מסתמן: רכב הליסינג של קציני צה"ל יהיה ג'יפון
היבואניות יציעו במכרז הליסינג הבא של קציני צה"ל מספר רכבי פנאי דוגמת קיה סטוניק, סיאט ארונה ופיז'ו 2008 האופנתיים במקום מיצובישי אטראז' האפרורית
הג'יפונים עולים על מדים: כמעט כל הדגמים שעומדים בדרישות מכרז הליסינג החדש של משרד הביטחון לקצינים בדרגת רב סרן ונגדים בדרגת רב נגד, הם ג'יפונים. כך עולה מניתוח דרישות המכרז. כיום נוסעים אנשי הקבע במיצובישי אטראז', משפחתית זולה וחסכונית אך בסיסית מאוד, שלא זכתה לביקוש בשוק האזרחי. בתחילת השבוע נחשף ב"כלכליסט" כי משרד הביטחון פירסם סוף סוף מכרז להחלפת המשפחתית היפנית הקטנה. המכרז מאפשר לחברות הליסינג להציע ג'יפונים במחיר של עד 100 אלף שקל, או מכוניות היברידיות שמחירן עד 105 אלף שקל.
אולם מתברר כי ההיברידית הקטנה היחידה בשוק, טויוטה יאריס, קטנה מדי לדרישות. בנוסף הובהר כי משפחתית קטנה וזולה כיונדאי i25 החדשה, אינה עונה על הדרישה למערכת בלימה אוטונומית. ייצור סקודה ראפיד, שכן עומדת בדרישות, הופסק לאחרונה.
דגמים שכן עומדים בדרישות כוללים את סיאט ארונה, סיטרואן C3 איירקרוס, פיז'ו 2008 וקיה סטוניק, לצד גרסת הסטיישן של סקודה פאביה. אמנם דגמים אלה יקרים מדרישות המכרז, אך לפי הערכות, יבואניות שיבקשו להשתתף במכרז צפויות להשיק במיוחד עבורו רמות אבזור מוזלות, כשם שעשתה יונדאי עם האיוניק ההיברידית שנבחרה לסא"לים, ולהעניק בכך למדינה הנחה משמעותית.
משרד הביטחון מבקש לבחור שלושה דגמים, ולהצטייד בשנתיים הקרובות ביותר מ-5,000 מכוניות. חלק משמעותי מהציון שלפיו יקבעו הרכבים הזוכים יהיה לפי צריכת הדלק שלהם, במטרה להפחית את עלויות השימוש למדינה. לכל המכוניות יש מנועי טורבו-בנזין מודרניים וחסכוניים.
עם זאת, המכרז אינו מעניק ציון לאיכות מערכת הבטיחות: ה-2008 הוותיקה למשל מצוידת במערכת בלימה אוטונומית שפועלת עד למהירות של 30 קמ"ש, לדגמים האחרים יש מערכות שפועלות עד למהירות של עד 70-80 קמ"ש.
הג'יפונים הקטנים מבוססים על מכוניות סופר-מיני, חסכוניים וזולים יחסית. הם יקלו על משרד הביטחון להעניק הפעם לאנשי קבע רכב שפופולרי גם באזרחות, במסגרת המאבק המתמשך להשארתם בשירות מול תנאי שכר עדיפים לרבים מהם מחוץ לצבא.