מקבלים רכב היברידי צמוד? בדקו את משכורת פברואר
תוקף תקנה המעניקה הנחה של 500 עד 1,000 שקל בשווי שימוש רכב היברידי הסתיים. ועדת הכספים תקבע אם עשרות אלפי ישראלים ייפגו במשכורת פברואר
עשרות אלפי ישראלים עלולים להפסיד עד מאות שקלים בחודש במשכורת, לאחר שהיום (א') פג תוקף תקנה המקנה הנחה משמעותית במס על רכב צמוד היברידי. כך נודע ל"ידיעות אחרונות". כיום, כל מי שמקבל רכב מהעבודה משלם עליו מס שווי שימוש, שכן רשות המסים מתייחסת לכך כסוג של תשלום נוסף לעובד. לכל רכב נקבע שווי שימוש חודשי בסך 2.5% ממחירו כחדש, ועליו משולם מס בהתאם למשכורתו של העובד.
אך לפני שנתיים וחצי אישרה ועדת הכספים כי הבוחרים ברכב צמוד היברידי יקבלו הנחה של 500 שקלים לחודש, ששוויה בין 150 ל-250 שקלים בנטו. עבור רכב חשמלי לגמרי ועבור רכב היברידי-נטען, המצויד בסוללה חשמלית גדולה יותר ומסוגל לנסוע עד כ-50 ק"מ בהנעה חשמלית לאחר טעינה של מספר שעות, נקבעה הנחה בסך 1,000 שקלים, משום שרכבים כאלה יקרים יותר ומזהים משמעותית פחות. כל זאת בנוסף למס קנייה נמוך יותר לרכבים כאלה, 10% לרכב חשמלי, 20% להיברידי נטען ו-30% להיברידי רגיל, לעומת 83% לשאר המכוניות.
התקנה המפחיתה את שווי השימוש לרכב "ירוק" עודדה את כניסתם לשוק הליסינג, והביאה לזינוק במכירת מכוניות שמזהמות פחות. 2017 תסתיים עם גידול של כ-250% בשוק הזה, שיגיע ליותר מ-25 אלף כלי רכב. כך למשל עלו לכבישי ישראל השנה יותר מ-7,000 יונדאי איוניק, כ-4,000 טויוטה C-HR, כ-3,800 קיה נירו ו-3,500 טויוטה אוריס HSD. מבין ההיברידים הנטענים הדגם הנמכר ביותר היה מיצובישי אאוטלנדר PHEV (עם כ-330 יחידות) ומבין החשמליים, רנו זואי, עם כ-100 מכוניות.
אולם התקנה לשווי השימוש המופחת לרכב ירוק, שאושרה ביולי 2015, מסתיימת היום (יום א', ה-31 לדצמבר 2017). ברשות המסים אומרים כי הכוונה היא להאריך את ההטבה, וכי הבקשה הוגשה כבר לוועדת הכספים וממתינה לאישורה. אם הוועדה לא תאשר את ההארכה עד לסוף ינואר ירגישו מחזיקי כלי רכב אלה את הפגיעה במשכורת פברואר. יצוין כי ועדת הכספים לא מאשרת אוטומטית כל בקשה של האוצר, וכי בשנה האחרונה התעכב הטיפול בבקשות כאלה לא פעם, בעקבות מחלוקות עם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה).