ד עופר חורש.
חורש הציג לבית המשפט דו"ח של מהנדס תנועה משטרתי שקבע כי מהירות הנסיעה במקום צריכה להיות 90 קמ"ש, כפי שהייתה לפני שהחלו העבודות בכביש. השופט הורה לשלוח את החלטתו לממונים על התמרור בעיריית חולון ובאזור ונתיבי ישראל ודן את הנהג כאילו המהירות המותרת במקום היא 90 קמ"ש: קנס של 750 שקל ופסילת רשיון ל-30 יום, למרות שלכאורה נסע 34 קמ"ש מעל למותר. "אין ספק מהירות הנסיעה המותרת בכביש אינה מתאימה לתנאי הדרך", אומר עו"ד חורש.
והתגובות?
- מאגף התנועה במשטרה נמסר כי הנושא נמצא באחריות משרד התחבורה.
- ממשרד התחבורה (בניגוד למסמכים שנמצאים בידי "ממון") נמסר כי "מבדיקה שנערכה עם המפקחת על התעבורה במשרד התחבורה עולה כי המהירות בקטע הכביש המדובר עומדת על 70 קמ״ש ואושרה עוד בשנת 2000 .בעקבות פניה שהגיעה למשרדנו בנושא ביקשה המפקחת מחברת נתיבי ישראל לבחון האם יש מקום לשנות את המהירות המותרת".
הכתבה התפרסמה בידיעות אחרונות