על רקע התאונות הקטלניות - מסלול ניסוי אוטונומי לטויוטה
יצרנית הרכב היפנית טויוטה תפעיל תוך כחצי שנה מסלול ניסוי ייעודי לרכב אוטונומי במישיגן במטרה לבחון מקרי קיצון מבלי לסכן את הסביבה. התאונות הקטלניות לאחרונה בהן היה מעורב רכב אוטונומי, האיצו ללא ספק את ההחלטה
טויוטה מקימה מרכז ניסוי לרכב אוטונומי במישיגן, ארה"ב. מכון המחקר של טויוטה (TRI, Toyota Research Institute) מקים מסלול ניסוי סגור במטרה לבחון את התנהלותן של מכוניות אוטונומיות במגוןן אירועי קצה, אותם מגדיר המכון כמסוכנים לניסוי על הכביש הציבורי.
"ישראל תהיה מרכז עולמי לרכב אוטונומי"
מסלול הניסוי אותו מבקשת טויוטה להפוך לפעיל כבר בחודש אוקטובר הקרוב ממוקם בפארק הטכנולוגי של מישגן לצד אגם אוטאווה, ויהיה השלישי מסוגו במדינה כשהוא מצטרף לאתרים דומים וותיקים באזור דוגמת Mcity. אתר הניסוי ימוקם במרכז המסלול האובאלי שאורכו 2.8 ק"מ הנראה בתמונה. בתכנית: בניית סביבה עירונית גדושה (במבנים, רכב והולכי רגל) אך גם פיסת כביש מהיר בעל שני נתיבים מופרדים לכל כיוון עם מבנה דמוי-מחלף בכניסה וביציאה ממנו.
הפארק הטכנולוגי על מסלולו האובאלי משמש לניסויי רכב מאז 1968 על-ידי ספקית אבזור לרכב, ונמכר בתחילת העשור הנוכחי לחברת פרטית המשכירה אותו ליצרניות רכב, סדנאות פיתוח רכיבים לכלי רכב פרטיים ומסחריים וגופים נוספים המעוניינים לבחון את מוצריהם במהלך נהיגה.
"העובדה שאנחנו מתכננים באופן עצמאי את המסלול, מאפשרת לנו לבנות אותו בדרך בה יתאים לצרכי הניסוי המיוחדים ולפיתוחים המשתנים במהירות של מערכת הנהיגה האוטונומית שלנו", דברי ראיין יוסטיס, סגן נשיא בכיר של מערכות נהיגה אוטונומיות ב-TRI. "מסלול הניסוי יעניק לנו גמישות בהתאמת אירועים קיצוניים צפויים בזמן נהיגה (ברכב אוטונומי, ה.פ) על קצה מעטפת הטכנולוגיה, ויאפשר לפתח מכונית אוטונומית שתתנהג בדומה לנהג בשר ודם אך לא תגרום לתאונות", אמר.
ההכרזה על הקמת המסלול מתפרסמת בצל מספר תאונות קטלניות בהן היו מעורבים כלי רכב אוטונומיים, ואשר האחרונה שבהן בה נהרגה הולכת רגל על ידי רכב ניסוי של חברת אובר, גרמה ליצרנית היפנית לעצור את ניסוייה ובמקביל לפרסם הודעה חריגה לפיה תמשיך את הניסויים בעיקר באתרים "סגורים וייעודיים בארה"ב ויפן".
בהקשר זה יש להזכיר כי מספר התאונות הקטלניות - המוכרות לציבור - כתוצאה ממערכות נהיגה אוטונומיות שלא פעלו כשורה, עומד נכון להיום על שלוש, שבריר אחוז מכלל התאונות הקטלניות על כבישי העולם. אלא שבאופן טבעי, ההד התקשורתי שתאונות אלה יצרו היה עצום, בלתי מידתי ביחס לסיכוי להיות מעורב בהן. כך טען לאחרונה ובצדק אלון מאסק, היזם מאחורי מותג המכוניות החשמליות טסלה שבשתיים מהן נהרגו נהגים שסמכו - יותר מדי וכנראה גם בניגוד להוראות - על מערכות שכאלה.
עם זאת ראוי לציין כי מאסק שכח מטעמי נוחות להזכיר כי הוא אחד האחראים המרכזיים לעיסוק התקשורתי האינטנסיבי בשנים האחרונות במערכות אוטונומיות, מפרסם בכל דרך אפשרית את כלי הרכב שהוא מייצר כבעלי תכונות כאלה ונהנה ללא ספק מרווחים עצומים כתוצאה מתדמית טכנולוגיה עילית עתידנית שהוצמדה להם.