הודעה לרוכבים: הטסט צפוי להתייקר
בדיקת רכב דו-גלגלי תכלול לראשונה גם בדיקת בלמים ואורות ממוחשבת. כדי לממן את המסלול הייעודי יבקשו המכונים לייקר עוד יותר את הטסט
הקץ לטסט הדו-גלגלי שאתם מכירים. מכוני רישוי הרכב יחויבו תוך חודשים ספורים להפעיל מסלול נפרד לביצוע מבחני רישוי (טסטים) לאופנועים וקטנועים, בדומה למסלולים הנפרדים הקיימים כיום לרכב פרטי ולמשאיות. במסלול זה יעברו כלים דו-גלגליים לראשונה גם בדיקות בלמים ואורות ממוחשבים. עם זאת, התקנה החדשה צפויה לייקר את מחיר הטסט הגבוה משמעותית ממדינות אירופה. בנוסף, בישראל מתבצע טסט אחת לשנה מיום העלייה לכביש, בניגוד למקובל במרבית המדינות.
בישראל משלמים פי 3 עד 5 על טסט לרכב
1 מכל 10 רוכבים - עם כלי לקוי או בלי רישוי תקף
רוצה לעבור טסט עם דו-גלגלי מסוכן? שלם 250 שקל
כיום מבוצעים מבחני רישוי לכלי רכב דו-גלגלי לצד מסלולים רגילים המשמשים כלי רכב פרטיים ומסחריים. בדיקות אלה מסתמכות על עינו של הבוחן וללא כל מכשור, גם כאשר מדובר בכלים עם מערכות מתקדמות בדומה למכוניות. כך למשל מצוידים מרבית האופנועים והקטנועים החדישים במערכות עזר מתקדמות לבלימה כמו ABS, שבחינתן אפשרית באמצעות מכשור מתאים בלבד. יש לציין כי בדיקות אלה אורכות דקות ספורות, זמן קצר בהרבה מבדיקות מכונית.
על־פי התקנה החדשה, החל מחודש מאי 2018 לא יוכלו מכוני רישוי לבצע מבחן לרכב דו-גלגלי, ללא שימוש במסלול נפרד ומכשור מתאים. המסלול הייעודי יכלול בין היתר עמדות זיהוי, בדיקות בלמים ואורות ממוחשבים. כיום פועלים בישראל 64 מכוני רישוי לרכב, ורק ב-14 מתוכם קיימים מסלולי בדיקה מיוחדים לאופנועים.
שר התחבורה ישראל כץ, שחתם על תקנת הבדיקה החדשה, ציין כי הכשרת מסלולים יעודים ומכשור מתאים לבדיקות אופנועים וקטנועים במכוני הרישוי תשפר משמעותית את יעילות ואמינות הבדיקות. "המסלולים הייעודיים והמכשור המתקדם הנדרש, תואמים את התקינה האירופאית ויגבירו את בטיחות בוחני הרכב והנהגים", הוסיף.
אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי, העריך אתמול כי מכוני הרישוי יספיקו לעמוד בלוח הזמנים שנקבע. "אנחנו תלויים בזמני האספקה של ציוד הבדיקה החדש, אך הספקים בארץ מעריכים שהציוד, שהתקנתו תארך כשבוע, יגיע בזמן. המסלול לרכב דו גלגלי יהיה צר ממסלולי הרכבים האחרים, ויש עבורו מקום במכונים, הוא לא יבוא על חשבון האחרים, אלא בנוסף". עלות רכישת והתקנת הציוד לכל מכון עומדת על כמה עשרות אלפים שקלים. בשל מחירו והארכת זמן הבדיקה, יבקשו המכונים ממשרד התחבורה להעלות את מחיר הטסט הדו־גלגלי.
יש להזכיר כי לפי השוואה שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בין אגרות הטסט השנתי בישראל ומדינות אחרות בעולם, הרוכבים בישראל נדרשים גם להגיע לעיתים קרובות יותר, וגם לשלם כ-84% יותר לעומת רוכבים במדינות אחרות. בישראל יש לבצע טסט מדי שנה כבר מיום העלייה לכביש גם כאשר מדובר באופנועים מודרניים, בזמן שבאיטליה וצ'כיה יש לעשות זאת רק לאחר ארבע שנים ולאחר מכן כל שנתיים. בספרד נדרש טסט לאופנוע לאחר שלוש שנים ולאחר מכן כל שנתיים, בבריטניה לאחר שלוש שנים ואחר כך כל שנה.
לפי הדו"ח, בחישוב כוח קנייה הטסט בישראל - לכל כלי הרכב - יקר ב-341% מהחציון במדינות אחרות, יקר ב-310% מממוצע המדינות ויקר פי 19 מהאגרה הנמוכה ביותר בארה"ב.