בדרך: מנהרת רכב של 2 ק"מ בקרבת חומות ירושלים
מנהרה באורך של קילומטר אמורה לשחרר את אחד מעורקי התנועה הפקוקים בירושלים, הצפוי להיחסם עוד יותר עם הגברת תדירות הרכבת הקלה
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דנה השבוע בפרויקט שמקדם צוות תוכנית האב לתחבורה בירושלים, להארכת מנהרת הצנחנים מ-800 מטר ל-1.8 ק"מ, בעלות של כחצי מיליארד שקל. המנהרה נחצבה לפני עשור, כדי להסיט אליה את תנועת כלי הרכב בקצה רחוב יפו, באזור כיכר צה"ל, וזאת כדי לאפשר תנועה חופשית יותר של הרכבת הקלה במפלס הקרקע.
אולם עד מהרה הפכה המנהרה לפקוקה במשך חלק ניכר משעות היום, עם נתיב אחד לכל כיוון תנועה. שכן מדובר בציר תנועה פופולרי בקרב האוכלוסיה היהודית והערבית בעיר - מדרום ירושלים לצפונה ולהיפך בכביש 60 (דרך חברון). התנועה מהמנהרה ואליה נתקלת ברחוב הנביאים במסלול הרכבת הקלה, שכיום חוצה אותה בשעות השיא אחת לשעתיים, ובעתיד תעשה זאת אחד לשלוש דקות, עם הפעלתו של הקו הירוק מכיוון גילה לצפון העיר. במצב הנוכחי, הקונפליקט בין תנועת כלי הרכב לרכבת רק יחמיר, והפקקים רק יתארכו.
כעת מציעים בתוכנית האב לתחבורה להאריך את המנהרה מהאיזור הסמוך לשער שכם, עד לצומת ואן פאסן בשדרות חיים בר לב, ליד איזור המלונות. התוכנית מאפשרת את חציבת המנהרה מבלי להפריע לתנועת כלי הרכב, באמצעות פתיחת פורטל חדש, כך שגם בעתיד תמשיך המנהרה לתפקד במקביל בציר המקורי.
התכנון המלא של הפרויקט צפוי להימשך עוד שנתיים, ואם משרד התחבורה ועיריית ירושלים, שמפעילים יחד את צוות תוכנית אב לתחבורה בבירה, יחליטו לממנה, תוכל המנהרה החדשה להיפתח בין 2023 ל-2025.