בלי ידיים בירושלים: מובילאיי ופורד מציגות אוטונומיה
12 מכוניות אוטונומיות מבית מובילאיי עלו על כבישי ירושלים במסגרת ניסוי ראשון מסוגו. קבל הצצה ראשונה
חברת הטכנולוגיה מובילאיי מפעילה בירושלים צי של 12 מכוניות פורד פיוז'ן, גרסתה האמריקאית של פורד מונדיאו, כשהיא מצוידת במיטב הטכנולוגיה האוטונומית ועורכת ניסויים בזמן אמת על כבישי הבירה העמוסים. לפי הוראות משרד התחבורה יש על המכוניות מדבקות "רכב ניסוי" לצד סמלי החברה, וברכב יושבים שני מפקחי ניסוי האמורים להיות מוכנים להשתלט על ההגה בכל רגע במקרה של בעיה.
האלגוריתמים של הנהג האוטונומי, המקבלים את המידע ממצלמות ומכ"מים המפוזרים על גבי הרכב, תוכנתו בידי החברה הירושלמית להתנהג באופן כמה שיותר "אנושי". כפי שאמר פרופסור אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, לסוכנות רויטרס, "רכבי הניסוי מתנהגים על הכביש באסרטיביות, כמו הנהגים בירושלים". לדבריו, "מצד אחד אתה רוצה לנהוג בצורה בטוחה, אבל מצד שני להיות אסרטיבי. נהיגה אוטונומית שתהיה מהססת מדי עלולה לגרום לקוצר רוח אצל נהגים אחרים ולהוביל לתאונות".
מובילאיי הודיעה אתמול שחתמה על הסכם לאספקת שמונה מיליון ערכות נהיגה אוטונומיות לאחד מיצרני הרכב הגדולים החל משנת 2021, אך נמנעה מלנקוב בשמה של החברה. במקביל משמשת הטכנולוגיה של החברה למכוניות אוטונומיות למחצה, ועד 2019 יהיו על הכבישים 100 אלף מכוניות עם מערכות מובילאיי בדרגת אוטונומית 3, שבה המכונית מסוגלת לנהוג עצמאית בתנאים מוגבלים, כאשר הנהג מחויב להיות מסוגל לקחת שליטה במקרה שהמערכת מתריעה על בעיה.
חוקי התעבורה מחייבים את הנהג גם להשאיר את ידיו על ההגה, מלבד בכבישים בודדים באירופה שקיבלו כבר אישור מהרשויות להסירן בעת שהמכונית לוקחת שליטה. נהיגה אוטונומית מלאה מגיעה בדרגה 4, כאשר בדרגה הגבוהה ביותר, 5, לרכב כבר אין כלל הגה ודוושות. מלבד פורד כבר הציגה החברה אבי טיפוס אוטונומיים שהיא מפתחת עם ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס, פיאט-קרייזלר, והיא עובדת על רכבי דרגה 3 עם אודי, ניסאן והונדה.