סליחה, טעות: המדינה חוזרת בה מהתייקרות המכוניות
בלעדי: משרדי האוצר, הגנת הסביבה והתחבורה הופתעו משיעור ההתייקרות שיצרה נוסחת המיסוי הירוק שפרסמה המדינה. מסתמן: נוסחה חדשה שתבטל את רוב הגזירות תוצג בעוד כ-10 ימים. ואיך התרחשה הטעות המביכה?
צפירת הרגעה לענף הרכב: לאחר שהתברר כי נוסחה המיסוי הירוק החדשה שפירסמה המדינה תטלטל את השוק, תבטל את הטבות המס להיברידיות ותייקר באופן ניכר דגמים פופולאריים ביותר מ-10,000 שקלים, חוזרת המדינה אל טבלאות האקסל. נוסחת מיסוי ירוק מעודכנת צפויה להתפרסם בעוד עשרה ימים ולבטל את רוב הגזירות שהסתמנו מהנוסחה הראשונית שנשלחה אל יבואני הרכב.
הפתעה לשנה החדשה: המדינה מייקרת גם את ההיברידיות
על הנוסחה חתומים שלושה: אמיר זלצברג, ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, נטליה מירוניצ'יב, מנהלת תחום תכנון וכלכלה ברשות המסים ועידן עבודי, ראש תחום אנרגיה, דלקים ואיכות הסביבה במשרד התחבורה. בימים הקרובים, לאחר קבלת ההערות מיבואני הרכב, תעודכן הנוסחה לפי נתוני זיהום האוויר העכשוויים, ויחזרו לכוונה המקורית של התאמתה לנתוני שיטת הדירוג החדשה (WLTP, מחליפת ה-NEDC) מבלי להגדיל דרמטית את הכנסות המדינה ממס קנייה.
לפי הערכות, הנוסחה המעודכנת תביא להתייקרויות בשיעור מתון של אלפי שקלים בודדים, ומרבית המכוניות ההיברידיות ימשיכו לזכות בהטבות המס הנדיבות שהפכו אותן ללהיט.
אז איך התרחשה הטעות? מזה כמה חודשים נדרשים יבואני הרכב לעדכן את מערכת הרישוי הממוחשבת "רכבית" גם בנתוני זיהום חדשים, לצורך ידיעה בלבד, וכדי שנציגי המדינה יוכלו לכייל את הנוסחה לפיה נקבע "הציון הירוק" של כל דגם, המציב אותו באחת מ-15 קבוצות זיהום האוויר. קבוצת הזיהום קובעת איזו הטבת מס, אם בכלל, יקבל הרכב. מכוניות המדורגות בקבוצה 15 לא מקבלות אף הנחה במס.
יבואני הרכב עדכנו את הנתונים שחושבו לפי נוסחה שתרגמה את אלה שהפיקה שיטת המדידה הקודמת, NEDC Corrected. אולם היבואנים והתקינה האירופית משמשים בנתון אחר, WLTP Combined. ברגע שהנתונים מהסוג השני הוצבו בנוסחה שנקבעה לפי הנתון הראשון, התקבלו פערי מיסוי דרמטיים שמשמעותם - כפי שפרסמנו - התייקרות חסרת תקדים במחירי מכוניות, לרבות כאלה שנחשבות ידידותיות לסביבה. זאת בזמן שמכוניות מזהמות יותר, כמעט ולא יושפעו.
כעת תיבנה הנוסחה מחדש לפני נתוני ה-WLTP האמיתיים. מכוניות ישנות יותר שנמצאות במלאי היבואנים והגיעו לארץ לפני כניסת התקן החדש לתוקף, יקבלו "פקטור" מסוים בחישוב, וכך גם מכוניות שמגיעות לארץ לפי התקינה האמריקאית, כולל מכוניות קוריאניות ויפניות שאין להן תקינה אירופית. ייתכן שאותן מכוניות שנמצאות כבר במלאי וטרם שולמו עליהן מסים, יחויבו במס גבוה יותר מזה שנקבע לדגם כאשר הגיעו לארץ, לאחר שיקבלו ציון ירוק חדש.
יצויין כי יש גורמים בשוק הרכב שדווקא מעדיפים להישאר עם הנוסחה החדשה, למשל חברות ליסינג ששווי המלאי שלהן יזנק באופן ניכר, ותגביר את האטרקטיביות שלהן על רקע התייקרות המכוניות החדשות. גם יבואניות רכב שהיצרניות שלהן עדיין לא מציעות מכוניות היבירידיות, רואות בעיניים כלות את הגידול המתמשך במכירת ההיברידיות והיו שמחים לראות אותו מתבטל.
ברשות המסים טענו באופן רשמי כי טרם התקבלו החלטות על שינוי הנוסחה - "הטיוטה פורסמה להערות והן ייבחנו", נמסר.