שערוריית המצלמות: נתפסתי ושילמתי. מגיע לי כסף בחזרה?
סערת מצלמות המהירות המזייפות מעלה אינספור שאלות בוערות, בעיקר בקרב אלה שנתפסו ונדרשו לשלם קנסות אך לא רק. קבלו מדריך מהיר לפעולות מומלצות עבור נהג שנתפס
ההוראה שקיבלה המשטרה מפרקליטות המדינה אתמול, להקפיא את השימוש במערכת מצלמות המהירות הדיגיטליות (א3) בעקבות דו"ח של הטכניון, משפיעה על מיליוני נהגים בכבישים, ועל מאות אלפים שכבר זכו לקבל ממנה דו"חות מהירות.
על רקע הקפאת הדו"חות, דרש היום (ב') יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל, את התייחסות המשטרה לנושא והעמיד לה אולטימטום עד מחר ב-12:00. "התקבלה החלטה שנכון לרגע זה המצלמות ימשיכו לצלם אבל עוצרים כל הליך משפטי. יש כאן המון שאלות, אבל אני מבקש לקבל תשובה על לפחות שאלה אחת או שתיים. מה קורה עם כל אלה שיש נגדם פסיקה של בית משפט או קיבלו דו"ח וצריכים לשלם? נציגת המשטרה בדיון אמרה כי תעביר את הדרישה לראש אגף התנועה.
עד שיגיעו המלצות המשטרה לוועדת הכלכלה, ביקשנו את עזרת עו"ד יוסי יעקובי, שותף לצוות הפרקליטים המנהלים את התיק העקרוני נגד המערכת בבית המשפט בעכו, במסגרתו נחשפו לראשונה הליקויים ברכישת המערכת ובהפעלתה. בעזרתו אנחנו מביאים תשובות לשאלות המרכזיות בפרשה.
2016 - יו"ר הרשות הלאומית: "מצלמות האכיפה הדיגיטליות חסרות ערך"
דו"ח מבקר המדינה: ביקורת קשה על פרויקט מצלמות האכיפה
לפני שנתיים: יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נגד שיטת האכיפה
לעיונם של המופתעים:
2013: מצלמות המהירות, כמה הן באמת יעילות
2011: ynet מביא את סיפור הפרויקט שהפך ארכאי לפני שהושק 2009: בדיקת ynet מגלה - המצלמות לא יעילות
- קיבלתי דו"ח מהירות בדואר. איך אדע שהוא ממצלמת א3?
מזה כשנתיים, כל דו"ח מהירות מצולם שנשלח בדואר, בניגוד לשוטר שעוצר את הנהג ומוסר לו דו"ח מהירות במקום, הופק על-ידי המצלמות הדיגיטליות החדשות, שהמשטרה נאלצה כעת להקפיא את השימוש בהן.
- מה לעשות עם הדו"ח שקיבלתי לאור ההתפתחויות?
לכל מי שקיבל דו"ח א3 בחודשים האחרונים, ומי שעוד יקבל בשבועות הקרובים דו"חות שנשלחו לפני ההקפאה, מומלץ לבקש להישפט. על פי תקדימי עבר, אם יוחלט באופן סופי להפסיק את השימוש במערכת הבעייתית, רק דו"חות שיהיו בשלבי טיפול שונים במערכת, יוכלו להתבטל. גם מי שנשפט והורשע, אך טרם שילם ויש לו עוד אפשרות לערער על ההרשעה, יכול לערער על בסיס הגילויים החדשים.
- קיבלתי בעבר דו"ח א3 מצולם ושילמתי. יש סיכוי לקבל בחזרה את הכסף ולמחוק את הנקודות?
מי שכבר שילם את הדו"ח, דינו כמי שכבר הורשע בבית משפט ללא יכולת ערעור. פסק הדין שלו מוגדר כחלוט במונחים משפטיים ולא ניתן לבטלו. זאת משום שהדו"חות ששולמו בעקבות צילומים שהפיקה מערכת א3 מאז תחילת הפעלתה המבצעית ב-2013 מסתכמים במאות מיליוני שקלים.
