בוטלו המגבלות: שובו של הטכנאי עם הסוסיתא
משרד התחבורה ביטל את האיסור על שימוש ברכב אספנות לפרנסת בעליו ולהובלת מטען. מועדון החמש: "פליאה והשתאות". משרד התחבורה: הביטול יבוטל
משרד התחבורה ביטל במפתיע שתיים מההגבלות על רכבי אספנות: האיסור על הסעת מטען לרכב מסחרי קשיש ועל השימוש ברכב לפרנסת בעליו. שני האיסורים הוטלו על כלי רכב בני 30 שנה ומעלה שקיבלו מעמד אספנות במחשבי משרד הרישוי, ביחד עם האיסור לנהוג בהם בשעות 07:00-09:00 בימי חול שאינם ימי חג.
זאת כדי להקשות על בעליהן לעשות שימוש יומיומי ברכבים המיושנים, המזהמים והפחות בטוחים, ולנצל את ההטבות שמעניקה המדינה למכוניות הקשישות, תשלומי אגרת רישוי וביטוח חובה מופחתים מאוד, עליהן הוחלט במטרה לעודד את שימור המכוניות הוותיקות בארץ ולהקל על אספנים שהפרוטה אינה מצויה בכיסם.
מדובר בהטבות משמעותיות: אגרת רישוי שנתית בשווי 222 שקל והנחה בסך 75% בביטוח החובה לעומת רכב מקביל שלא הוכרז כרכב אספנות, חסכון של יותר מאלף שקל לשנה בסעיף זה בלבד.
ביטול ההגבלות בתחילת החודש מאפשר למעשה לבעלי מקצוע להשתמש בטנדרים ישנים להובלת ציוד. המהלך התקבל דווקא בחשד בקרב בעלי רכבי אספנות רבים, מחשש שאם הביטול ינוצל לרעה ונראה טנדרים עתיקים יוצאים שוב לעבודה, עלולה המדינה לשקול מחדש גם על ההטבות הכספיות לרכבים הקלאסיים.
גם במועדון החמש, המאגד את בעלי רכבי האספנות, הופתעו מהמהלך. "מועדון החמש פועל מזה שנים בשיתוף פעולה הדוק עם משרד התחבורה להסדרת נושא אספנות המכוניות בישראל. ישנם סעיפים חשובים בהרבה בתוכנית העבודה המשותפת שטרם טופלו, ומועדון החמש מביע פליאה והשתאות על ביטול שני הסעיפים הכי פחות חשובים וקריטיים אלה, וגם זאת נעשה ללא תיאום וללא שת"פ עם ועד מועדון החמש.
"אנחנו מקווים להמשיך בשיתוף הפעולה עם משרד התחבורה ומקווים שסעיפים שהם הרבה יותר חשובים בתוכניות העבודה המשותפות יטופלו באותה מהירות ויעילות כמו שני סעיפים זניחים אלה", נמסר מוועד המועדון. עוד נמסר כי "ועד מועדון החמש מכיר היטב את אופיים של אספני המכוניות, המתייחסים לרכבי האספנות שלהם כתכשיט בתחביב ייחודי ולא רואים בהם כלי עבודה, ואינו רואה את אספני הרכב כמי שיסחבו משאות או ישתמשו ברכבי האספנות לנסיעות יומיומיות לעבודה וחזרה, תוך חשיפה פוטנציאלית של הרכב לתאונות או פגיעות".
ממשרד התחבורה נמסר כי מדובר במהלך זמני וכי המגבלות ישובו בקרוב. במשרד הסבירו כי לצד ביטול התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף אותן מגבלות באמצעות תקנה שונה, כחלק מתקנות שיתירו בקרוב יבוא אישי של רכב חדש המשמש לפרנסת בעליו, כמו מוניות. במשרד אומרים כי התקנות החדשות נמצאות כעת בשלב הכנה מתקדם, וייכנסו לתוקף אחרי שיושלם אישורן במשרד המשפטים ושר התחבורה ישראל כץ יחתום עליהן.