שתף קטע נבחר
 

בקשה לתביעה ייצוגית: קרינה מסוכנת ביונדאי איוניק וקיה נירו

בדיקות קרינה שנערכו ליונדאי איוניק וקיה נירו העלו כי הן פולטות קרינה גבוהה מהמותר וצורפו לבקשת אישור תביעת עתק ייצוגית בסך כ-320 מיליון שקלים נגד היבואניות אשר "מסתירות זאת מהציבור הרחב באופן מודע". כלמוביל: "גיבוב טענות מופרכות". טלקאר: "עומדים בכל התקנים הבינלאומיים המחמירים"

יבואניות הרכב כלמוביל וטלקאר המשווקות בישראל את מותגי הרכב יונדאי וקיה בהתאמה, עלולות למצוא עצמן מתגוננות מפני תביעה ייצוגית בסכום עתק של מאות מיליוני שקלים. התביעה נוגעת לקרינה אותן פולטות שתיים מהמכוניות הנמכרות במדינה כיום - יונדאי איוניק וקיה נירו, המשווקות על-ידי השתיים.

 

יונדאי איוניק היברידית - כמה קרינה? (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
יונדאי איוניק היברידית - כמה קרינה?(צילום: ניר בן זקן)

 

בבקשה לאישור התביעה נכתב כי שתי היבואניות "הנהיגו הטעיה חריגה בחומרתה בקשר לקרינה אלקטרומגנטית הנפלטת מרכביהן, ואשר מוסתרות מהציבור הרחב באופן מודע ומכוון".

 

עוד נאמר בבקשת אישור התביעה כי "מתוך רצונן של המשיבות (כלמוביל-יונדאי וטלקאר-קיה, ה.פ) להשיא את מכירותיהן, הן החליטו להסתיר מלקוחותיהן את העובדה כי רמות הקרינה ברכבים מסוג יונדאי איוניק וקיה נירו עולות במאות אחוזים (ההדגשה במקור, ה.פ) על הרף הרצוי וחמור מכך, מגיעות לשיאן דווקא במושבים האחוריים, היכן שמטבע הדברים יושבים ילדים". יש לציין כי שלושה מתוך ארבעת התובעים מצהירים כי הם מסיעים תינוקות במושב האחורי, ובמקרה אחר הרכב נרכש על-ידי זוג בחודשי הריון מתקדמים.

 

קיה נירו היברידית - הבדיקה העלתה קרינה גבוהה (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
קיה נירו היברידית - הבדיקה העלתה קרינה גבוהה(צילום: ניר בן זקן)

 

"טרם נערכו מחקרים מספקים לגבי השפעותיה השליליות של הקרינה (מכלי רכב היברידיים, ה.פ) כך שמידת הסיכון שבה טרם התבררה במלואה" ממשיכים התובעים המיוצגים על-ידי משרד עורכי הדין רפפורט לוין וביטון. "נוכח אי הוודאות הגדולה ביחס למשמעות החשיפה לקרינה, המלצותיהם של הגופים הרשמיים (הן בישראל והן בעולם) היא למזער את החשיפה לקרינה אלקטרומגנטית, ובכל מקרה להמצא מתחת לרף חשיפה של 4 מיליגאוס לשנה בממוצע", נאמר.

 

מה העלו הבדיקות

מבקשי האישור לתביעה הייצוגית השתמשו בשירותיו של בודק הקרינה מני סגל בעל רישוי לבדיקות קרינה מטעם המשרד להגנת הסביבה (איכות הסביבה כאשר הוכשר ב-2005), אשר ביצע לדבריו "מדידות על-פי הנחיות הנוהל החדש מטעם המשרד להגנת הסביבה". בשתי חוות דעת מומחה המצורפות לבקשה לייצוגית מתייחס סגל לשתי מכוניות מדגם יונדאי איוניק (מודל 2018 ו-2017) אותן בדק על כביש מספר 2 בין קיבוץ שפיים למכון וינגייט במזג אוויר שרבי (בימים 2-3.5.2018).

 

מדידת הקרינה נעשתה בעמידה כאשר המנוע פועל, במהירות של 50 קמ"ש ובמהירות של 90 קמ"ש - לפי הוראות המשרד. מתוצאות הבדיקה עולה כי יונדאי איוניק מדורגת ברמת חשיפה גבוהה, עם ממוצע שבועי גבוה מ-7 מיליגאוס, בעוד המשרד קובע כי קרינה לא מסוכנת נמדדת בערכים של מתחת ל-4 מיליגאוס. מדידה נוספת שערך סגל התבצעה בקיה נירו (מודל 2017) על כביש מס. 4 בין קרית ביאליק לעכו, בתאריך 4.5 וגם במזג אוויר המוגדר שרבי, העלתה תוצאה דומה.

