ינואר חזק בשוק הרכב: 38 אלף מכוניות נמסרו
פתיחה חזקה לשנת 2019 בשוק הרכב, עם המשך השליטה של קונצרן יונדאי-קיה בשוק. לפי הערכות, לקראת ההתייקרות הצפויה ב-1 באפריל יהיו גם החודשיים הבאים חזקים יחסית.
המדינה מייקרת את המכוניות החדשות? לקוחות פרטיים וחברות ליסינג מסתערים עליהן. חודש ינואר 2019 מסתמן כאחד החודשים החזקים במספר המכוניות החדשות שעלו לכבישי ישראל - כ-38 אלף, כ-1,000 פחות מהחודש המקביל אשתקד. שיא מכירות כל הזמנים הושג בינואר 2017 ועומד על 45 אלף מכוניות פרטיות ומסחריות קלות.
בענף מעריכים שגם פברואר ומרץ יהיה חזקים מהרגיל, בגלל הקדמת רכישות הרכב של לקוחות פרטיים ומוסדיים לפני העלאת המסים הצפויה ב-1 באפריל. מהלך של רשות המסים ומשרדי התחבורה והגנת הסביבה שנועד רשמית להתאים את המיסוי הירוק על רכב חדש לתקנות הזיהום האירופיות החדשות והמחמירות, הפך להעלאת מסים כמעט גורפת.
התוצאה: מכוניות קטנות ופופולריות כקיה פיקנטו ויונדאי i10 ספגו העלאת מס בסך כ-5,000 שקל ואף יותר מכך לג'יפונים חסכוניים. מכוניות מנהלים היברידיות איבדו את הטבת המס המוגדלת למכוניות בנזין-חשמל יספגו העלאת מסים בסך כ-30-40 אלף שקל. למרות ההתרעה הקצרה, מנסים היבואנים להקדים הגעת משלוחים נוספים לפני העדכון, במטרה למוכרם או לשחררם ממכס לפי תעריפי המס הנוכחיים.
מנתונים ראשוניים שהגיעו לידי "ממון" עולה כי יונדאי, מובילת השוק בשנים האחרונות, נהנתה גם השנה מפתיחה חזקה עם כ-6,900 מכוניות. מספר זה מהווה שיא כל הזמנים ליונדאי ולמסירות מותג בודד בחודש אחד, יותר מהנתון השנתי בשנה החולפת של יצרניות ותיקות כמו סובארו ופולקסווגן. לפי הנתונים, ממסירות חזקות במיוחד נהנו האיוניק ההיברידית והטוסון ובסך הכל אחראית יונדאי לשלושת המקומות הראשונים בטבלת הדגמים הנמכרים ביותר של חודש ינואר.
קיה שמרה על המקום השני בשוק עם כ-5,000 מסירות, מספר דומה לשיא המסירות החודשי שנקבע לפני שנתיים. החודש עלו על הכביש יחידות ראשונות של הספורטאז' המחודש ונרשמו מסירות חזקות לנירו ההיברידי, לפיקנטו ולסטוניק. בסך הכל תפס קונצרן יונדאי-קיה כ-30% מהמסירות בחודש החולף, עלייה קלה מנתח השוק שלו בכל 2018 ונתון נדיר בעולם ליצרניות מחוץ לשוק הביתי בדרום קוריאה.
טויוטה מסרה כ-3,600 יחידות, עלייה לעומת 3,000 המכוניות שמסרה בינואר שעבר. בטויוטה מחכים לתחילת מסירות הקורולה ההיברידית החדשה לקראת סוף החודש עם כמה אלפי הזמנות עבורה לפי יוניון מוטורס, היבואנית. הקורולה צפויה להתמודד השנה מול יונדאי איוניק על תואר המכונית הנמכרת בארץ. בינתיים עלו לכבישים 430 יחידות ראשונות מראב4 החדש, 95% מהן היברידיות.
סקודה מסרה כ-3,500 מכוניות חדשות, בעיקר מהאוקטביה המשפחתית, ומצמד רכבי הפנאי קארוק הקומפקטי וקודיאק הגדול ממנו. עוד בלטו החודש: מיצובישי עם כ-2,400 מכוניות, מאזדה (כ-2,000), ניסאן עם כ-1,900, רנו (1,300), סוזוקי (כ-1,200) וסיאט עם כ-1,000 מכוניות חדשות.
יונדאי איוניק, המכונית הנמכרת בארץ ב-2018, מובילה את טבלת המכירות גם בינואר עם 2,175 מסירות, לפני ה-i10 (כ-1,550) והטוסון (1,500) מתוצרתה. אחריהן מדורגות קיה פיקנטו (1,400), קיה נירו (1,350), קיה ספורטאז' (1,200), מיצובישי אאוטלנדר (1,100), סקודה אוקטביה (כ-1000) טויוטה יאריס (1,000) וטויוטה CHR (כ-900).
בשוק היוקרה נרשם כמעט-שיוויון בין שלושת הגרמניות, עם 663 מכוניות פרטיות למרצדס, 653 לאודי ו-620 לב.מ.וו. מבין יצרניות הסופר-יוקרה נרשמו חמש מסירות ראשונות בארץ של בנטלי, בהן ארבע מדגם קונטיננטל GT הספורטיבי ואחת מדגם הפנאי בנטייגה. פורשה מסרה 18 מכוניות בחודש החולף, מזראטי 10, פרארי 2 ואסטון מרטין אחת. כמעט כל מותגי היוקרה מתמודדים כיום עם מחסור במלאי הדגמים היברידים-נטענים על רקע שינויי מועדי ייצור כתוצאה מעדכוני תקינה אירופאים.