יד ראשונה מצורר: המרצדס של היטלר למכירה
מכונית השרד הפרטית של אדולף היטלר תוצע למכירה בארה"ב. על המחיר איש אינו מוכן להמר וכך גם על הרוכש העתידי. בית המכירות הפומביות כבר הצהיר: 10% מסכום הרכישה יועבר למוסדות להנצחת השואה
מכונית המרצדס הסופר-מפוארת והמשוריינת שהזמין אדולף היטלר תוצע למכירה. לפי בית המכירות הפומביות Worldwide Auctioneers אשר יציע ב-17.1.2018 את המכונית הנדירה למכירה בסקוטסדייל, אריזונה, מדובר ב"רכב בעל המשמעות ההיסטורית הגדולה ביותר שהוצע אי פעם למכירה לציבור". לפני כ-10 שנים נמכרה למיליארדר רוסי מכונית דומה שהוזמנה במקור על-ידי אדם פרטי. המחיר לא פורסם אך הערכות נעו בין 4 ל-10 מיליון יורו.
איש אינו יודע לנחש באיזה מחיר ירכשו את הרכב הספציפי שמוצע כעת למכירה, ואשר רק שלושה מסוגו נותרו בעולם. עם זאת אין ספק שמכונית זו היא בעלת הערך הגבוה מכולן. מעניין גם יהיה לדעת מי ירכוש אותו - אם כי יתכן ובעליו החדשים יבקש להשאר בעילום שם. בכל מקרה, בית המכירות כבר הצהיר כי 10% מסכום המכירה יועבר למוסדות העוסקים בהנצחת השואה.
מרצדס 770K "גרוסר" הייתה בשנות ה-30 וה-40 תשובתה של תעשיית הרכב הגרמנית למכוניות הסופר-פאר היקרות במיוחד מבריטניה, איטליה וארה"ב. לא במקרה זכתה לכינוי "סופר-מרצדס". היא נבנתה בעבודת יד על פס הייצור של מרצדס בסינדלפינגן שליד שטוטגארט, תחת שם הקוד W150. לבסוף יוצרו ממנה 88 יחידות בין השנים 1938 ו-1943, אך המכונית של היטלר שייכת לשמונה אבות-טיפוס מגרסת קדם-ייצור סדרתי. רק שלושה כלי רכב מסוג זה נותרו עדיין בידיים פרטיות, ושניים נוספים שייכים לאוספים ציבוריים.
המכונית שהוזמנה על-ידי היטלר נמסרה לידיו ב-1941 וזכתה גם למיגון מיוחד (בין היתר חלונות בעובי 40 מ"מ), וכמו אחיותיה שעברו לידיים פחות מרושעות, הונעה על-ידי יחידת 7.7 ליטר עם שמונה צילינדרים בשורה ומגדש-על. ההספק המרבי עמד על 155 כ"ס, או עד 230 כאשר מגדש העל פעל. המהירות המרבית עמדה על 160 קמ"ש מאוד מרשימים לתקופה. היו לה חמישה הילוכים רגילים והילוך יתר, ובסיס הגלגלים שלה השתרע לאורך 3.88 מטרים. ארבעה בלמי תוף הידראוליים ומתלים נפרדים מלפנים ודה-דיון מאחור, השלימו מפרט יוצא דופן לתקופה. בסך הכל צברה המכונית שתוצע למכירה 33,359 ק"מ.
המרצדס של היטלר הועברה לארצות הברית ב-1945 לאחר ניצחון בעלות הברית, ונמצאת כיום במצב מעולה לאחר ששופצה בקפידה כפי שניתן לראות בתמונות.
תיקון: פס הייצור בסינדלפינגן ממוקם ליד שטוטגארט ולא מינכן כפי שנכתב במקור