 

יש לציין כי בין שלוש המכוניות יונדאי איוניק היברידית משנת 2018 הציגה את ערכי הקרינה הגבוהים ביותר מהשלוש. ממצא נוסף שעולה הוא כי במושב האחורי שמאלי של שלוש המכוניות נמדדה הקרינה הגבוהה ביותר - ובאופן ניכר, עד כדי 19 מיליגאוס בממוצע (מול רף של 4 לפי המשרד להגנת הסביבה). שני המושבים האחוריים הנוספים (במרכז ומימין) הציגו אף הם רמות קרינה גבוהות יחסית למושבים הקדמיים, למעט מושב הנהג באיוניק 2018. בכל המכוניות נמדדה רמת הקרינה הנמוכה ביותר במושב הנוסע, לצד הנהג.

 

לבקשת ynet העבירה יבואנית כלמוביל את בדיקת המשרד להגנת הסביבה של יונדאי איוניק מודל 2017, ותוצאותיה שונות וחיוביות יותר. בבדיקה שנערכה בחודש יוני אשתקד בירושלים, ללא פירוט הכביש המדויק אלא אזכור "במקומות שונים ובמהירויות שונות בהאצות ובעליות וירידות תלולות ובלימת חירום", קובע הבודק כי "רמות השדה המגנטי נמוכות ביחס לסף שנקבע בהמלצות ארגון הבריאות העולמי כבלתי מזיקות לחשיפה". עם זאת נקבע שם כי נמדדו רמות קרינה חריגות רגעיות (9-12 מיליגאוס) באזור הנהג על רצפת הרכב, אך "אלה לא משפיעות על הממוצעים שערכיהם נמוכים מ-4 מיליגאוס".

 

 

המשרד להגנת הסביבה בודק ומרגיע

בהקשר זה יש לציין כי המשרד להגנת הסביבה נדרש לפני שנים לנושא הקרינה הנפלטת מכלי רכב היברידיים, וכבר ב-2010 הודיע כי הוא עומד לבצע בדיקות קרינה ייעודיות בכלי רכב היברידיים שאת רכישתם הוא מעודד, שכן במכוניות בעלות מנוע חשמלי נוסף למנוע הבנזין, צריכת הדלק וכתוצאה מכך פליטת המזהמים נמוכה משמעותית מכלי רכב "רגילים". עיסוקו של המשרד בנושא לא היה מקרי, שכן כבר לפני עשור התפרסמה בנושא זה כתבה שעוררה הדים בניו יורק טיימס רב ההשפעה.

 

המשרד להגנת הסביבה אכן ביצע בדיקות אותן הגדיר "מקיפות ומעמיקות" לקרינה בדגמים היברידיים ורגילים. ואף פרסם טבלת "נתוני חשיפה" במכוניות ההיברידיות (הבודדות) ששווקו באותה עת בישראל ולצדן דגמים רגילים בעלי מנועי בנזין. בדיקות המשרד העלו כי "יש להגביל את החשיפה באופן שחשיפת בודד מן הציבור לא תעלה בממוצע שנתי, על מיליגאוסים בודדים, בכפוף להפעלה מושכלת של עקרון הזהירות המונעת לפיו יש להגיע לרמות קרינה מינימליות בטכנולוגיה קיימת ובעלות סבירה".

 

עם זאת הוסיף המשרד וקבע כי "שימוש ברכב נתון לשיקול דעתו המלא של הצרכן בדומה לטלפון סלולרי ו-או מכשירי חשמל ביתיים, ולכן המשרד אינו ממליץ להתייחס לחשיפה לשדה מגנטי בתוך רכב בדומה לחשיפה לשדה מגנטי סביב מתקני חשמל". לסיום נכתב כי "לא ניתן לקבוע כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת".

 

תגובות

מחברת כלמוביל נמסר: "כתב התביעה הועבר (באופן חלקי) לכלמוביל וכבר מעיון ראשוני ברור שמדובר בתביעה שעיקרה גיבוב טענות מופרכות, חוסר הבנה וניסיון לסחיטת כספים ורדיפת פרסום. טענות דומות כנגד רכבים היברידיים של יצרני כלי רכב היברידיים וחשמליים מובילים הועלו בעבר וגם הן התגלו כמופרכות.

 

"רכבים היברידיים, כולל יונדאי איוניק, נמכרים בכמויות עצומות ברחבי העולם ומיותר לציין ששיווקם לא יתאפשר ללא עמידה בכל התקנים הבינלאומיים המחמירים, לרבות תקינה אירופאית ואמריקאית. נוסיף כי המשרד להגנת הסביבה בדק דגם זה ומצא כי הוא בטוח לחלוטין".

 

מחברת טלקאר נמסר: "כלי הרכב המיוצרים על-ידי  קיה מוטורס ואשר מיובאים על-ידי  חברת טלקאר עומדים בכל התקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר, לרבות תקנים מחייבים לחשיפה לקרינה״.

 

תיקון: בניגוד לכתוב במקור, המשרד להגנת הסביבה כן התייחס לספסל האחורי ברכב, בו התגלתה הקרינה הגבוהה ביותר לפי הבודק הפרטי שחוות דעתו מצורפת לבקשת הייצוגית.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
יונדאי איוניק
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים