חדרי הגזים של פולקסווגן: בכיר ראשון הושעה
שערוריית הניסויים של יצרניות הרכב הגרמניות בהם הוזרמו גזים רעילים לחדרים עם בני אדם וקופים הגיעה במהירות לשלב לקיחת האחריות. לוביסט בכיר של פולקסווגן הושעה
תומאס סטג, לוביסט עבור קונצרן פולקסווגן ובעבר דובר בממשלת גרמניה ועוזר לאנגלה מרקל, יישא בינתיים באופן בלעדי בתוצאות חשיפת פרשת ניסויי הזרמת גזים לתאים אטומים בהם שהו בני אדם וקופים. כך מדווח קונצרן הרכב הגדול שעלה שוב לכותרות בנושא מנועי דיזל - ובהקשרים שליליים. סטג, כך מתברר מהודעה רשמית של יצרנית הרכב, הוא העובד הבכיר ביותר בפולקסווגן שידע מניסויי הגז כשנה לפני שנערכו.
"יצרניות רכב גרמניות ערכו ניסויי גז בבני אדם"
בלי גבול: פולקסווגן הזרימה גז לכלובי קופים
בתחילת השבוע דיווחנו על חשיפת הניו יורק טיימס, לפיה קבוצת מחקר שהוקמה על-ידי יצרניות הרכב פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס תחת השם EUGT, ערכה במהלך 2014 ניסוי במעבדה באלבוקורקי, ניו מקסיקו, במסגרתו הוזרמו גזי פליטה של מכונית חיפושית עם מנוע דיזל לחלל אטום בו שהו קופים. מטרת המחקר הייתה להוכיח כי גזי הפליטה של מנועי דיזל מודרניים מתוצרת פולקסווגן אינם מזיקים. כל זאת לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז ב-2012 כי הגזים שפולטים מנועי דיזל הוכחו כמסרטנים.
בפולקסווגן שעדיין מתמודדים עם פרשת דיזלגייט שעלתה לקונצרן עשרות מיליארדים, הגיבו מיד בחומרה ואמרו כי החברה "מתנצלת בשם העובדים שהשתתפו (בניסוי), על שיקול דעתם המוטעה. אנחנו מאמינים כי שיטות המחקר המדעיות בהן השתמשו (בניסוי) באותו זמן היו שגויות.
"פולקסווגן מתנערת מכל סוג של התעללות בבעלי חיים. ניסויים בבעלי חיים מנוגדים לאמות המידה האתיות שלנו". בב.מ.וו אמרו כי "לא הייתה לנו כל השפעה על המחקר ודרך ביצועו" ובמרצדס הגיבו כי "החברה אינה מוכנה לקבל התנהלות לא אתית עם בעלי חיים. אין לנו קשר למחקר".
אלא ש-24 שעות מאוחר יותר הסתבר כי הניסוי בקופים היה רק קצה הקרחון. בניסוי דומה שנערך באאכן, גרמניה, הוזרם במשך מספר שעות גז פליטה של מנועי דיזל מתוצרת פולקסווגן לחלל אטום בו שהו 19 גברים ושש נשים. גם כאן המטרה הייתה להוכיח כי הגזים הנפלטים אינם מזיקים. קבוצת המחקר אכן קיבלה אישורים מתאימים לביצוע המחקר, אך לא העריכה כיאות כיצד עשוי להתקבל בדעת הקהל ניסוי של חברה גרמנית בו מוזרם גז לחלל עם 25 בני אדם.
לדברי פולקסווגן, סטג הוא בעל התפקיד הניהולי הראשון שמשוחרר מתפקידו בעקבות חשיפת הפרשה, במסגרת מה שפולקסווגן מכנה "תהליך הסקת מסקנות מהשערוריה". יש לציין כי פולקסווגן התנערה ראשית מאחריות כלשהי לניסויים, אך כעת ברור כי סטג - וכנראה גם אחרים - ידעו מהניסויים לפני ביצועם ומתוצאותיהם לאחר מעשה.
בהודעה שפרסמה היום (ג') היצרנית נאמר כי "במהלך פגישת חבר המנהלים היום קיבלנו את הצעתו של ד"ר תומאס סטג, ראש חטיבת יחסי חוץ, להשעות עצמו מתפקידו עד לבירור נסיבות המקרה". מנכ"ל הקונצרן, מתיאס מולר, אמר כי "אנחנו נמצאים כרגע במהלך בירור הפעילות של EUGT שהסתיימה ב-2017, ומסיקים מכך את המסקנות המתבקשות. מר סטג הציע לקחת את כל האחריות למקרה ואני מכבד את החלטתו".