שתף קטע נבחר
 

גם בישראל - יום חניה בארבע ערים, אבל לא לרכב

לראשונה יצויין גם בישראל יום החניה הבינלאומי, במסגרתו הופכות חניות הרכב הרגילות לאזורים ציבוריים עבור תושבי העיר. מאחורי היוזמה: עמותת מרחב ומגמה ירוקה

מחר (ו') יצויין ברחבי העולם יום החניה ("פארקינג דיי", PARKing Day) יום שבו תושבי העיר "כובשים" חניות ומקימים עליהן פיקניקים, הופעות, קיוסקים וספסלים, במטרה לנסות ולהפעיל לחץ ציבורי שיסייע להחזיר את המרחב העירוני להולכי הרגל על חשבון המכוניות. ולראשונה, יום זה יקבל ביטוי גם בישראל ובארבע ערים בהן הסכימו רשויות מקומיות לשתף פעולה: כפר סבא, רמת גן, הרצליה וגבעתיים. מאחורי היוזמה: עמותת מרחב ומגמה ירוקה.

 

צילום: אלי סגל

צילום: אלי סגל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

  • הכבישים הצפופים בעולם: כל הסיבות לפקקים

 

"היוזמה החלה בסן פרנסיסקו ב-2005 והתפשטה למקומות נוספים בארה"ב ובאירופה. זו היתה פעילות גרילה של אנשים פרטיים שהפכו מקומות חניה לפארקים במקומות בהם היה מחסור, כדי להראות לאנשים איך השימוש במקומות החניה מבוזבז על קופסאות מתכת ולא על בני אדם", מספר ליאור שטיינברג, מתכנן ערים מחברת streetmakers שמבצע את הפארקינג דיי עבור עיריית רוטרדם שבהולנד.

 

"ברוטרדם העירייה משנה את ההוראות לפקחים כך שבמשך יום שלם לא נותנים דו"חות לאנשים שמשתמשים בשטחי החניות בעיר (שלא עבור כלי רכב). בעלי עסקים ואנשים פרטיים נרשמים באינטרנט ומקבלים מאתנו דשא מלאכותי ואנחנו גם יוצרים בעצמנו פעילות בכמה מקומות כמו אזור משחקים לילדים, מגרש גולף ופעילויות נוספות. העירייה משתמשת בזה כדרך לצמצם מקומות חניה. אם זה אכן עבד טוב, אחרי כמה חודשים מזיזים את מקום החניה".

 

הרשויות המקומיות בישראל עדיין רחוקות אמנם מהמודל ההולנדי, אבל שיתוף הפעולה מעודד את המארגנים. אור לוסטינגר מעמותת מרחב סיפרה לאולפן ynet: "איך אנחנו מחלקים את המרחב בין מכוניות, תחבורה ציבורית, הולכי רגל ואנשים, היא עדיין סוגייה שלא ממש נגענו בה, ואני מקווה שבאמת הפארקינג דיי יהווה את ההזדמנות לעורר את הדיון הזה, בו אנשים שמניעים ויוצרים את החיים בעיר יקבלו עדיפות עליונה. לעיריות אליהן פנינו היו אמנם חששות, אבל אני חשבת שדווקא להתמודד עם הדבר הזה ולשים את זה על השולחן, זה מבורך".

 

מטרופולין תל אביב הוא העמוס ביותר בין מדינות ה-OECD בכלי רכב פרטיים על הכביש, ולפי נתוני הטכניון, גוש דן היא מעצמת חניות לרכבים פרטיים - 467 מכוניות ל-1,000 מקומות חניה מהווים את השיא בין מדינות הארגון. יחד עם זאת, האלטרנטיבות הראויות לשימוש ברכב הפרטי בישראל מצומצמות בהרבה מאלו שבמדינות הארגון. בעוד שבישראל רק 25% מהנסיעות מבוצעות בתחבורה ציבורית, במדינות הארגון מדובר ב-60%. מהירות האוטובוסים בישראל עומדת על 16 קמ"ש בממוצע, לעומת 25 קמ"ש במדינות אלו. ישראל סובלת גם ממחסור בנתיבי העדפה לאוטובוסים ובמסלולי אופניים שאמורים להוות אלטרנטיבה מהירה ויעילה לנסיעה ברכב הפרטי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי סגל
החניה תעבור להולכי הרגל
צילום: אלי סגל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים