שתף קטע נבחר

ביקרנו במפגן הכוח החשמלי של פורד

קונצרן הרכב האמריקאי מותח איברים ומציג באירופה סוללת דגמים חדשים, ובעיקר מערכות הנעה חשמליות והיברידיות-נטענות. קבלו הצצה ראשונה

 

 

לו"ז: ההיסטוריה של פורד עד תחילת שנות ה-2000

"היה לנו מניין קבוע בבניין הנהלת פורד"

גם אתם רוצים: פורד מוסטנג החזקה בהיסטוריה

אין צורך לערוך היכרות. פורד היא מיצרניות הרכב המשפיעות בהיסטוריה, עם הצלחה שיווקית יוצאת דופן משני צדי האוקינוס ומעמד יוצא דופן. בניגוד לשתי אחיותיה לתעשיית הרכב האמריקאית, ג'נרל מוטורס וקרייזלר, היצרנית שהביאה לעולם את הייצור ההמוני עם מודל T האגדי בתחילת המאה האחרונה של האלף הקודם, הצליחה להיות עדכנית באירופה ובארה"ב במידה שווה - עם ארסנל שונה והתמקדות בדגמים מותאמים לטעם מקומי. בתמורה זכתה לרשימה ארוכה של רבי מכר לאורך השנים, כאשר אחדים - הטנדר F150 בארה"ב למשל - תוקעים יתד בפסגת המכירות ולא זזים משם.

 

אלא שהשנים האחרונות מציבות אתגר חדש לגמרי. עולם הרכב עובר מהפיכה של ממש במגוון תחומים, שהבולטים שבהם: עליית קרנו של רכב הפנאי לסוגיו ומעבר הדרגתי ליחידות הנעה פחות מזהמות - פועל יוצא של חקיקה מחמירה מסביב לעולם. פורד מצאה עצמה מאחור, בעיקר באירופה שם הזדרזו יצרניות לאמץ את הטעם המשתנה של רוכש הרכב, והציעו מספר גדל והולך של דגמים "ירוקים". השפעה על נתח השוק של פורד באירופה הייתה חד-משמעית. ולא לטובה.

 

פורד ()

אחרי 109 שנה: הפורד העתיקה מכולן שבה הביתה

 

פורד כמובן אינה היחידה בין האמריקאיות לסבול מהשינויים. אך כפי שבחרה בקו עצמאי כאשר נראה היה שהעסק כולו קורס על ראשן של יצרניות אמריקאיות, נמנעה מהשתעבדות למדינה בדומה ל-GM ושמרה על עצמאות בניגוד לקרייזלר, גם הפעם היא מטפלת בבעיה באופן שראוי להערכה. GM קיפלה את הזנב באירופה וקרייזלר בקושי נוכחת? פורד מפשילה שרוולים.

 

הקונצרן הענק ניצל את השקת הקוגה החדש באמסטרדם למפגן כוח, עם חשיפת אסטרטגיה חדשה שמתמקדת - איך לא - ביחידות הנעה חשמליות בעיקר עבור רכבי פנאי (שוב, איך לא) וכלי רכב מסחריים, במטרה להחזיר לה את מעמדה. הנוכחות שלנו שם אינה מקרית, שכן חלק מהמותגים האלה רלוונטיים גם עבורנו ועשויים לסייע ליבואנית המותג, דלק מוטורס, להגדיל את נתח השוק שהגיע גם אצלנו לשפל.

 

חשמלי מלא

המכונית הראשונה של פורד עם יחידת הנעה כל-חשמלית תהיה מוסטנג מאך-E. ובהתאם לזמנים הנוכחיים ובניגוד מוחלט להיסטוריה הארוכה של המוסטנג, הפעם מדובר ברכב פנאי שיעוצב "בהשראת" האייקון, עם טווח נסיעה מובטח של 600 ק"מ בין טעינות.

 

שנה לאחר מכן, ב-2021 תציג היצרנית גרסה חשמלית מלאה לטרנזיט, אייקון נוסף של היצרנית, עם מגוון גרסאות מרכב להובלת סחורה או נוסעים. פורד הציגה בינתיים אב-טיפוס לטרנזיט חשמלי בניסויי נהיגה, לא חשפה פרטים על הספק המנוע החשמלי או טווח הנסיעה אך הוא לא צפוי להיות גדול במיוחד, בשל הייעוד לנסיעה באזורים עירוניים.

 

פורד טרנזיט EV ()
טרנזיט חשמלי - אב-טיפוס ראשון. שיווק בעוד שנתיים

 

היברידי-נטען

הטרנזיט יוצע גם בגרסה היברידית-נטענת, בעלת אופי פעולה שונה מזה המוכר. את הגלגלים מניע מנוע חשמלי הניזון ממצברי ליתיום-יון בקיבולת 13.6 kWh, הניתנים לטעינה משקע רגיל או עמדה ייעודית עם - חמש וחצי או שלוש שעות בהתאמה.

 

בנוסף מותקן מלפנים מנוע מוכר של היצרנית, 1.0 ליטר עם שלושה צילינדרים ומגדש. היחידה הזו משמשת רק כגנרטור שמטעין את הסוללה ואינה מחוברת ישירות לגלגלים. המערכת מציעה ארבעה מצבי נהיגה - אוטומטי, חשמלי, חשמלי עם שימוש קבוע במנוע הבנזין לטעינה וטעינה מלאה. המצב האחרון מיועד לאפשר נסיעה כל-חשמלית בעיר תוך טעינת מצברים בנסיעה בכבישים מהירים למשל.

 

פורד טרנזיט PHEV ()
פורד טרנזיט PHEV

 

לדברי פורד, 20 יחידות נמצאות כיום בניסויים של ציי רכב גדולים הפועלים בלונדון לשימושים עירוניים, לשיטור וכרכבי תפעול בשדה התעופה היתרו, עם טווח נסיעה יומי שנע בין 30 ק"מ ל-160 ק"מ. עד כה הם צברו 180 אלף ק"מ, כשליש מהם בכוח חשמל בלבד ללא הפעלת מנוע הבנזין כלל.

 

יכולת ההעמסה עומדת על טון וההנעה היא לגלגלים הקדמיים, במטרה לאפשר קיבולת הטענה גדולה יותר וגישה נוחה לתא המטען, בהתאם לייעוד העירוני ועצירות מרובות לפריקה וטעינה. נציגי דלק מוטורס באירוע ציינו כי הם מנהלים בימים אלה בדיקת היתכנות-כדאיות מקומית מול ציי רכב גדולים, הן לגבי טרנזיט חשמלי והן היברידי.

 

פורד אקספלורר ()
פורד אקספלורר - הופעת בכורה אירופאית

 

האקספלורר החדש, דור שישי לאחר מהדגמים הפופולאריים ביותר בצפון אמריקה, יוצע לראשונה גם באירופה כאלטרנטיבה לרכבי פנאי בעלי שבעה מקומות ישיבה, כמו וולוו XC90 ואודי Q7. הוא ישווק שם רק בגרסה היברידית-נטענת המשלבת בין מנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3.0 ליטר (350 כ"ס) למנוע חשמלי (100 כ"ס), עם הספק רשמי משולב של 450 כ"ס ו-85.7 קג"מ, הנעה כפולה ותיבת 10 הילוכים אוטומטית.

 

מצברי ליתיום-יון בקיבולת 13.1 kWh מאפשרים טווח נסיעה חשמלי של 40 ק"מ וכמו בטרנזיט ההיברידי, גם כאן יש ארבעה מצבים ליחידת ההנעה. השוק הישראלי ימשיך לקבל את האקספלורר בגרסתו האמריקאית, שיוצע כהיברידי-נטען זהה לאירופאית (למעט כיול מיתלים שונה), ובגרסת V6 טורבו-בנזין רגילה שינחתו כאן בסוף השנה.

 

פורד פומה ()
פורד פומה - רכב פנאי חדש על בסיס פיאסטה

 

היברידי קל

בקצה השני של הסקאלה העניקה פורד הצצה, תחת מעטה חשכה ומופע לייזרים מסנוור, לרכב פנאי קטן שיתמקם מתחת לקוגה ויתבסס על פלטפורמת הפיאסטה. שם הדגם הנבחר הוא פומה, בו לא עשתה היצרנית שימוש מאז הפסקת ייצור הקופה הקטנה (2001) שהתבססה על הפיאסטה.

 

הפומה שתיחשף רשמית לקראת סוף השנה תצויד ביחידה היברידית-קלה 48V חדשה, המשלבת בין מנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.0 למנוע חשמלי המשמש כמתנע וגנרטור עם תפוקה של 155 כ"ס ו-24.5 קג"מ.

 

לדברי פורד, ההספק הגבוה במיוחד - ביחס לנפח - התאפשר תודות למגדש טורבו גדול במיוחד בעוד המנוע החשמלי מחפה על ההשהייה הצפויה בסל"ד נמוך. יחידת ההנעה תוצע גם פיאסטה ובפוקוס, אך היא משודכת רק לתיבת שישה הילוכים ידנית כך שספק אם תהיה רלוונטית לישראל.

 

פורד פיאסטה ופוקוס ()

הכתב היה אורח חברת פורד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים