דיזלגייט ישראלי: אלפי פולקסווגן מזהמות את האוויר
אלפי מכוניות עם מנועי דיזל של קונצרן פולקסווגן בישראל טרם עברו ריקול, לאחר שהיצרנית רימתה בדיקות זיהום אוויר. הסיבה: משרד התחבורה שכח לחייב אותן. משרד התחבורה: צ'מפיון אשמה
משרד התחבורה לא עמד בהבטחתו וברחובות הערים בישראל ממשיכות לנוע מכוניות שמזהמות הרבה יותר מהמותר. אלפי מכוניות מתוצרת פולקסווגן, סקודה, סיאט ואודי עם מנועי דיזל, טרם הגיעו למוסך לביצוע קריאת התיקון להפחתת זיהום האוויר הגבוה מדי שהן יוצרות ונחשף בפרשת דיזלגייט ־ חלקן במשך יותר משנה לאחר שזומנו למוסך. יש להזכיר שהחוק קובע כי על בעל רכב לבצע קריאת תיקון לא יאוחר משישה חודשים מיום קבלת הזימון. אם לא יעשה כך, לא יוכל לעבור בהצלחה את מבחן הכשירות השנתי של הרכב (טסט) ולא ניתן יהיה להעביר עליו בעלות.
אלה המכוניות המזהמות בישראל לפי פולקסווגן
- לפי מותגים:
סקודה - 5,865
פולקסוגן מסחריות - 2,851
פולקסווגן פרטיות - 2,811
אודי - 262
סיאט - 225
- לפי דגמים:
פולקסווגן קאדי - 2,850
סקודה אוקטביה - 2,458
פולקסווגן ג'טה - 1,511
סקודה פאביה - 1,356
סקודה ראפיד - 1,120
פולקסווגן פאסאט - 701
סקודה סופרב - כ-500
גולף פלוס - כ-400
סקודה יטי - כ-300
אודי Q5 - כ-230
סיאט טולדו - 225
פולקסווגן טיגואן - כ-100
סקודה רומסטר - כ-90
דיזלגייט: 11 אלף כלי רכב בארץ חשודים מזהמים
בקשה לייצוגית נגד צ'מפיון על "התנהלות שערורייתית"פרסום ראשון: אלפי מוניות סקודה חשודות כמזהמות
בלחץ המשרד להגנת הסביבה, הבטיחו בעבר במשרד התחבורה להכיל על האירוע תקנות המיועדות לריקולי בטיחות, אולם ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי הגבלות כאלה לא הוטלו לבסוף על המכוניות, ואלפים מהן ממשיכות לנסוע בכבישי הארץ מבלי שתוקנו.
תזכורת: בספטמבר 2015 נחשף כי קבוצת פולקסווגן מכרה ברחבי העולם 11 מיליון מכוניות עם מנועי דיזל ממותגיה השונים בהן הותקנה תוכנה המזהה בדיקת זיהום ומשנה את ניהול המנוע באופן זמני כך שיפלוט כמות נמוכה פי כמה של זיהום. הסטייה העיקרית מהתקן הייתה בשיעור הפליטה של תחמוצות חנקן, הגורמות לסרטן ולמחלות בדרכי הנשימה. בארה"ב התגלה כי המכוניות של פולקסווגן מזהמות עד פי 40 מהתקן. פולקסווגן מסרבת למסור עד כמה חמור הזיהום ביחס לתקן האירופי, המחמיר פחות.
לפי הודעת צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי פולקסווגן לארץ, נמכרו בישראל כ-12 אלף מכוניות עם תוכנת הזיוף (ראו פירוט). כולן מכוניות שיוצרו בין השנים 2009 ו-2015, עם מנועי טורבו-דיזל בנפח 1.6 ו-2.0 ליטר.
בלחץ הרשויות בארה"ב ובגרמניה פיתחה פולקסווגן פתרונות להפחתת הזיהום באותן מכוניות. ברובן מדובר בתכנות מחדש של מחשבי הרכב, אך עבור אחרות בהן רמת הזיהום הייתה גבוהה יותר, פותח "מיישר זרימה" המשנה את זרימת האוויר למנוע, וביחד עם התוכנה המשופרת אמור לפתור את הבעיה. בפולקסווגן טוענים כי התיקונים לא יפחיתו את ביצועי כלי הרכב ולא יעלו את צריכת הדלק שלהם, אם כי לפי דיווחים בעולם ניכרת ירידה ברורה בביצועים.
בישראל החל זימון המכוניות לביצוע תיקונים בתחילת 2017, כאשר רובן זומנו במהלך יוני ויולי. אולם נכון לעכשיו ביצעו את התיקון רק 60% מהמכוניות שזומנו, שיעור נמוך יותר לעומת קריאות שירות בטיחותיות במרווחי זמן דומים. חמור מכך, מכוניות שבעליהן לא ביצעו את הריקול לא הוגבלו במחשבי משרד הרישוי בהעברת הבעלות ובטסט, כך שהן יכולות להמשיך לנסוע ולזהם או לעבור לבעלים חדשים ללא כל בעיה ובניגוד לחוק.
בעקבות פניית "ידיעות אחרונות" ו-ynet מאשרים במשרד התחבורה את הדברים ומבטיחים לפעול. מהמשרד נמסר, כי "קרוב ל-100% מכלי הרכב שהוכרז עליהם 'ריקול בטיחותי' ביצעו את התיקון הדרוש במוסך. בדיעבד הסתבר כי ישנו קובץ נוסף של כלי רכב שלא הגיע למשרד התחבורה ולכן גם לא זומן לביצוע הריקול. משרד התחבורה פנה ליבואן לקבל את רשימת כלי הרכב הנוספים הנדרשים לבצע את הריקול, במטרה לחייבם לבצע את התיקון כתנאי לחידוש הרישיון, וזאת ללא כל דיחוי".