קשה הרי לראות מצב שבו המדינה מחזירה לנהגים כסף על דו"חות, על תשלומים לעורכי דין, על קורסי נהיגה נכונה שנאלצו לעבור בגלל נקודות החובה שצברו, על התחבורה הציבורית בה נאלצו להשתמש כאשר היו בשלילה עקב נקודות החובה ועל השעות הארוכות שבזבזו. לכל היותר יימחקו הנקודות, אבל גם הסיכוי למהלך גורף אינו גבוה.
בעבר אירעו מקרים שבהם חייב בית המשפט את המשטרה להגביל את האכיפה בגלל בעיות שהתגלו במכמונות. כך קרה ב"אקדח הלייזר" למדידת מהירות שהמשטרה אולצה להגביל את האכיפה באמצעותו ממרחק של עד 300 מטר במקום עד 600 מטר, ואם ב"ינשוף" למדידת אלכוהול שבו נאלצה המשטרה להגדיל את רף האכיפה, מ-240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף ל-290 מק"ג.
באותם מקרים לא היה ביטול דו"חות מהעבר אלא רק כאלה שהיו בשלבי טיפול שונים ולא ענו על המגבלות החדשות. מצד שני, כאן מדובר על אפשרות לפסילה גורפת של המכמונת, מה שכן יחייב את מערכת החוק למהלך משמעותי יותר לטובת שמירת אמון הציבור במערכת אכיפת החוק אחרי מחדלי הא3.
- יש סיכוי לתביעה ייצוגית בגלל השימוש במערכת לא אמינה ושלא נבדקה כראוי בעת הרכישה?
בית המשפט העליון כבר קבע שלא ניתן לנהל תביעה ייצוגית בשל קנס פלילי. ייתכן שאם תתקבל החלטה סופית על הפסקת שימוש במערכת הא3 בגלל בעיותיה, יוכלו נהגים להגיש תביעות אישיות נגד המדינה, בשל הנזקים שנגרמו להם.
כמה זמן יכולה להימשך הקפאת שליחת דו"חות המהירות?
החוק מחייב את המשטרה להודיע לנהג שצולם נוסע במהירות מופרזת עד ארבעה חודשים מרגע הצילום ולהגיש נגדו כתב אישום - כלומר דו"ח - עד שנה לאחר הצילום. כך שגם אם המשטרה ממשיכה לתעד נהגים באמצעות המכמונת הבעייתית, הדו"חות יאבדו מתוקפם בתוך חודשים ספורים. סביר שהדבר יאיץ את קבלת ההחלטה על עתיד השימוש בא3 בידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן, פרקליטות המדינה וצמרת המשטרה.
- אם ייפסק השימוש בא3, למשטרה לא יהיו מכמונות מהירות אחרות?
הקפאת השימוש במערכת לא מהווה אישור לנהגים לנסוע במהירות מופרזת. מלבד הסכנה שבדבר, אגף התנועה ממשיך להפעיל את מכמונות הלייזר ואת מכמונת הדבורה, מבוססת המכ"ם, המותקנת בניידות. שתי המכמונות מופעלות בידי שוטרים, שחייבים לעצור את הנהג המתועד, ולמסור לו ידנית את דו"ח המהירות. עם זאת, בתי המשפט כבר פסקו נגד אמינות הדבורה, וגם הרשעות באמצעותה נמצאות כיום בספק משפטי. מצלמות א3 המוצבות בצמתים משמשות גם לתיעוד עבירה של נסיעה באור אדום, ופעולתן לצורך זה נמשכת.
כדאי להזכיר כי בעולם מתבצע מעבר מאכיפת מהירות נקודתית, כפי שמבצעת כיום המשטרה, לאכיפת מהירות ממוצעת, הבוחנת את מהירות הנהג בקטע כביש שלם. חברת חברת גטסומטר, היצרנית ההולנדית של מערכת הא3, עברה לייצר מערכות כאלה. גם ועדת המנכ"לים שמינה ראש הממשלה להפחתת הקטל בדרכים המליצה למשטרה לבחון מעבר לאכיפת מהירות ממוצעת.